חקירות נתניהו

ניצן: אסור שההפגנות תגרומנה לקבל החלטה לא עניינית

פרקליט המדינה תקף את ההפגנות שאינן מתקיימות על פי החוק ואמר כי אסור שהן תגרומנה לקבל החלטות לא נכונות. "אספנו מאות ואלפי מסמכים בחקירות נגד נתניהו", ציין (בארץ)

הפרקליט שי ניצן (צילום: Roy Alima/Flash90)

פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, נשא הערב (שלישי) דברים בכנס פתיחת שנת המשפט של לשכת עורכי הדין, והתייחס בנאומו למאבק בשחיתות הציבורית ולחקירות המתנהלות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ובכירים נוספים.

ניצן אמר בדבריו כי "איננו מהססים לפעול גם נגד חשודים בדרגים הבכירים ביותר, ונדמה לי כי הדבר אינו טעון עוד הוכחה".

בדבריו הזכיר ניצן את ההרשעות וכתבי האישום שהגישה הפרקליטות נגד ראשי ערים ואישי ציבור ואף נגד הרב הראשי לשעבר.

ניצן אמר עוד: "פרשות אחרות של אישי ציבור, לרבות שר לשעבר, ראשי ערים, ואישי ציבור אחרים - מצויות בשלב של שימועים או בשלבים של חקירה מתקדמת, ואין בכוונתנו להרפות. רשויות החקירה והמשפט מדברות בדרך כלל במעשים ולא בדיבורים".

ניצן התייחס לחקירות נגד ראש הממשלה ואמר: "מטבע הדברים, כיוון שהחקירות עדיין בעיצומן, לא אוכל להתייחס לתוכנן. אני מבין את הצמא לדעת פרטים אודות החקירות, אך כיוון שמסירת פרטים יכולה לשבש ולהפריע לחקירות, ברי כי לעת הזו לא נוכל להרוות את הצמא הזה, שכן לדעתי הצלחת החקירות חשובה יותר ממימוש מיידי של זכות הציבור לדעת פרטים אודות החקירות.

"עם זאת, וכפי שהוכחנו במקרים רבים אחרים, שמקצתם פורטו לעיל, פרשות אלו נחקרות על ידי המשטרה באינטנסיביות, בליווי צמוד של הפרקליטות ובליווי היועץ המשפטי לממשלה עצמו – שמהכרותי הצמודה ועבודתי היום יומית עמו אני יכול לומר לכם שהוא נחוש למצות את החקירות ולהגיע להחלטות במהירות האפשרית, כאשר השיקול היחיד העומד לנגד עיניו הוא חקר האמת. אך ורק שיקולים ענייניים עומדים לנגד עיניו".

שי ניצן בנאומו בתל אביב (צילום: Contact Global Broadcast Services)

"בהקשר זה", הוסיף פרקליט המדינה, "אשוב ואציין את שאמרנו לא פעם בעבר: לא תישאר אבן בלתי הפוכה ומשטרת ישראל תחקור ככל שהדבר נדרש. אני שומע, שוב ושוב, מצד גורמים שונים, פוליטיים ואחרים, קריאות רבות הקוראות לקבלת החלטה מיידית בפרשות אלה.

"חשוב לי להבהיר, כי אם ניכנע ללחץ המופעל בהקשר זה, ונקבל החלטה לפני שהחקירה מוצתה, ולפני שנחקרו כל העדים ונאספו כל הראיות הנדרשות – נמעל בתפקידנו ונפעל בניגוד לחובתנו. אסור שקריאות מעין אלה, בעד או נגד כתב אישום, ישפיעו עלינו ולו כמלוא הנימה. כפי שהגדיר זאת היטב המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מר רז נזרי, רק לאחרונה – עלינו לקבל החלטה בתיק בהתאם ל"דיני הראיות ולא על פי דיני הכיכרות".

"לעתים אני חש כי קריאות שכאלה מצדי ומצד עמיתי, נבלעות בהמולת הצעקות וההפגנות. על כן אני ועמיתי למערכת נשוב ונדגיש זאת מעל כל במה: הניחו לנו למלא את התפקיד שהדין הטיל עלינו. תנו למשטרה למצות את החקירה ותנו לנו להחליט רק לפי שיקולים ענייניים".

ניצן התייחס לביקורת על הטענות כי אין התקדמות בחקירה ואמר: "כמובן, אנו מודעים לצורך בקידום חקירות אלה במהירות האפשרית והאמינו לי, אנו פועלים לכך; עשרות רבות של עדים כבר נחקרו, הסכם עד מדינה נחתם רק לאחרונה, מאות ואלפי מסמכים נאספו וטובי אנשי מערכת אכיפת החוק עוסקים בכך ללא הרף. פעולות חקירה שונות נערכות מדי שבוע, ולצערי לא אוכל לפרט מעבר לכך. אולם המהירות אינה יכולה לבוא על חשבון מיצוי החקירה".

באשר להגנות השמאל אמר ניצן: "ברי, כי חופש ההפגנה הוא זכות יסוד בסיסית, חלק מהזכות לחופש הביטוי – הלא הוא ציפור נפשה של הדמוקרטיה. הפגנה היא מכשיר מרכזי להבעת דעות ולהעלאת סוגיות חברתיות, פוליטיות ומדיניות על סדר היום הציבורי וחלילה שזכות זו תפגע.

"ככלל, יש לאפשר הפגנה גם בנושאים בהם עוסקת מערכת אכיפת החוק וגם נגד גופים אשר הינם חלק ממערכת זו: היועץ המשפטי לממשלה, הפרקליטות והמשטרה – על כך אין שום מחלוקת!

"נגד החלטות שונות שאני קיבלתי במסגרת תפקידיי היו מחאות והפגנות בעבר, וגם אז סברתי, כמו היום, שיש לאפשר הפגנות, גם כאשר הן מופנות נגדי ונגדנו – ובלבד שהן מתקיימות בהתאם לחוק ולפסיקת בית המשפט העליון.

"עם זאת, אסור שההפגנות תגרומנה לנו לקבל החלטה לא עניינית או לקבל החלטה לפני שהחקירה תמצה את עצמה. כאמור, אם נעשה כן, נמעל בתפקידנו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר