"ימצאו את עצמם מולנו בכל העוצמה"

הקמת חיידר המזוהה עם 'הפלג' - מעוררת סערה בדרום

קרב חדש, במיקום מפתיע: מספר אברכים ביישובי הדרום מתכננים לפתוח בנתיבות חיידר המזוהה עם "הפלג הירושלמי", לאחר שבאופקים ובתפרח הרעיון נכשל, אך גם שם ההתנגדות גוברת (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ילדים בכיתה א'. אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

חבר בקהילה התורנית בעיר אופקים, שנענה בסירוב - מסיבות כאלו ואחרות - כשבא לרשום את בנו לתלמוד התורה בישוב, ייחס את אי-הקבלה לעובדת היותו משתייך באופן מוצהר לקבוצת 'הפלג הירושלמי'. בשל כך, הוא החליט לפני תקופת מה לפתוח תלמוד תורה עבור אברכים המזוהים עם 'הפלג', אלא שכאן הוא נתקל במכשול.

ל"כיכר השבת" נודע כי חבריו לא מיהרו להצטרף ליוזמה בשל חששם כי יינזקו מכך בצורה כזו או אחרת, כשיוודע בקהילה דבר השתייכותם ל'פלג'. יתירה מכך, הרב ישראל יעקב פינקוס, רבה של הקהילה הכפוף לגדולי ישראל, הביע התנגדות נחרצת לפתיחת החיידר.

זו גם הסיבה שהמחשבה לפתוח את ת"ת 'הפלג' במושב תפרח הסמוך ירדה מן הפרק, בעקבות דעותיו של הרב אליהו אליעזר יעקובזון, רב המקום, המוכר אף הוא בהתנגדותו לכל סממן הקשור ל'פלג', אותם הוא מגדיר ככאלו שפרשו מהנהגתם של גדולי התורה.

בשל כך, מתכננים כעת האברכים הללו לקבוע את מקום מושבו של החיידר החדש בעיר נתיבות, אליה יגיעו ילדיהם בהסעה מהערים הקרובות ויצטרפו לאברכים הבודדים הקשורים ל'פלג' ומתגוררים במקום. כך גם, בצירוף מספר ערים, הם מתכננים להגיע לרף מספרי סביר שיאפשר את פתיחת החיידר.

אלא שכפי שנודע ל"כיכר השבת", בקהילה התורנית ההולכת ומתפתחת בעיר הדרומית, מתגבשת בימים אלו התנגדות עיקשת ליוזמה זו, ולדברי עסקנים מהמקום, גם הרב שמואל מונטג רבם - ומחותנו של יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני - לא יאפשר את המהלך.

נאום הגר"ש אוירבך, מנהיג 'הפלג', על חינוך הילדים (צילום: באדיבות המצלם)

אחד מהם מסביר: "הסיכוי שהפלג יצליחו פה שואף לאפס, גם בגלל שדעתו של הרב מונטג זהה לחלוטין לאלו של הרבנים מאופקים ומתפרח. בינתיים אנחנו לא רואים צורך לצאת במהלך פומבי נגד המהלך, שמשול בעינינו להתאבדות, אבל אם הם יתקדמו - הם ימצאו את עצמם מולנו בכל העוצמה".

"התנהלות הקהילה בנתיבות כפופה מאז ומתמיד לגדולי ישראל, ואנשי הפלג סרו מדרכם באופן הפגנתי ומוצהר", מוסיף אברך אחר. "אם הם היו מובחנים בלבושם ולא מנסים לשכנע אחרים, הכל טוב. אבל כידוע הם 'מיסיונרים' באופיים ומטפטפים לכל ליטאי שפוגשים בו שהם הליטאים האמיתיים. היו לא תהיה, לא בעירנו".

מנגד, בכירים ב'הפלג הירושלמי' אומרים ל"כיכר השבת" כי אינם מתייחסים ברצינות ל"התקוממות" המדוברת. לטענתם: "המוסד שיקום - במידה והגר"ש אוירבך אכן יורה כך, יפתיע מאוד את את מחרחרי הריב והמדון שהציבור הליטאי לא כמוהם ואינו חפץ בהתנהלות מטורפת חסרת היגיון נגד מי שהולכים לאור רבותיהם".

"את המילים הגבוהות והיומרניות של עסקנים מושחתים אלו הספקנו לשמוע בכל רחבי הארץ שוב ושוב, אך המציאות מכה בהם בכל פעם מחדש. ציבור בני התורה בדרום כבכל הארץ הוא גדול ורחב, והדברים מדברים בעד עצמם. אם היינו פה רק מתי מעט, אותם עסקנים לא היו זקוקים לפרסומי האיומים שלהם. זהו ניסיון נואל ורדוד ללחוץ עלינו. נאחל להם בהצלחה בדרך שבחרו ללכת בה ואנו את שלנו נעשה - וימים יגידו".

אותם בכירים מוסיפים ואומרים כי "אף אחד לא יעצור אותנו מלחנך את ילדינו בדרך החינוך המסורה לנו מרבותינו. אי אפשר ביד אחת לדחות ולא לקבל ילדים לתלמוד תורה המקומי וביד השנייה לעצור פתיחת מקום לימודים אלטרנטיבי. החיידר החדש יקום ויהיה מגדל אור רוחני לדרום כולו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר