הנוסעים קבעו

קו האוטובוס הגרוע ביותר: מבני ברק לתל אביב

דו"ח רבעוני של ארגון צרכני התחבורה הציבורית מגלה זינוק של כ-30 אחוז בכמות התלונות של הנוסעים על חברות התחבורה הציבורית. בפנים: הדירוג המלא של הקווים הבעייתיים (תחבורה)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
נוסעים בעמידה, בתוך האוטובוס. אילוסטרציה (צילום: Kobi Gideon / Flash90)

קו האוטובוס שלגביו הגיע מספר התלונות הגבוה ביותר מצד המשתמשים בו, הוא זה המקשר בין בני ברק לשאר ערי גוש דן - כך עולה מסיכום נתוני הרבעון השני של שנת 2017, הנאספים בידי ארגון צרכני התחבורה הציבורית בישראל.

בדו"ח הנוכחי של ארגון "15 דקות", משתקפת עלייה של כ-30 אחוז בתלונות ופניות שהגיעו אליו במהלך החודשים אפריל-יוני על כ-470 קווים שונים הפזורים ברחבי הארץ, הכוללות היתקלות בתדירות נמוכה של קווים בביקוש גבוה, איחורים, ביטולי נסיעות, צפיפות בלתי נסבלת על האוטובוסים עצמם, כמו גם על מצבן הרעוע של התחנות שחלקן לא מסומנות כראוי או אינן מוצלות.

מנכ"ל 15 דקות, גיל יעקב, אומר: "הדו"חות של 15 דקות הם הנתונים היחידים כיום המציגים את המגמות בתלונות הנוסעים בתחבורה הציבורית בישראל. לצערנו, משרד התחבורה לא מפרסם את נתוני התלונות המגיעות אליו, הטיפול שלו בתלונות אטי ואורך למעלה מחצי שנה, ואופן קבלת התלונות מיושן ולא מתאים למאה ה-21. אנו חושפים את נתוני התלונות מדי רבעון כדי לעודד את כל הגופים ללמוד אותם ולהשתמש בהם".

כאמור, בראש רשימת הקווים המדווחים - לרעה כמובן - עומד קו 82 של חברת דן, המוביל נוסעים מתל אביב לפתח תקווה ובחזרה דרך הערים רמת גן ובני ברק כשהתלונות העיקריות של הנוסעים בו עסקו באי ביצוע נסיעות ובאיחורים קבועים.

אחריו ברשימה נמצאים הקווים 19 של אגד ו-605 של חברת נתיב אקספרס. במקום הרביעי "מככב" קו 90 של חברת מטרופולין שמחבר בין הרצליה לתל אביב, ואחריו ישנם הקווים 249 ו-6 של חברת אגד.

קו נוסף שזוכה לתלונות רבות אודות צפיפות בלתי נסבלת הוא 189 של דן, שמחבר את חולון, מרכז העיר ת"א ורמת החייל. במקום השמיני ישנו את קו 347 של חברת מטרופולין המחבר את רעננה ותל אביב ואת העשירייה הראשונה סוגרים קווים 66 של דן ו-168 של קווים. גם הקווים 38, 419 ו-501 של אגד, 289 של דן ו-405 של אגד זוכים למיקום "מכובד" ברשימת הקווים הלא אהובים על נוסעיהם.

בדו"ח המדובר נכתב עוד בענין, כי "משרד התחבורה אינו מבצע כראוי את תפקידו כרגולטור וכן אינו מטפל בבעיות היסוד המונעות את שיפור השירות". בנוסף לצפיפות ולזמני ההמתנה הארוכים, ציבור הנוסעים מדווח על תחבורה ציבורית שאינה ערוכה לתנאי הקיץ הישראלי. כך לדוגמה, רק 15 אחוז מהתחנות שנבדקו סיפקו הגנה טובה מפני מפגעי מזג האוויר.

יצוין, כי דו"ח ארגון 15 דקות שרוב נתוניו נאספים בעזרת הרשתות החברתיות ואפליקציה ייעודית אינו כולל מטבע הדברים את עיקר פגעי התחבורה הציבורית כפי שפוגש בהם הנוסע החרדי המשתמש בה יותר מכל נוסע ממגזר אחר בישראל, ובהקשר זה פורסם לפני כחצי שנה דו"ח של משרד התחבורה המדרג כקווים הבעייתים ביותר מבחינת השירות הלקוי של אגד בירושלים את קווי 1 ו-3 היוצאים מהכותל המערבי ובכיוון ההפוך מגשר המיתרים לכותל, ואת קו 36 היוצא מרחוב שטראוס.

כמו כן, בדירוג כלל ארצי נקבע כי החברות סופרבוס דן ואגד מוצבות בתחתית רשימת החברות מהן מביע הציבור בישראל את שביעות רצונו מהשירות התעבורתי שניתן על ידן.

תגובת משרד התחבורה והבטיחות בדרכים: "המשרד מבצע בקרה ואכיפה שוטפת על כל מפעילי התחבורה הציבורית בישראל במהלך כל השנה. הבקרה מתבצעת באמצעות אנשי מקצוע וכוללת בין השאר שימוש במערכות טכנולוגיות מתוחכמות".

"בנוסף לכך, משוכללים נתונים נוספים כמו תלונות ציבור המתקבלות במשרד התחבורה ואלמנטים ייחודיים נוספים המסייעים לאיכות הבקרה. במסגרת הבקרה נבדקת כלל רמת השירות של האוטובוסים, לאורך כל מסלול הנסיעה ובכל שעות היום והלילה".

"הביקורת מתייחסת לשורה ארוכה של נושאים, ובכללם רמת השירות הנדרשת מהמפעילים, אי ביצוע נסיעות, איחור של אוטובוסים, עצירה בתחנות, בטיחות הנסיעה וכן נושאים נלווים כמו ניקיון האוטובוסים ואדיבות הנהג. הסקר המדובר מוטה, חובבני, מגמתי ובלתי מקצועי, שכן הוא מתעלם במופגן ובאופן תמוה מהפרמטרים המקובלים בענף ומתמקד ב'אי ביצוע' נסיעות בלבד".

"יתרה מכך, גם הדיווחים על אי ביצוע נסיעות אינם מהימנים, כיוון שהם מתייחסים למספר התלונות ולא למספר הנסיעות שלא בוצעו בפועל. כך למשל, חמישה נוסעים הממתינים לאוטובוס שלא הגיע, מחושבים כחמישה מקרים של אי ביצוע, בעוד שמדובר בפועל באי ביצוע אחד. דוגמה נוספת להטיה: הסקר בודק מקרה בודד של אי ביצוע נסיעה בשעה מסוימת, ומסיק ממנה לגבי שאר שעות הפעילות של הקו ושל הרשת כולה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר