"זה לא דבר פשוט" • האזינו

הראשון לציון חשף בשיעור: כך לראשונה התרתי ממזרים

במהלך שיעור שמסר, חשף הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף את המקרה הראשון בתפקידו - כנשיא בית הדין, בו התיר לראשונה שני ממזרים • וגם, מדוע אביו מרן זצ"ל - לא חתם על פסק הדין? (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
הגר"י יוסף (צילום: שלומי כהן, פלאש 90)

נדירים המקרים בהם רבנים מספרים לציבור על המתרחש מאחורי הקלעים במסדרונות בתי הדין הגדול. אך באורח נדיר, הראשון לציון והרב הראשי הגאון רבי יצחק יוסף, סיפר לאחרונה במהלך שיעור שמסר על המקרה הראשון בתפקידו כנשיא בית הדין בו התיר לשני ממזרים לבוא בקהל, ומספר מדוע אביו מרן פוסק הדור רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל לא חתם על הפסק הטרי שלו.

הרב פתח וסיפר: "כשנבחרתי לרבנות, בשבוע הראשון הגיע לידי תיק מאוד מסובך. היה יהודי אחד שבשנת תשל"ד נסע באופנוע ונתקע בגשר ומת. השאיר אחריו שני ילדים. אחיו שהיה באמריקה החל לסייע לאלמנה, לצערנו הרב החליט לסייע לה יותר מדי. הואר הגיע לארץ והביא ממנה בן, הוא שיקר עליה, עבד עליה ואמר לה שהיא צרכה 'יבום', איזה יבום? יש לו ילדים! רק כשאין ילדים צריך ייבום. היא הייתה תמימה".

"בית הדין פסק כי הבן הזה יש לו דין של ממזר", הוסיף וסיפר הראשל"צ, "זה נכון, אסור לו להתחתן. אסור לו לבוא בקהל. אבל הוא הלך וחי עם איזו אשה אחת והביא ממנה שלושה בנים, הבנים האלו חזרו בתשובה, נהיו ברסלבים, ובאו לבית הדין וביקשו שאני אתיר אותם".

הרב סיפר כי אמר להם שהרי כל הרבנים אסרו אותם אז איך הוא יתיר. "הם התחילו לבכות", סיפר הרב, "לקחתי את התיק וכתבתי תשובה, הסתמכתי דווקא על גדולי הרבנים האשכנזים, סמכתי עליהם וכתבתי פסק להתיר".

"באתי למרן האבא", הוסיף וסיפר הראשון לציון, "אמרתי לו 'אבא, תעבור על הפסק שלי ותחתום לי על זה', הרב ענה 'אני סובל עכשיו מכאבים', אתם יודעים, מרן בחודשים האחרונים שלו סבל מכאבים. לא ויתרתי ואמרתי לו: 'אבא, לכל הרבנים הראשיים, לכולם, עזרת, לרב בקשי דורון, לרב עמאר, לרב מצגר, לרב לאו האבא'. מרן ענה לי: 'צודק, טוב, תניח את הפסק על השולחן ואני אשתדל לעבור על זה'".

הראשל"צ סיפר כי מידי יום היה מתפלל בבוקר ברחוב הקבלן 45 בכדי לבדוק האם אכן הרב עבר על הפסק."יום אחד, בימים האחרונים שלו, הוא אמר לי 'כן, עברתי על זה, תבורך מפי עליון', הוא לקח את העט בכדי לחתום, פתאום קיבל התקף כאבים, אמר לי לבוא מחר, אבל למחרת הוא אושפז".

הגר"י יוסף סיפר כי מיד לאחר ה'שבעה', לאחר העלייה לציון אביו, הוא כינס את שני הבנים ועבר איתם על הפסק, ויחד עם בית הדין, והדיין שבתחילה פסל אותם, הוא התיר את שני הבנים שהיו בחזקת ממזרים.

בסיום דבריו הוסיף נשיא בית הדין על גודל האחריות בנושא ממזרים ועגונות: "זה לא דבר פשוט. להתיר? אוי ואבוי, אם הם אסורים? אתה מתיר אותם?. אותו דבר גם הפוך, אם הם מותרים ואתה אוסר אותם, רחמנות, בשמיים ייתבעו אותך על זה, למה אתה לא מתיר אותם?".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר