הרשימה המלאה

מה מותר ומה אסור ללמוד בתשעה באב

חשבתם שבמהלך הצום על חורבן בית מקדשנו אסור ללמוד תורה? לא לגמרי טעיתם, אבל קבלו מקצה שיפורים: הנה רשימה, לא ארוכה אך מרתקת, של חומרי לימוד מומלצים (תשעה באב)

הרב נחמיה היילברון | כיכר השבת |
אב וילדיו קוראים על החורבן, בצום ט' באב. אילוסטרציה (צילום: א בליק)

מחד, ידועים דברי השולחן ערוך כי "דברי תורה משמחין את הלב, שנאמר 'פקודי ה' ישרים משמחי לב' (תהלים יט ט)", שבשל כך הוא פוסק כי אסור בתשעה באב ללמוד תורה אף בהרהור, אך מאידך, הלילה בו נגזרה בכיה לדורות דורש מאיתנו חשיבה מעמיקה והתעסקות ראויה, כדי שלא נעבור את הצום מתוך דברים בטלים.

אמנם לימוד תורה נאסר מחמת השמחה שהוא גורם, אך ישנן גמרות מעניינות ומרתקות בעלות ערך מוסרי רב, ובמיוחד ליום זה. חשוב לציין כי גם במה שהותר ללמוד, אסור לעיין בקושיות ותירוצים אלא לימוד גוף העניין בלבד.

להלן הרשימה המלאה, המותרת:

• נ"ך: ספר איוב המספר על צרותיו של איוב ועל אמונתו העצומה בקב"ה, וכן ספר ירמיהו וספר מלכים העוסקים בענייני החורבן ומה שהוביל אליו.

• תלמוד בבלי: הסוגיא בפרק שלישי ממסכת מועד קטן ('אלו מגלחין') העוסקת בהלכות אבלות ומנודה ופרק הניזקין במסכת גיטין העוסק בסיפורי החורבן (דפים נה ע"ב, עד נח ע"א)

• תלמוד ירושלמי: סוף מסכת תענית, העוסק בחורבן.

• מדרשים: מדרש איכה ומדרש רבה.

• מוסר: על אף שבספרי המוסר מובאים פסוקים, מותר ללמוד בהם מאחר ומביאים את האדם לתשובה.

• הלכה: הלכות תשעה באב והלכות אבלות.

כידוע, צום ט' באב הוא הזדמנות לעצב את הרמה הרוחנית של הבית, ולכן אפשר וכדאי לשבת עם הילדים וללמוד יחד איתם את הסיפורים שהובילו לחורבן ועל ידי כך להעביר להם את המסר החד בצורה בריאה.

יצויין, כי גם מי שרגיל לומר בכל יום "פרקי תהלים", "סדר מעמדות" או "חק לישראל", לא יאמרם עד אחרי השקיעה במוצאי תשעה באב, אלא ישלים אותם ביום שלמחרת.

מי יתן, והזכויות של לימוד התורה והאבל על חורבן בית ה', יעמדו לנו שנזכה יחד עם כל עם ישראל להיות מאלו הרואים בבניינו, בקרוב בימינו.

נערך בסיוע הרב נפתלי ווסרמן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר