תקנות חדשות

חשש לעליית המחירים של משחות השיניים

תקנות חדשות של משרד הבריאות העוסקות ביבוא מקביל של תמרוקים לישראל מעלות חשש כי מחירי משחות השיניים ומוצרים לתינוקות יעלו משמעותית בעקבותיהן (צרכנות)

משחת שיניים קולגייט (צילום: יחץ )

משרד הבריאות צפוי להציג ביום רביעי הקרוב בפני ועדת העבודה והרווחה את תקנון התמרוקים שגיבש, ושנועדו לכאורה להקל על יבואנים לייבא את המוצרים ביבוא מקביל במטרה להוריד את המחירים בתחום התמרוקים.

אך מהתקנות שהגיעו לידי 'דה מרקר' עולה כי רשימה של מוצרים לא יכללו ברשימה של היבוא מקביל ואפשר שמחירם יעלה בעקבות התקנות החדשות.

בין היתר, לפי התקנות ייאסר יבוא מקביל של מוצרים לתינוקות; מוצרים לילדים עד גיל 12, ומוצרי היגיינה לפה דוגמת משחות שיניים או מי פה, יבואנים בתחום טוענים כי מדובר בלפחות מ-50% מסך המוצרים המיובאים בתחום התמרוקים ביבוא מקביל.

כזכור בסוף שנת 2016 עברה רפורמת התמרוקים בחוק ההסדרים ומטרתה לטפל ביוקר המחיה באמצעות קיצור הליך יבוא התמרוקים ובכך להוזיל את מחירם

המצב הקיים כיום מחייב קבלת רישיונות ליבוא ממשרד הבריאות דבר שמאריך את משך ההליך ומייקר אותו, עלות שנופלת בסופו של דבר על הצרכן.

אך החוק החדש מאמץ רגולציה אירופית המקצרת משמעותית את ההליכים ואת קבלת האישורים, בעקרון הרפורמה הייתה אמורה להיכנס לתוקפה כבר בחודש יולי אך התעכבה מאחר ומשרד הבריאות ביקש לדחות את יישומה, בשל טענות למחסור בכוח אדם.

כזכור, עם אישור הרפורמה פרסם משרד האוצר כי מחירי התמרוקים בארץ גבוהים לעתים ביותר מ- % 60 מיתר מדינות ה-OECD.

כצפוי רשתות השיווק ויבואנים זעמו על התקנות וטענו כי הן פוגעות בלב הענף ויישומן דווקא יביא לעליית המחירים בענף.

יבואן מקביל ששוחח עם 'דה מרקר' טוען כי מי שמרוויח מההחרגות של משרד הבריאות הם היבואנים הבלעדיים הגדולים ובראשם חברת שסטוביץ שמפיצה את קולגייט וג'ונסון בייבי, וחברת דיפלומט שמפיצה את אורל בי של פרוקטר אנד גמבל. "זה הכל פוליטיקה: הממשלה רוצה להראות שהיא עושה משהו כדי להקל על יוקר המחיה, ולא אכפת לה אם זה נעשה כמו שצריך. לצערי זה ישפיע על יוקר המחיה כי גם אם היבוא המקביל לא קיים כיום בכל הרשתות או בהיקפים גדולים, הוא משמש אמצעי לחץ של הרשתות על היבואנים הבלעדיים. הם יודעים שאם הם יעלו מחירים, או יסרבו ללכת לקראת הרשתות — אלה יוכלו לפנות אל היבוא המקביל".

ממשרד הכלכלה, שיזם את רפורמת התמרוקים עם משרד האוצר, נמסר בתגובה: "התקנות המוגשות על ידי משרד הבריאות פותחות מגוון רחב של מוצרים ליבוא מקביל, זאת בהמשך לרפורמה שקידמו משרדי האוצר והכלכלה. עם זאת, יש תחומים שהוחרגו על ידי משרד הבריאות, שלטעמנו במשרד הכלכלה, מחייבים בחינה נוספת ונידונים בין המשרדים השונים בימים אלה. בנוסף, סוגיות אלה יובאו בפני יו"ר ועדת העבודה והרווחה כדי לבצע תיקונים באופן שלצד שמירה על בריאות הציבור, יסייעו בקידום הורדת יוקר המחיה".

ממשרד הבריאות נמסר כי "הרפורמה בתמרוקים פותחת את השוק באופן שיאפשר כניסת שחקנים חדשים. משרד הבריאות, שאמון על קביעת רמת הסיכון של התמרוקים, מצא כי בארבעת הקטגוריות שהוזכרו תכשירי שמש (שרשומים בחו"ל, למשל, כתרופה), מוצרי תינוקות וילדים, מוצרי ננו ומוצרים שעלולים להיבלע — קיים הסיכון הגבוה ביותר. יודגש כי התרחשו בעבר מקרי מוות כששווקו משחות שיניים שהכילו חומרים רעילים. על כן, המשרד סבור כי מוצרים אלה ראוי שיבואם ייעשה בשרשרת הפצה מתועדת. הנושא יובא בפני חברי הכנסת החברים בוועדה ובסוף הדיון בוועדה יוכרע הנושא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר