הירדנים חוששים משליטת אירן בגבול הסורי

לא רק בישראל חוששים מההישגים האחרונים של צבא אסד בגבול בין סוריה לירדן. בירדן סבורים כי המיליציות האיראניות ששולטות באזור עשויות לפגוע בביטחונה (העולם הערבי)

נשיא איראן רוחני (צילום: שאטרסטוק)

בשבוע האחרון הודיעה רוסיה כי צבא אסד הצליח להגדיל את השטח שבשליטתו בפי שניים וחצי לאחר שכבש שטחים מידי ארגון המדינה האסלאמית דאע"ש בסיוע כוחות הצבא הרוסי, השבוע הונף דגל סוריה במעבר שרשוח, מעבר גבול עם הירדן בדרום-מזרח סוריה.

על פי הדיווחים, הצבא השיג שליטה על 30 ק"מ לאורך הגבול עם ירדן. ללחימה סייעו ארגונים שיעיים הלוחמים בסוריה לצד חייליו של אסד, ההשתלטות האחרונה מדירה שינה מעיניהם של קברניטי המדינה הירדנית השכנה. במסיבת עיתונאים שכינס אתמול (ראשון) שר ההסברה הירדני ודובר הממשלה מוחמד אל-מומני הוא אמר כי "הממלכה מתנגדת נחרצות לנוכחותם של מיליציות שיעיות חמושות בגבול בינה לבין סוריה". "זה עניין שאינו מתקבל על הדעת בשום אופן, אנחנו רואים בנוכחות הזו איום אסטרטגי וננקוט את הצעדים ההכרחיים כדי לוודא שיהיו ביטחון ויציבות בגבולות שלנו".

השר הירדני ציין כי מדינות נוספות באזור אינן רואות בעין יפה בלשון המעטה את הנוכחות של המיליציות באזור.

פעילי דאעש בסוריה (צילום: מתוך סרטון של הארגון)

בחיזבאללה מציינים בחיוב את השליטה שהושגה מחדש על הגבול בין סוריה לירדן, ותחנת הטלוויזיה של ארגון הטרור דיווחה כי הושגה שליטה על כל מעברי הגבול במחוז א-סווידאא' - אחד מארבעת המחוזות הסוריים שגובלים עם ירדן.

סעיד סאעף, דובר ארגון המורדים "השהיד אחמד עבדו" שנתמך על ידי המערב, אמר כי "כוחות משטר אסד פתחו במתקפה משני צדיו של החלק המזרחי של המחוז, וכי רוב חלק זה נמצא כעת בידיו. הצבא התקדם לעבר הגבול והשתלט מחדש על עמדות שאותן הוא נטש בשנים הראשונות של מלחמת האזרחים והם כעת בגבול הירדני".

עוד אמרו המורדים כי ההישגים של צבא אסד התאפשרו הודות לנסיגה של ארגון מורדים שנתמך על ידי הירדנים ועסק בסיורים ובאבטחת הגבול.

פעילי דאעש בסוריה (צילום: מתוך סרטון של הארגון)

בסוריה מציינים כי לבד ממעברי הגבול הושגה שליטה על כמה גבעות שהשליטה עליהן מאפשרת ניטור של העברת אמצעי לחימה ללוחמים בכוחותיו של אסד באזורי הגבול .

לטענת ארגונים לזכויות אדם שמושבם בסוריה אסד ניצל את הסכם הפסקת האש שנחתם לאחרונה והאיץ בצבאו, בצבא רוסיה ובמיליציות השיעיות לחתור להשגת שליטה על כמה שיותר אזורים בגבול בין ירדן לסוריה.

הדאגה מהשליטה המחודשת של המיליציות השיעיות מדיר שינה גם מעיני המנהיגים בישראל שכן מרבית המיליציות נתמכות על ידי איראן וחיזבאללה, אותן מיליציות נראות כמה קילומטרים מעבר לגבול עם ישראל וגם באזור קונטרה.

יצוין, כי בחודשים האחרונים סופג דאעש מפלות קשות בקרבות אל מול כוחותיו של אסד ושליטתו מצטמצמת. בישראל זיהו כי למרות המפלות ביתר המדינה דווקא על שישה כפרים בפינה הדרום-מערבית של סוריה הצליח הארגון הצליח הארגון להשיג שליטה.

בצה"ל נערכים לאיום האיראני שצץ בגבול עם סוריה ובצבא שדרגו את המכשול במשולש הגבולות והוקמה במקום גדר גבוהה עם מספר מערכות עיקוב ואיסוף, בנוסף הוצב במקום גדוד איכותי האחראי על הסיור בגזרה ותחזוק הקשר עם הצבא הירדני.

אתמול (ראשון) התייחס ראש הממשלה לאיום בגבולות המדינה ואמר בטקס חתימת הסכם גג באשדוד: "היום קיבלנו בממשלה סקירה מראש המוסד על האתגרים הביטחוניים שאנחנו עומדים לפניהם. אני אתן תמצית, משפט אחד – דאעש יוצא, איראן נכנסת. פשוט. אנחנו מדברים בעיקר על סוריה".

נתניהו אתמול (ראשון) באשדוד (צילום: רועי עידן)

מנגד מזכ"ל חיזבאללה נסראללה נשא נאום לציון 11 שנים למלחמת לבנון השנייה ואמר כי: "התבוסה שהוסבה לישראל ב-2006 תוסב לה פעם נוספת, אך בעוצמה רבה יותר, ישראל לוקחת את אויביה ברצינות ועל כן היא מפנה את מכל האמוניה מחיפה" אמר נסראללה והוסיף "אנחנו מקווים שהם יבחנו גם את העברת הכור הגרעיני בדימונה כיוון שהוא מסוכן יותר וצריך לטפל בו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר