פחד באמצע הלילה

"שיתוק שינה": כל מה שלא ידעתם על התופעה

מי שזה לא קרה לו - לא יבין על מה מדובר, ומי שזה קורה לו - יתפלא לדעת שזה קורה לעוד אנשים חוץ ממנו. לדבר הזה קוראים שיתוק שינה • בפנים: כל מה שצריך לדעת (בריאות)

נח טוניק | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

מי שזה לא קרה לו - לא יבין על מה מדובר, ומי שזה קורה לו - יתפלא לדעת שזה קורה לעוד אנשים חוץ ממנו. לדבר הזה קוראים שיתוק שינה.

השנים המפחידות בחיי היו מגיל 15 עד 20, אז התחילה אצלי התופעה המפחידה של שיתוק שינה. בפעם הראשונה, ובעצם בכל הפעמים שזה קרה, מצאתי את עצמי מתעורר משינה, בדרך כלל באמצע הלילה, ומנסה להזיז את הגוף שלי ללא הצלחה.

תחושת פחד ממלאת את החדר וכשזה מציף אני מנסה לצעוק אך אני לא מצליח להוציא אפילו הגה מהפה. בדרך כלל זה נמשך כמה דקות שמרגישות כמו נצח ואז הגוף חוזר לפעול לאט לאט.

כשזה התחיל הייתי מפחד ללכת לישון בלילה, וכשזה המשיך - לא הצלחתי להתרגל לזה, והפחד ליווה תמיד את שיתוק השינה הזה.

אז מה זה בעצם שיתוק שינה?

שיתוק שינה קורה כשהמעבר בין השינה לערנות אינו תקין, ובשל כך הסיטואציה המפחידה הזו תגיע בשלבי ההתעוררות או בשלבי ההירדמות. המוח משדר לכל הגוף כי הוא ישן, בעוד אתה עירני ומחכה שגופך ישתף איתך פעולה.

מעבר לפחד הטבעי שכרוך בחוסר התגובה של הגוף, למצב שיתוק שינה ישנם תופעות לוואי רבות. כך למשל ישנם אנשים שחווים את המצב הזה באופן חמור ומפחיד יותר. חלקם חשים מחנק שאופף אותם ונשימתם נעתקת, חלקם רואים דמות שחורה המאיימת עליהם שלא יזוזו, וחלקם עוברים את זה כל לילה.

אצלי ההיכרות התחילה בגיל 15 אך ממחקרים שנכתבו בנושא עולה כי הגיל הממוצע בו שיתוק השינה מתחיל להופיע הוא גיל 13, אך הוא עלול להופיע גם לאחר גיל זה ולעיתים אף הרבה אחרי.

על פי הסטטיסטיקה, ארבעה אנשים מתוך עשרה סובלים (מאוד) משיתוק שינה שפקד אותם לפחות פעם אחת. יצוין כי יש בזה גם מימד תורשתי אך לא תמיד.

כשזה קורה זה קורה, אין דרך לחזות את זה מגיע אך ישנם מספר גורמים שמגבירים את הסיכויים לכך. אחד מהם הוא חוסר בשעות שינה, לחץ נפשי, מתח, ושינה על הגב.

כשזה קורה צריך להעיר את עצמך בכוח, ישנם שמנסים לצעוק בכל כוחם ויש כאלה שינסו במשך זמן להזיז את הגוף. סקר שנערך בנושא העלה כי אלו השיטות העיקריות בהן משתמשים אנשים המנסים להיחלץ מהמצב המלחיץ הזה. דבר נוסף שעלה מהסקר הוא שרוב האנשים העידו על כך שתפילה היא הדרך שלהם למנוע מהשיתוק לקפוץ לביקור.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר