הנציגים החרדים תוקפים

'חוות דעתו של היועמ"ש על הספריות הזויה ומדירת חרדים'

הנציגים החרדים בעיריית ירושלים יוצאים במתקפה חריפה נגד החלטת היועמ"ש לבטל את ההפרדה המגדרית בספריות העירוניות. "זו הדרת חרדים" הגדיר חבר מועצה אחד. אחר: "הפקרות" (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

שעות לאחר הפרסום ב"כיכר השבת" כי היועץ המשפטי של עיריית ירושלים עו"ד אלי מלכה הנחה את האחראים על הספריות העירוניות להפסיק את ההפרדה בין גברים לנשים, יוצאים הנציגים החרדים בעירייה למתקפה נגד ההחלטה.

יו"ר סיעת ש"ס המקומית וסגן ראש העיר צביקה כהן אמר ל"כיכר השבת": "חוות דעתו של היועמ"ש הזויה ואין לה מקום ואחיזה במציאות, הייתי מגדיר אותה כהדרת חרדים באופן מוחלט. הציבור החרדי הינו חרד לדבר ה' ומעוניין בשעות נפרדות על פי ההלכה וזהו בעצם הצורך הבסיסי שלו בכל צרכיו הקהילתיים והתרבותיים, אם צורך בסיסי זה מגדיר היועמ"ש כהדרת נשים, הרי ברור שהיועמ"ש לא למד ולא הבין את החומר המתבקש וצורכי המגזר החרדי".

הפרדה בספריות • חשיפת 'כיכר השבת':

כהן הוסיף ותקף: "חוות הדעת הזו מוגדרת כהדרת חרדים ועל כן אני מקווה שיעיין בדברים שוב ויפיק חו"ד מלומדת ורצינית יותר שאינה מדירה את הציבור החרדי מתוכניות תרבותיות וקהילתיות בירושלים".

חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי הודיע כי ידרוש דיון דחוף בוועדת הפנים של הכנסת. בשיחה עם "כיכר השבת אמר: "אפעל לקדם בהקדם דיון בעניין בוועדת הפנים בכנסת. אני מאמין שתנועות הרפורמים וארגוני הנשים המנסים לכפות עלינו את אורח חייהם, ינסו כעת לחייב את כל הרשויות המקומיות בארץ לבטל את הפרדה בספריות".

לדבריו: "אסור לתת להפקרות הזאת יד, וחובה לעצור אותה בזמן. זה מתחיל בספריות ומי יודע במה הסתיים".

הפרסום ב"כיכר השבת", הבוקר

חבר מועצת העיר מ'דגל התורה' ישראל קלרמן אמר ל"כיכר השבת" כי "ההחלטה על ביטול הפרדה בספריות אינה מתקבלת על הדעת כלל. אני אדרוש דיון מורחב בעניין בהנהלת העיר. עשרות שנים שישנו נוהג של הפרדה בספריות במינהלים הקהילתיים, והדבר מתרחש לשביעות רצון, ופתאום כאשר תנועות הרפורמים וארגוני הנשים משגרים מכתב, כולם נעלמים דום. ההתערבות והפגיעה באורח החיים של התושבים החרדים בשכונות איננה מתקבלת על הדעת. מזל שלא יצאה הנחיה שגם בכותל, צריכים לתת להם הכל", הוסיף קלרמן.

חבר המועצה אליעזר ראוכברגר פנה לעו"ד מלכה בבקשה שיבדוק שוב את הנושא שכן מדובר בהדרת החרדים, בתגובה שמע ראוכברגר כי ההנחיה היא זמנית, עד לבדיקה נוספת שתיעשה בעניין. "בינתיים ביקשתי שלא יהיו שעות השאלה נפרדות זה לא הגיוני כלל ולא שמעתי כל הצדקה לכך" כתב מלכה.

לדברי ראוכברגר: "אין שום הגיון בהוראת היועץ המשפטי לעיריה. הציבור החרדי חי את חייו ומתנהל תוך הפרדה בין גברים ונשים, כך היה וכך יהיה. אני משוכנע שהיועץ המשפטי יתעשת ויבין שהנחייתו בטעות יסודה, ואחרי הבדיקה החוזרת שהוא יבצע יחד איתי, כפי שסיכמתי איתו, הכל יסתדר ויבוא על מקומו בשלום".

כזכור, הבוקר דווח ב"כיכר השבת" כי היועץ המשפטי של עיריית ירושלים, עו"ד אלי מלכה, פרסם הנחייה חדשה ולפיה יש להפסיק את ההפרדה בין בנים לבנות בספריות העירוניות הממוקמות ברחבי השכונות החרדיות, כך נודע ל"כיכר השבת".

מי שקיבל את ההוראה הוא דוד ויינר, האחראי על הספריות בשכונות החרדיות בבירה. על פי ההנחיה, נדרש ויינר להוריד מכל הספריות את שלטי ההפרדה ולהודיע כי מעתה ואילך לא יהיו שעות נפרדות לבנים ולבנות.

"מדובר בקבורת חמור לספריות, יש פה ארבעים אלף מנויים של משפחות חרדיות", אומר גורם בכיר בעירייה המעורה בנושא.

כפי שנחשף אמש ב"כיכר השבת", הרפורמים ו"שדולת הנשים", פנו במכתבים לעיריית ירושלים ולדנה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה והממונה על יישום המלצות הצוות למיגור הדרת נשים, בדרישה לעצור את ההפרדה ב"ספריה העירונית" בשכונות החרדיות בטענה כי אלו מקיימים שעות נפרדות לבנים ולבנות.

במכתבם לראש עיריית ירושלים ניר ברקת, למנכ"ל העירייה וליועץ המשפטי העירוני כתבו הרפורמים כי "ההפרדה האמורה, כופה הפרדה מגדרית קשיחה על כלל משתמשי הספרייה, קביעת שעות נפרדות לבנים ולבנות / נשים וגברים מצמצמת את האפשרות של כלל התושבים לעשות שימוש בספריה ביום ובמועד המתאים להם".

חשיפת הפרשה ב"כיכר השבת"

"כמו כן קביעת שעות נפרדות אינה מאפשרת לבני משפחה, אימהות וילדים, אחים ואחיות לבקר יחד בספריה. למרות שאין כל מניעה הלכתית לציבור החרדי לפקוד את הספרייה בצוותא גברים ונשים, פתיחת הספרייה בשעות נפרדות על ידי העירייה מונעת מהם לבקר בספרייה באותה שעה", קובלים הרפורמים.

במכתבם הם דרשו מהעירייה: "יבוטלו השעות הנפרדות לנשים וגברים, בנים ובנות בספריית הר נוף וביתר הספריות התורניות בעיר. תתאפשר גישה חופשית לכל באי הספרייה בכל שעות פתיחתה, ללא כל הפרדה מגדרית. יוסרו השלטים המורים על הפרדה וכן ההוראה על שעות נפרדות באתר האינטרנט העירוני. תועבר הודעה לכלל התושבים כי בשעות הפתיחה, הספרייה פתוחה לכל דורש".

בפנייה נוספת של "שדולת הנשים" לדינה זילבר נכתב כי "הפיכת מרחב ציבורי חשוב כמו ספריה לכזה המתנהל בהפרדה בין המינים לא רק שהיא מפלה כשלעצמה ואינה מוצדקת, אלא היא גם תורמת להתרחבות ולנרמול של מרחבים נפרדים בתחומי חיים רבים והולכים בישראל".

"אשר על כן", הן מבקשות, "אנו פונות אלייך על מנת שתפעלי כדי להפסיק לאלתר את ההסדר המפלה האמור ותבטיחי כי כלל הנהנים משירותי הספרייה, יוכלו לעשות זאת בכל שעות הפתיחה וללא תלות במינם או מגדרם".

יו"ר ש"ס, שר הפנים אריה דרעי אמר ל"כיכר השבת" בתגובה כי "מדובר בדרישה קנטרנית שמטרתה לחולל ריב ומדון בין האוכלוסייה החרדית לכללית. פניה זו לא תסייע לנשים החרדיות אלא תפגע בהן ובאורח חייהן, כאשר הפעילות הנפרדת באה כדרישה מוסכמת מצד האוכלוסייה החרדית כולה".

השר דרעי הוסיף ואומר כי "אנו עדים בתקופה האחרונה למגמה מסוכנת מצד ארגונים 'ליברליים' כביכול, לכפות אורח חיים שונה על אוכלוסיית שומרי המצוות בארץ. אנו נאבק על כך בכלים המשפטיים העומדים לרשותנו, וכבר פניתי במכתב ליועמ"ש להקים ועדה חדשה הכוללת נציגי כל המגזרים שתכריע בסוגיה רגישה וחשובה זו".

תגובות ראשי המפלגות החרדיות, אמש

שר הבריאות יעקב ליצמן אמר ל"כיכר השבת" כי "מדובר בדרישה קטרנית ומיותרת שאין לה מקום במדינה דמוקרטית ושיוויונית. זכותו של ציבור לחנך את ילדיו כפי דרכו ואמונתו, ואין לכפות אורח חיים אחד על זולתו. כבר נוכחנו לדעת ממקרים קודמים שאין מקום להתערבות ערכית חינוכית בחקיקה והניסיונות הללו נדונות מראש לכישלון".

"אני קורא לדינה זילבר המשנה ליועהמ"ש, פוה ליצמן דרך "כיכר השבת", "לדחות את הבקשה הקנטרנית שאין לה שום מקום מעבר לניסיונות חוזרים ונשנים של ארגוני הרפורמים להצר את צעדי הציבור היהודי שומרי ההלכה והמסורת".

יו"ר ועדת הכספים חבר-הכנסת משה גפני אמר ל"כיכר השבת" כי "מתברר שהם פשוט עובדים שעות נוספות כדי שפשוט לא נוכל לחיות כאן, הם חיפשו עד היום נושאים כמו גיוס וחדירה למערכת החינוך החרדית ולנסות לשנות את ארחות חיינו ולא הצליחו, אז הם הולכים כעת להפרדה בין גברים לנשים ובזה מצאו אוזן קשבת אצל דינה זילבר.

"אני אמור לפגוש את שרת המשפטים יחד עם היועץ המשפטי לממשלה ולא נעצור עד שהרשעות הזאת תיעלם, היום גלוי לכל שזה מה שהם רוצים - שלא נוכל לחיות כאן, ולא ניתן להם את זה".

חבר מועצת העיר ירושלים, אברהם בצלאל (ש"ס) אומר ל"כיכר השבת": "קיבלנו בהלם את החלטה המקוממת. משעות הבוקר אני מקבל עשרות טלפונים מתושבים בשכונות שמרגישים פגיעה אישית באורח חייהם. עצוב שכל המדינה נהפכה לעושי דבריהם של תנועות הרפורמים וארגוני הנשים".

"אני קורא לראש העיר ניר ברקת, לשנות את החלטה. מה שהיה טוב, עשרות בשנים, יכול להמשיך גם עתה", מוסיף בצלאל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר