מאחורי הקלעים

כך ניסו ישראל וירדן למזער את כוחה של איראן

בשורת מפגשים חשאיים בין בכירים בישראל ובירדן לבין נציגיהם של טראמפ ופוטין, הציגו שתי המדינות עמדה כמעט אחידה באשר להשפעתו השלילית של הסכם הפסקת האש בסוריה על המצב באזור (מדיני)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוססטרציה (צילום: shutterstock)

פקידים ישראלים בכירים ודיפלומטים מערביים מגלים היום (רביעי), כי לפני כחודש קיימו ישראל, רוסיה וארה"ב סדרת מפגשים חשאיים בענין הקמת אזורי החיץ בגבול בין סוריה לישראל ולירדן ולגבי הסכם הפסקת האש בדרום סוריה.

לפי חשיפת 'הארץ', המפגשים שנערכו באחת מבירות אירופה ובעמאן בירת ירדן התקיימו מספר ימים טרם הודעתם המשותפת של ארה"ב ורוסיה על השגת הסכם הפסקת האש. מטרת ישראל היתה להביע את הסתייגויותיה הרבות ולהבהיר לשתי המעצמות כי הן לא מתייחסות כראוי לצורך בהוצאת הכוחות האיראניים מסוריה.

את הצוות האמריקאי הובילו ברק מקגורק ומייקל ראתני, שליחי הנשיא ארה"ב טראמפ לענייני סוריה והקואליציה נגד דאע"ש, את הצוות הרוסי הוביל אלכסנדר לברנטייב, שליח הנשיא פוטין לענייני סוריה והצוות הישראלי כלל נציגים בכירים ממשרד החוץ, משרד הביטחון, צה"ל והמוסד.

במפגש שהתקיים בעמאן, הציגו ישראל וירדן עמדה כמעט אחידה בנושא הקריטי מבחינתן של התבססות איראן בסוריה לאחר הסכם הפסקת האש, בעוד נציגי המעצמות הקשיבו - אך כפי שהתפרסם לאחר מכן מטיוטת ההסכם הן לא ממש התחשבו בהן בסופו של דבר.

תקיפה של מטוסי רוסיה בסוריה (צילום ארכיון: מתוך יוטיוב)

לפי פקידים ישראלים בכירים המצוטטים ב'הארץ', חילוקי הדעות העיקריים בין ישראל לבין ארה"ב ורוסיה מתמקדים בדרך שבה הצדדים מבינים את הבעיה בסוריה: בעוד שישראל סבורה שהמטרות המהותיות של הסכם הפסקת האש צריכות להיות המצב בסוריה לאחר סיום המלחמה והפחתת ההשפעה האיראנית במדינה, האמריקאים והרוסים רואים בחיסול דאעש והחלשת הלהבות במלחמת האזרחים כחזות הכל.

כזכור, פרסום טיוטת הסכם הפסקת האש הוביל את ראש הממשלה בנימין נתניהו לצאת נגדו בפומבי בביקורו בפריז ב–16 ביולי. "ההסכם מנציח למעשה את הנוכחות האיראנית בסוריה", הוא אמר אז.

בשל כך, הודיע לפני שבוע שר החוץ האמריקאי רקס טילרסון במסיבת עיתונאים במשרד החוץ בוושינגטון כי התנאי האמריקאי לשיתוף פעולה עם רוסיה בסוריה הוא הוצאת הכוחות האיראניים. לדבריו, "כוחות הצבא האיראניים צריכים לעזוב וללכת הביתה. לא משנה אם מדובר במשמרות המהפכה או במילציות של שכירי חרב שאיראן הביאה לסוריה כדי שיילחמו". גם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הבטיח בפומבי: "רוסיה תוודא שצורכי הביטחון של ישראל מובאים בחשבון במסגרת ההסכם".

בשבוע שעבר קיים הקבינט המדיני ביטחוני בישראל דיון ראשון בנושא הסכם הפסקת האש, ולשרי הממשלה נאמר בו כי זהו הסכם רע שאינו מביא בחשבון את האינטרסים הביטחוניים של ישראל. כעת נותר רק לראות כמה הועילו בסופו של דבר הלחצים הישראליים והירדניים והאם יממשו המעצמות את הצהרותיהם הרשמיות בהקשר זה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר