המתיחות נמשכת

איומי צפון קוריאה: 3.5 מיליון התנדבו לצבא להילחם

המתיחות בין ארה"ב לצפון קוריאה נמשכת. טראמפ איים כי יהיו שם צרות קשות. הקוריאנים בתגובה פרסמו כי מיליונים התגייסו לצבא. מאחורי הקלעים: משא ומתן חשאי (חדשות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק, סוכנות הידיעות הקוריאנית)

המתיחות בין ארה"ב לבין צפון קוריאה ממשיכה למרות ההכרזות של הנשיא האמריקאי כי הוא מעוניין בפתרון של שלום אם כי בניגוד לקודמיו הוא אינו מתכוון להניח לצפון קוריאה לעשות ככל העולה על רוחה.

בשבוע שעבר העלה טראמפ את רף הרטוריקה הלוחמנית מול קים ג'ונג און ופיונגיאנג, כשהכריז שאיום מצידה של צפון־קוריאה על ארצו ייענה "באש ובזעם שהעולם לא ראה מימיו". בתגובה איים הרודן הצפון קוריאני להפציץ את האי גואם, שהוא למעשה טריטוריה אמריקאית ושכשליש משטחו מאכלס בסיס צבאי אמריקאי.

הנשיא האמריקאי לא נותר חייב, וצייץ ביום שישי בבוקר: "הפתרונות הצבאיים מוכנים, והכוחות האמריקאיים טעונים ודרוכים לפעולה, אם צפון קוריאה לא תנהג בזהירות". עם זאת, לא נרשמה שום תזוזה צבאית אמריקאית בחצי האי הקוריאני, לא נשלחו ספינות או מטוסים, ולא החל תהליך פינוי של עשרות אלפי אמריקאים המתגוררים בדרום קוריאה.

טראמפ הבהיר גם במהלך סוף השבוע כי ארה"ב לא תיכנע לאיומים הצפון קוריאנים, "יהיו בצפון קוריאה צרות קשות, קשות מאוד, אם היא תתקיף בגואם", הוא אמר, ולאחר מכן הוסיף: "קים ג'ונג און ממש יצטער על זה אם הוא ימשיך לאיים או אם הוא יעשה פעולה שקשורה לגואם או לארצות־הברית - הוא יתחרט על כך, ויתחרט על כך מהר. הוא לא יתחמק מזה". כשנשאל על ידי כתב האם הוא שוקל תקיפה צבאית, ענה הנשיא "אני חושב שאתה יודע את התשובה לזה", אך הבהיר: "אני מקווה שהכל יסתדר".

צפון קוריאה לא נמנעה מלהגיב אף היא, אך מיתנה מעט את העלבונות האישיים נגד טראמפ ששבוע שעבר כונה על ידי בכיריה "סנילי" ו"נטול היגיון".

אתמול דווח בעיתון הרשמי של צפון קוריאה כי "3.5 מיליון פועלים, חיילים לשעבר ואנשי מפלגה התנדבו לצבא כדי להילחם בסנקציות של האו"ם ובארצות־הברית", וזאת אחרי שבשבוע שעבר פירסם צבא צפון קוריאה תכנון מפורט לכאורה לירי טילים על גואם ממרחק של כמה עשרות ק"מ משטחה. הלחץ מאפשרות זו ניכר גם בדרום־קוריאה, השכנה היריבה, וכן ביפן — שפרסה סוללות של טילי פטריוט, כהיערכות למקרה של תקיפה. יפן חוששת במיוחד, שכן היא ממוקמת בין צפון קוריאה לגואם.

לצד הרטוריקה המתלהמת, התנהלו מאחורי הקלעים מאמצים דיפלומטיים להרגעת השטח - בשיחות ישירות בין וושינגטון לפיונגיאנג, ואולי גם דרך תיווך סיני. מזכיר המדינה רקס טילרסון חזר מאסיה, נסע לניו־ג'רזי כדי לתדרך את טראמפ והסביר כי השפה הקשה היא חלק מאסטרטגיה כוללת שמטרתה להביא את צפון־קוריאה לשולחן המו"מ. “אנחנו צריכים מסר משולב כדי לגרום למשטר בצפון־קוריאה לזוז”, הוא אמר. “אנחנו מעדיפים פתרון מדיני, והנשיא מנסה להבהיר לצפון־קוריאה מה עומד על כף המאזניים”.

אולי כהוכחה לכך, דיווחה בסוף־השבוע סוכנות הידיעות אי־פי כי ממשל טראמפ מנהל זה כמה חודשים מגעים חשאיים עם צפון־קוריאה — ולמעשה, קיים קשר קבוע בין ג’וזף יון, הממונה על צפון־קוריאה במזכירות המדינה, לבין פאק סונג איל, בכיר במשלחת צפון־קוריאה לאו”ם. בין היתר נטען כי השניים מנהלים משא ומתן לגבי שחרור אסירים אמריקאים הכלואים בצפון־קוריאה, אך גם על תוכנית הגרעין הצפון־קוריאנית. לא ברורה מידת מעורבותו של טראמפ בשיחות, אך הוא מצידו הכריז עוד בשבוע שעבר: "אנחנו תמיד פתוחים לשיחות".

גם חלקה של סין בהרגעת הרוחות אינו מבוטל על פי ההערכות. בסופ"ש שוחח טראמפ בטלפון עם נשיא סין שי ג'ינפינג, שביקש ממנו לנהוג באיפוק, ולאחר מכן פירסם דוברו הודעה שלפיה "שי מאמין ששני הצדדים צריכים להפגין איפוק ולהימנע ממילים ומפעולות שיגבירו את המתיחויות". על פי דיווחים בסין, השיחה הייתה "קצרה ומנומסת", ומטרתה להראות כי סין מוכנה לקחת חלק מרכזי יותר בהרגעת המצב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר