הקרב על החיידר הספרדי

הרב סולובייצ'יק מוביל לפשרה; הרב מרדכי קרליץ - מתנגד

הפרשה הסבוכה של פינוי חיידר 'סנהדרין' טרם הגיעה לפשרה מוסכמת, לאחר ששני הצדדים - הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק מחד והרב מוטל'ה קרליץ מאידך - עדיין לא הגיעו להסכמות • כל הפרטים (בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הרב סולובייצ'יק ומוטל'ה קרליץ על רקע בניין החיידר (צילום: יעקב כהן, כיכר השבת וגוגל מפות)

בימים האחרונים עולה ויורדת לסירוגין הצעות פשרה סביב פינויו של החיידר הספרדי 'סנהדרין' בירושלים לטובת סמינר הישן של הרב ישראל לוין.

נדמה היה כי הפרשה הסבוכה היתה יכולה להיפתר עד תחילת שנת הלימודים בראש חודש אלול אולם מסיבות שונות מתמהמהת ויוצרת ויכוחים פנימיים במפלגות החרדיות.

לאחר שבש"ס טענו גורמים בכירים כי לא מדובר בבעייה שלהם אלא של החינוך העצמאי - זאת למרות העובדה שתלמידי החיידר נמנים ברובם על בני עדות המזרח והעובדה שסמינר הישן טוען לבעלות על המבנה, זאת בעקבות הבטחה לפתרון בעיית אפליית הבנות הספרדיות, הרי שהכדור נותר בתוככי הציבור הליטאי - קרי בעיה פנימית של 'דגל התורה'.

ל"כיכר השבת" נודע כי מחד ניצב הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק, חבר ועדת הרבנים של 'דגל התורה' בירושלים, ומי שהפך בפועל לאיש החזק בתנועה הליטאית - לפחות באגף הירושלמי שלה, כשמאידך ניצב הרב מוטל'ה קרליץ, מי שנחשב אף הוא לאחד הדמויות החזקות ב'דגל' ולאדריכל ואסטרטג של מהלכים ציבוריים רבים.

הרב סולובייצ'יק צידד מלכתחילה בהעתקת מבנה התלמוד תורה לשכונת בית וגן תוך שחלק מגדולי ישראל מעניקים לעמדה זו את תמיכתם המפורשת.

מאידך, טען קרליץ, אליו חברו הרב אליעזר סורוצקין וראשי 'החינוך העצמאי' כי מדובר בפגיעה ברשת הוותיקה כמו גם בתלמידי הקירוב שחלקם יעברו למקום לימודים אחר - לא בהכרח חרדי.

הפשרה שהיתה מקובלת על הרב סולובייצ'יק וזכתה לתמיכה מלאה של כל בתי גדולי הדור היתה אמורה לפתור את הבעיה מתוך הסכמה, אלא שמתברר כי למרות שסורוצקין הביע נכונות מסויימת להגיע לפשרה, הרי שקרליץ הנחשב אף הוא לדמות דומיננטית ומכריעה, מתנגד בטענה שעדיין מדובר בפגיעה בחינוך העצמאי.

"לא מדובר חלילה על מאבקי אגו, שליטה ויוקרה", מבהיר ל"כיכר השבת" גורם המצוי בסוד העניינים. "הטענות כאילו מדובר במאבק ראש בראש בין שתי הדמויות החזקות כיום בדגל התורה אינן מדויקות", אומר הגורם.

לדבריו, "מגוחך לומר שיש כאן קריאת תיגר על מנהיגותו של הרב סולובייצ'יק בירושלים. יש כאן באמת ויכוח נוקב על הצרכים השונים והפתרונות הראויים מתוך כוונה להגיע להסכמה שתהיה לתועלת כולם".

"אין כאן ניגוח אישי אלא מחלוקת לשם שמיים", הוא מוסיף ומבהיר, "כשכולנו מאמינים שבסופו של יום תימצא הפשרה הראויה".

כך או כך, בשעות הקרובות יימשכו מאמצי הפשרה ונסיונות התיווך, כאשר בסוף הדברים יגיעו שוב אל שולחנם של גדולי הדור להכרעה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר