מתיחות בין רוסיה לארה"ב

טראמפ מפתיע: "אני מודה לפוטין על גירוש הדיפלומטים"

הרוסים החליטו להורות על קיצוץ גדול במספר העובדים הדיפלומטים בשגרירויות ארה"ב ברוסיה כתגובה לסנקציות. טראמפ עקץ בחזרה - "תודה רבה זה חוסך לנו כסף" (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
טראמפ ופוטין נפגשים לפני כחודש בהמבורג (צילום מסך)

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס הלילה (יום ו') בעוקצנות לראשונה להחלטה של מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין לגרש 755 דיפלומטים אמריקנים מרוסיה. "אני מודה לו מאוד על כך שהוא משחרר כמות גדולה של אנשים, זה מוזיל לנו את תשלומי המשכורות. אין סיבה אמיתית שהעובדים יחזרו, אז אני מעריך מאוד את העובדה שהם קיצצו בתשלומים עבור ארה"ב. אנחנו נחסוך הרבה כסף", אמר.

טראמפ שבר הלילה שתיקה של שבועיים בנושא, בתדרוך לכתבים שנערך במועדון הגולף שבבעלותו בניו ג'רזי, שם הוא שוהה בשל שיפוצים שנערכים בבית הלבן.

כזכור, בסוף החודש שעבר הודיע פוטין בראיון בטלוויזיה הרוסית כי הוא מורה לארה"ב לקצץ כ-60% ממספר העובדים הדיפלומטיים במדינה, כתגובה לסנקציות שוושינגטון הטילה על מוסקבה במסגרת הקביעה כי רוסיה התערבה בבחירות לנשיאות בארה"ב ב-2016.

755 אנשי הצוות יצטרכו לעזוב את עבודתם בשגרירויות ובקונסוליות עד 1 בספטמבר. רוסיה הבהירה כי ארה"ב תחליט אילו עובדים לקצץ, וככל הנראה רוב המפוטרים יהיו אזרחים רוסים שעובדים במוסדות האמריקניים כך שייתכן שזו הסיבה שטראמפ לועג לפוטין על ההחלטה שתגרום לאבטלתם של אותם אזרחים רוסים.

ההתבטאות של טראמפ, מגיעה במקביל לעמדת מחלקת המדינה האמריקנית בנושא שרואה בהחלטה הרוסית, החלטה בעייתית ולאחר שגורמים בממשלו קראו להוראה הרוסית "מהלך מצער ומיותר".

דברי טראמפ ספגו ביקורת מיידית מגורמי ממשל בהווה ובעבר, דמוקרטים ורפובליקנים. פרופסור באוניברסיטת הרוורד שהיה בכיר במחלקת המדינה בממשלו של הנשיא לשעבר ג'ורג' וו. בוש אמר: "אם טראמפ צחק - עליו לדעת שזה לא ראוי. אם הוא לא צחק - זה מעשה חסר תקדים. נשיא מעולם לא הגן על גירוש דיפלומטים אמריקניים". גורם דיפלומטי אמריקני לשעבר, שאף הוצב ברוסיה, מסר כי מחלקת המדינה "מבועתת ומזועזעת" מההתבטאות. לא נמסרה תגובה רשמית ממחלקת המדינה לדברי טראמפ.

כחלק מהטענות נגד טראמפ, לדברי מתנגדיו, הוא מנסה לשפר את היחסים עם רוסיה בכל דרך למרות ההתנהגות הרוסית וזאת כחלק ממדיניותו הסלחנית כלפי רוסיה בשל יחסיו האישיים איתה. למותר לציין שטראמפ עצמו דוחה את ההאשמות מכל וכל.

הסנקציות הכלכליות שהוטלו על מוסקבה ושהביאו לגירוש העובדים, נועדו להעניש את מוסקבה על ההתערבות בבחירות, סיפוח חצי האי קרים והפרות אחרות של הנורמות הבינלאומיות. הצעת החוק להטיל סנקציות חדשות על רוסיה עברה ברוב גורף בבית הנבחרים, והנשיא טראמפ אישר את הסנקציות בשבוע שעבר - וגינה אותן. "הסנקציות האלה פגומות לגמרי", אמר. "למרות הבעיות של החוק הזה, אני חותם עליו בשם האחדות הלאומית. החוק מקשה על ארה"ב להגיע להסכמים טובים עבור העם האמריקני ומקרב בין רוסיה, סין וצפון קוריאה".

הסנקציות מהוות את ההחלטה הראשונה במדיניות החוץ שמאושרת בקונגרס מאז כניסת טראמפ לתפקיד בינואר. הצעת החוק כוללת בין השאר תיקון שמאפשר לקונגרס לבלום כל מאמץ של הנשיא להקל על הסנקציות שכבר הוטלו על רוסיה. הסנקציות ישפיעו על מגוון רחב של תעשיות רוסיות, ועשויות לפגוע עוד יותר בכלכלה הרוסית, שספגה מכה בעקבות הסנקציות שהוטלו על המדינה ב-2014 בתגובה למשבר עם אוקראינה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר