החינוך בראי הפרשה

מלכודת הרשת החברתית/ פרשת השבוע

העולם עובר שינוי במושגיו ושפתו במקביל להתפתחותו, במשטרה יספרו לנו על יחידות שהוקמו בעקבות "עבריינות ברשת אנו מצטמצמים מחיים חברתיים לחיי רשת צרים (יהדות)

(צילום: שאטרסטוק)

אחד מהכלים המופלאים שהקב"ה העניק לנו בעולם, זה היכולת לנהל שיחה, זו הדרך הפשוטה להבין אחד את השני ולהכיל איש את רעהו, בעת השיחה הבעת הפנים ושטף הדיבור יכול להעביר מסרים חזקים פי מיליון מכל צורת העברת מסרים אחרת, יש בו בדיבור הישיר כוח עצום כוח של אנרגיות והבנה הדדית תת חושית.

אלוקים ברא את האדם ישר והמה ביקשו חשבונות רבים.... בריאת האדם והעולם בצורתו הייתה בהתקשרות בין אישית ברורה על ידי שיחת רעים, ככל שחלפו השנים התפתח תהליך זהה לשל "קשרים בין אנושים" כאשר בפועל זה גרם לריחוק בין בני האדם, החל מהמכתב הפשוט שאומנם מצד אחד גרם לשמירה על קשר עם האדם הרחוק אך מאידך גרם למניעת קירוב אנושי והסתפקות בכתב ובמכתב (מה שלימים הפך למיילים בלחיצת כפתור).

ככל שהתפתחו דרכי הגישה המודרנית התרחקו האנשים עצמם אלו מאלו, המצאת הטלפון שמיוחסת לאלכסנדר גרהם בל שרשם פטנט על המכשיר בשנת 1876, שיחת הטלפון הסלולארית הראשונה בעולם שבוצעה בשנת 1973 במנהטן על ידי מרטין קופר שנחשב לממציא הטלפון הסלולארי ההתפתחות המשיכה וצברה תאוצה, עד ימינו בהם לכל קטין ישנו מכשיר סלולרי קטן ורב אפשרויות שבו קיים עולמו, ובזה מסתכם עולמו לצערנו, עולמם של רבים (ולאו דווקא צעירים) מסתכם בשפת הסימונים ליקיים וסמיילים (לא לחרשים בלבד) חברויות רבות תלויות באורך חיי הבטרייה של הפלאפון (או בקריסה של הפייסבוק) והחכמה העיקרית באה לידי ביטוי במשפטי חכמה מתומצתים (בפרופיל) ומשפחתו של האחר מוצגת בגאווה (בסטטוס).

בלקסיסקון העכשווי ישנם ביטויים הקשורים לעולם הנ"ל וכך בחיפוש מהיר עלה לי מושג אחד: "שיימינג"- פרסום ברשת חברתית המציג מעשים חמורים של אדם במטרה לגנות ולבייש אותו! העולם עובר שינוי במושגיו ושפתו במקביל להתפתחותו, במשטרה יספרו לנו על יחידות שהוקמו בעקבות "עבריינות ברשת, אנו מצטמצמים מחיים חברתיים פוריים לחיי רשת וטכנולוגיה צרי אופק ומבט ביחס לאדם וחברתו.

אם בעבר אדם היה מגיב על דעה או על אמירה של האחר בכובד ראש ובשיקול דעת, היום בהבזק של שניה וללא מחשבה יורים צרורות כתובות אחד בשני ומקיימים את הנאמר באפם הרגו איש, ולרוב מתחרטים על כך אבל את הנשלח אין להשיב, כל אירוע שולי ככל שיהיה נחשף מקצה העולם ועד קצהו בחלקיקי שניות כולל תמונות וסרטונים (ולפעמים של זוועה), כל ההתפתחות הזו קוברת את חיי החברה הבריאים את קיום השיחה הנורמטיבית על כוס קפה או בכובד ראש, שיחות שכאלו שייכות לדור העבר יהיו שיגידו.

הרש"ר הירש בפרשת השבוע פרק ה פסוק ד מלמד אותנו יסוד אדיר בעניין זה- "פנים בפנים" הפנים אינם רק פונים אל הפנים אלא הם חודרים אל הפְּנים; באמצעות הפנים נוצר קשר פנימי בין השניים, והם מתרעים זה עם זה בפנימיותם עכ"ל. החשיבות בקיום שיחה ישירה ללא אמצעים ומתווכים מתקדמים ונפלאים ככל שיהיו (וכמאמר חז"ל כלי שני לא מבשל...) שיחה שכזו חסר בטיבה ומהותה.

אבל איך ניתן לומר לילד/ נער/ בוא תתנתק לכמה שעות מהעולם ההוא ותתחבר לעולם הזה? הפתרון פשוט, צרו שיחה של פנים מול פנים! הביטו אחד בשני במציאות! שתפו את ילדיכם בניסיונות שאתם חוויתם בילדותכם, מה רב התועלת שהתבררה לכם בדיעבד על כל ניסיון שעמדתם בהם ושהם הכלים שלכם לחיים היום, אם הם לא ידעו להתמודד ויברחו לרשת החברתית איזה נסיון יגדל וירומם אותם?? וכדברי הרש"ר הירש בפרשתינו פרק ו פסוק כ "עלינו לספר לבנינו את הנסים האלה שנעשו לנו בעת היותנו לגוי; נסים אלה מעידים על ה' ומסירת ידיעתם לבנינו תהיה הבסיס של כל חינוך הנוער שלנו לתורה. אם נעביר לבנינו את נסיונותינו ההיסטוריים, לעולם לא יהיה עוד צורך לחזור על הנסים המבטלים את הסדר הרגיל של הטבע". עכ"ל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר