אבו מאזן נגד ארה"ב: "נרתעים מנתניהו"

בעוד משלחת בכירה בראשות חתנו של הנשיא האמריקני בדרכה ארצה בניסיון לקדם את המשא ומתן, מתח יו"ר הרשות הפלסטינית ביקורת כלפי ממשל טראמפ במהלך פגישה עם חברי מפלגת מרצ (חדשות)

(צילום: פלאש 90)

בעוד ארבעה ימים תחל משלחת בראשותו של ג'ארד קושנר, חתנו היהודי של נשיא ארה"ב, את המסע לקידום המו"מ בין ישראל לפלסטינים. המסע יחל בישראל ומשם תמשיך המשלחת בביקורים צפופים בערי הבירה של המדינות הסמוכות ותפגוש את ראשי הממשל השונים. בתוך כך, נועד היום (ראשון) יו"ר הרשות הפלסטינית עם חברי מרצ וביקר בחריפות את ממשלו של הנשיא טראמפ: "אני לא מצליח להבין איך הם מתנהלים מולנו – משום שגם מול עמו – הממשל האמריקני מתנהל בתוהו ובוהו"

על פי דברי אבו מאזן מאז תחילת כהונתו של טראמפ, הוא נפגש עם שליחיו למעלה מ-20 פעמים: "בכל פעם הם שבו והדגישו באוזניי כמה הם מאמינים ומחויבים לפתרון שתי המדינות, ולהפסקת הבנייה בהתנחלויות". לדבריו, הממשל אינו מסכים להתבטא כך באופן רשמי על אף הפצרותיו החוזרות והנשנות, או לכל הפחות להשמיע את המסר הזה לישראל: "הפצרתי בהם לומר את אותו הדבר לנתניהו, אבל הם נרתעים. לא בטוח כמה זה מעיד על המשך המו"מ כולו או על התוצאות האפשריות מביקורם הקרוב".

המשלחת בראשותו של קושנר צפויה לנחות בישראל ביום חמישי, ובאותו יום להיפגש בירושלים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וברמאללה עם יו"ר הרשות אבו מאזן. במסגרת ביקור זה תיפגוש המשלחת ראשי מדינות נוספים מסעודיה, ירדן, מדינות המפרץ, ומצרים. המשלחת האמריקנית כוללת גם את השליח המיוחד ג'ייסון גרינבלט ואת סגנית היועץ לביטחון לאומי דינה פאוול.

הבית הלבן מציג את הביקור כחלק מנסיונו של הנשיא טראמפ להגיע להסכם בין הצדדים, דבר שמתאפשר בעקבות הרגיעה הנוכחית לאחר משבר הר הבית: "הנשיא ביקש כי הדיונים יתמקדו בהשגת שיחות שלום בין ישראל והפלסטינים, בלוחמה בקיצוניות ובמצב בעזה". על פי דברי פקיד אמריקני: "הנשיא ביקש כי הדיונים יתמקדו בהשגת שיחות שלום בין ישראל והפלסטינים, בלוחמה בקיצוניות ובמצב בעזה". הפגישה תתקיים כאמור על רקע קולות מצדו של יו"ר הרשות שמבקר בחריפות את הממשל.

לפגישה שהתקיימה היום ברמאללה הגיעו אבו מאזן יו"ר מרצ, זהבה גלאון, ח"כ עיסאווי פריג', מזכ"ל המפלגה מוסי רז, והיועץ המדיני של גלאון, אילן ברוך. לדברי הנוכחים, הביע יו"ר הרשות את אכזבתו מצמצום הקשרים בינו לבין הציבור הישראלי וסח בדאגה על הריחוק שנוצר, בעיקר בעתות משבר. אבו מאזן התייחס לשת"פ בין מנגנוני הביטחון משני הצדדים, שהופסק בזמן משבר הר הבית ולדבריו טרם חודש במלואו. "מאז הפיגוע באל אקצא עצרנו את כל שיתופי הפעולה עם מערכת הביטחון הישראלית", טען. "לאחרונה פנינו אליהם כדי לנסות לחזור לשיתוף פעולה כלשהו, אבל הם לא החזירו לי תשובה, מה שמנע את התקדמות הפשרת היחסים".

אבו מאזן הדגיש כי כרגע העדכונים והתיאומים הביטחוניים נעשים דרך הממשל האמריקני. "למרות שאין כרגע שיתוף פעולה ביטחוני בין הרשות לישראל, הכפלנו את הפיקוח שלנו על האזור אחרי הפיגוע, כדי למנוע כמה שיותר התלקחויות והתפתחות הסכסוך לסכסוך דתי", אמר. "אם זה יגיע לסכסוך דתי זה יהיה סוף העולם". אבו מאזן מתח ביקורת אף על הממשלה בראשותו של נתניהו ואמר כי "במערכת הביטחון בישראל אומרים תמיד 'אבו מאזן פרטנר' בניגוד לראש הממשלה של ישראל לצורך העניין. יש לנו שיתופי פעולה איתם יותר טובים משיש לנו עם הממשלה".

ח"כ גלאון שהשתתפה אף היא בדיון העלתה את נושא משבר החשמל בעזה והביעה דאגה מהחלטת הרשות להפסיק את אספקת החשמל לרצועה. "אני כמובן לא תומכת בחמאס או בממשלה שהוא הקים, אבל יש תחושה שהבחירה להעניש את העם העזתי כולו באמצעות ניתוק החשמל הוא צעד לא נכון ולא לגיטימי בזמן הזה", אמרה. "צריך למצוא דרך אחרת לפרק את החמאס מכוחו, מבלי לפגוע באזרחים". אבו מאזן השיב: "אנחנו מעבירים כל שנה מיליארד דולרים וחצי, אבל אחרי שחמאס הכריז על ממשלה עצמאית שלו, עצרנו 25% מהתמיכה שלנו ברצועה, ואנחנו חוששים שאם לא יחול שינוי בקרוב, נגיע גם ל100% שלילת התמיכה שלנו מרצועת עזה, בהדרגה. אנחנו תופסים את פעולת חמאס כניסיון להפריד בין הגדה המערבית והרצועה, וזה צעד שהוא הבעת אי אמון פוליטי בהנהגה הפלסטינית, יותר משהוא צעד מוסרי או מדיני".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר