ביקורת ספרותית

"מחשבי הקיצין" - המשחק בין מתח ליהדות

ספרו הרביעי והחדש של הסופר רן ובר מצליח להסתובב בשני צירים מקבילים בו זמנית וכך להיות גם ספר מתח וגם ספר עם ערכים יהודיים מעמיקים מבלי לפגוע בסיפורת (ביקורת ספרים)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

זו לא ספרות חרדית קלאסית וגם לא ספרות ישראלית רגילה, זהו ז'אנר בפני עצמו שזוכה בשנים האחרונות לכמה כותבים מוכשרים ביניהם נועה ירון דיין וגם הסופר רן ובר. סופרים חוזרים בתשובה שעוסקים באספקטים שונים של החזרה בתשובה כשהם מצליחים להבין את הקהל החילוני והחרדי גם יחד - גם אם לא תמיד כולם מרוצים מכך.

ובר פרץ עם ספרו הראשון "ההתגלות", ספר דרמטי שעסק בחוזר בתשובה שמגלה כי הטריגר בגללו חזר בתשובה היה בכלל נוכלות אליה נפל. מאז הספיק ובר לכתוב שלושה ספרים נוספים ביניהם הספר החדש "מחשבי הקיצין" - ספר מתח וריגול לכל דבר ועניין.

הספר עוסק בקבוצה אפוקליפטית קיצונית בשם "מחשבי הקיצין" הפועלת בארה"ב ומנסה לכונן בעולם "סדר חברתי חדש". לא ברור אם לקבוצה רקע פוליטי, דתי, חברתי או כלכלי אבל נראה שמטרתה היא להעביר לאיראנים קודים שיאפשרו להם לפרוץ למערכת ההגנה החדשנית של ישראל – "עמוד האש" ולשגר לעברנו טיל גרעיני - דבר שיפר את מאזן הכוחות במזרח התיכון ועלול לגרום לפריצתה של מלחמת עולם שלישית.

יואב שרף, סוכן חשאי והאקר מחשבים מוכשר במיוחד המנסה לאמץ חיים שקטים ורגועים ללא הצלחה בחנות משחקי המחשב בבעלותו, נשלח בעל כורחו על מנת לחדור אל הארגון ולסכל את התוכנית.

יואב מוצא את עצמו בעיר לוס אנג'לס קרוע בין עולם של תופת וריגול בינלאומי לבין חיים שקטים בפרברי העיר, כשהוא מתאכסן אצל משפחה חמה של יורדים ישראלים. האם יגלה את האמת על מחשבי הקיצין ויצליח לעצור אותם בזמן? והאם תוך כדי כך יגלה אמיתות על עצמו שעד כה לא העיז להתמודד איתן?

ובר מצליח בצורה נעימה וזורמת לשמור על הרצף של הסיפור והמתח מבלי לשלב בו "יותר מידי" יהדות ובכך הספר לא הופך למעיק או "מסיונרי" בעיניים חילוניות. זה לא שהוא מוותר על המסרים היהודיים העמוקים שמוטמעים בסיפור במיוחד בקטעי הדיאלוג של הדמויות אך ובר לא מתפתה להכריח את קוראיו לקרוא גם את הקטעים האלו בעיון רב כדי שלא יפסידו פרט חשוב בסיפור.

מבחינה מסוימת ובר מחזיק בספר שני צירים מקבילים - האחד המתח עצמו והסיפור המשלב ריגול ומחשבים ומנגד ציר מקביל של התהליך הרוחני שעובר על גיבורי הסיפור וכמוהו כסיפור נפרד הבנוי ברגישות ובצורה קלילה ונעימה.

בשונה מספרו הקודם של ובר "אני האין והאופנים" שהסיפור בו היה רק תירוץ עבור המסרים הרוחניים הפעם שומר ובר על סיפוריות זורמת ויוצר ספר שתוכלו להעניק מבלי לחשוש גם לאנשים שיהדות אינה נושא העניין החביב ביותר.

את הספר ניתן להשיג בכל חנויות הספרים המובחרות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר