חברים מספרים

שנתיים לפטירתו של "ג'ימי הנדריקס" החרדי

יוסי פיאמנטה ז"ל היה מגדולי המוזיקאים במוזיקה היהודית והחסידית, הוא זכה להערכה רבה גם בעולם המוזיקה הכללית והושווה עם נגני הגיטרה מהגדולים בעולם (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
יוסי פיאמנטה ז"ל (צילום: ארכיון, יח"צ)

היום ח' אלול, שנתיים לפטירתו של אחד הגיטריסטים הגדולים ביותר שידעה המוזיקה היהודית, יוסי פיאמנטה, שנפטר לאחר מחלה קשה בגיל 64.

נגן הגיטרה שנחשב לפי אחד המגזינים הנחשבים בתחום המוזיקה, לאחד ממאה הגיטריסטים הטובים בעולם, התגורר שנים רבות בארה"ב עד שובו בשנת תשס"ה לארץ. הוא הופיע עם מיטב האמנים בארץ ובעולם כולל גדולי הזמר החסידי איתם ניגן במהלך השנים בהופעות הגדולות ובאלבומים.

הוא היה חלק מהצמד של האחים פיאמנטה יחד עם יבלח"א אחיו נגן החליל אבי פיאמנטה. הם הוציאו לעולם להיטי ענק שעד היום מושמעים באירועים וברדיו.

האזינו לשיר "אשר ברא" אחד מהלהיטים הגדולים של הצמד שעד היום מושר בחתונות רבות:

הקלידן שמלווה את כל גדולי הזמר החסידי והישראלי, אחיה אשר כהן אלורו, הספיק למרות גילו הצעיר יחסית לנגן עם יוסי פיאמנטה פעמים רבות. "זו הייתה חוויה מעצימה ומעשירה, הכרתי אותו דרך אבי שיחיה, שניגן איתו בעבר פעמים רבות והייתי רואה אותם מנגנים בהופעות וכשיוסי חזר לארץ התחלתי אני לנגן איתו".

"הייתה ממנו יראת כבוד, אם היית טועה בנגינה הוא היה נותן בך מבט חודר ומצד שני הוא היה הכי "חופש" שיש, והיה אומר תנגן תהיה אתה, הכי אתה שיש", מספר כהן אלורו.

שנה לאחר פטירתו הוציא אחיה אשר כהן אלורו את "ניגון יוסף" לזכרו של פיאמנטה, שזכה להצלחה אדירה והפך ל"מבחן הקלידן האולטימטיבי" כשכל הקלידנים הנחשבים והפחות נחשבים תיעדו את עצמם מבצעים את הניגון המורכב והמעניין, "היום הלכתי דווקא על הזווית התורנית ועשיתי סיום מסכת ביצה לזכרו של יוסי ז"ל, זה לא היה ממש מתוכנן אבל זה יצא בדיוק היום ושמחתי שיכולתי לעשות את הסיום לזכרו ולשלוח למשפחתו צילום מהסיום שריגש אותי באופן אישי", אומר כהן אלורו ל'כיכר השבת', תוך כדי נסיעה לנגן עם אברהם פריד בקרית מוצקין.

האזינו ל"יוסף ניגון":

שאול גרוסברג ממפיקי הרוק המוכרים בישראל ובעל האתר "מועדון הרוק הישראלי", ובעצם מי שגילה את האחים פיאמנטה והיה האמרגן שלהם לפני חזרתם בתשובה (לצד שורה ארוכה של להקות), סיפר ל'כיכר השבת' על יוסי פיאמנטה ועל ההכרות הראשונה שלהם.

"בשנת 1974 פגשתי אותו בחנות תקליטים ברחוב פרישמן בתל אביב שנקראה 'בסדה'. באתי לחפש תקליט של פרנק זאפה ובדיוק עמד לידי בנאדם שחיפש תקליט כזה. התחלנו לדבר ואז הוא אמר לי שהוא גיטריסט שמקים להקת רוק והציע שאבוא אליו הביתה כדי לשמוע את החומרים. הוא גר 300 מטר מהחנות בפינת הירקו עם שאר בני המשפחהן. שם ישבנו והתחלנו לגלגל את הרעיון לעשות הופעות", מספר גרוסברג.

האחים פיאמנטה לפני הנסיעה לארה"ב, יוסי מצד שמאל (באדיבות שאול גרוסברג)

האחים פיאמנטה הפכו לסיפור הצלחה בארץ ואז החל גם תהליך החזרה בתשובה שלהם. במקביל ראה אותם נגן הג'ז סטן גץ ולקח אותם לארה"ב. "יוסי הלך כאדם קצת דתי וחזר אחרי 25 שנה ממש חסיד חב"ד. הוא ישר פנה אליי כדי שאארגן לו הופעות. באותם ימים היה קשה בשוק החילוני לשווק את הדבר הזה גיטריסט חרדי... למרות זאת הצלחתי לארגן לו כתבה גדולה בעיתון הארץ, וההופעה הגדולה הראשונה הייתה במועדון בקינג ג'ורג' במרתף, קראתי לזה ערב ג'ימי הנדריקס, עם עוד גיטריסטים והגיעו הרבה אנשים וגם קצת קהל דתי שהגיע", מספר גרוסברג.

לדבריו, פיאמנטה היה אישיות נעימה במיוחד, "קשה לי לתמצת אותו בכמה משפטים, הוא היה אחד החברים הכי טובים שהיו לי. בן אדם יוצא דופן, גם מבחינת היותו מוזיקאי מהשורה הראשונה, נגן גיטרה מעולה וגם מבחינה אנושית, תמיד היה עוזר לכל אחד, היה מופיע גם ללא תשלום כשביקשו ממנו פשוט לוקח את הגיטרה ובא".

באופן מעניין שידך שאול גרוסברג ליוסי פיאמנטה את בנו ברק גרוסברג גם הוא גיטריסט בגיל 15, "הבן שלי ברק ניגן איתו כשהיה בן 15 יחד עם בנו יהודה. זה היה הופעת השקה של אלבומו 'סטרינגס אוף מיי הארט". מאז הספיק גרוסברג הבן לחזור אף הוא בתשובה ולאחרונה הוא אף הוציא את סינגל הבכורה שלו - "בעולם האמיתי" המושתת על מילים מתוך ספר התניא עטופים ברוק כבד.

ברק גרוסברג בגיל 15 עם יוסי. צילום יובל הראל

גרוסברג שמשיק בחגיגות ח"י אלול (7.9) את הסינגל החדש בהופעה תל אביבית בבר גיורא מספר "יוסי היה בשבילי כמו אבא רוחני ומוזיקלי ודמות הערצה. כל מי שהכיר אותו ישר העריץ אותו דווקא בגלל הענווה והאמת שלו. נגן גיטרה הכי מרגש ומהפכן שאני מכיר וזכיתי לנגן איתו".

יוסי היה מראשוני אמני המוזיקה היהודית שאחז בגיטרה החשמלית וההשפעה הגדולה שלו ושל אחיו אבי נמצאת בחלקים גדולים במוזיקה היהודית על כל גווניה.

צפו בביצוע של בנו יהודה פיאמנטה יחד עם הזמר גרשון וורובה במחרוזת שירי האחים פיאמנטה:

בנו של יוסי פיאמנטה, יהודה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר