כשאנו מדברות על דיאטה, הכוונה לשומן ושרירים. מהשומן אנו רוצות להיפטר ואת השרירים לחזק ולהגדיל. אבל מי מאתנו מודע לכך שכ-1% מהמשקל שאנו מאבדות הוא רקמת העצם? נשים בגיל המעבר שבכל מקרה נמצאות בקבוצת סיכון להתפתחות האוסטיאופורוזיס מסכנות מאוד את בריאותן בדיאטות לא מאוזנות. כידוע אוסטיאופורוזיס היא מחלה שמחלישה את העצמות ועלולה לגרום לשברים.

בגיל מסוים צפיפות העצם מתחילה לרדת וזהו תהליך טבעי שאומנם יש דרכים להילחם בו. אבל כשאנו נכנסות למשטר תזונתי שפוגע בעצם ולא משמר אותו, אנחנו מכניסות את עצמנו מרצון לקבוצת סיכון לשברים.

דיאטות בזק הן שקר

בדיאטות מהירות אנו מאבדות גם את רקמת השריר. אם הדיאטה מבוססת בעיקר על הגבלות תזונתיות ולא על פעילות גופנית, אובדן מסת השריר נהיה קריטי. בתחילת הדיאטה האגרסיבית רבות מאתנו שמחות לראות תוצאות על המשקל, כשהן בטוחות שהשומן המיותר סוף-סוף עוזב אותן. בפועל בתחילת הדיאטה האישה בדרך כלל מאבדת נוזלים ורקמת השריר. זה אולי גורם למשקל הרצפה שלנו לשמח אותנו בספרות, אבל כלל וכלל לא תורם לבריאותנו.

הסכנה העיקרית בדיאטות האגרסיביות היא פגיעה בכליות ודרכי השתן. רוב הדיאטות הלא מאוזנות מבוססות על צמצום ניכר של צריכת הפחמימות והגברת צריכת החלבונים בתור מקור האנרגיה. חוסר האיזון בין פחמימות לחלבונים פוגע מאוד בחילוף החומרים שלנו. תפריט עתיר חלבונים שהופך לאורח חיים יכול להיגמר אפילו באבנים בכליות, לכן נשים שיש להן נטייה לפתח מחלות כאלה או שכבר התגלו אצלן אבנים בעבר חייבות להקפיד על מינון סביר של חלבון בתפריט היומי שלהן ולצרוך גם פחמימות.

סימפטומים של סיכון בדיאטה

למזלנו, התופעה החמורה הזאת באה אחרי סימני אזהרה רבים. וסימני האזהרה בדיאטת דלת פחמימות, אך עתירת חלבונים הם: עייפות ועצבנות, כאבי ראש, ירידה בלחץ דם, כאבי שרירים ותחושת נימול, אובדן תחושת רעב ושובע. שינויים קיצוניים בחילוף החומרים בגוף ועומס רב על הכליות לעיתים קרובות גורם להופעת ריח רע מהפה.

מלבד הכליות גם הכבר ומערכת העיכול עלולים להיפגע מהדיאטה, במידה והיא לא כוללת מספיק סיבים תזונתיים. ריבוי החלבונים ומיעוט הסיבים התזונתיים מהווים מכה רצינית עבור המעיים שלנו. כשדיאטה כזאת נמשכת לאורך זמן, הדבר עלול לגרום אפילו לדלקת מעיים.

אך לנשים שעיקר מאמצם מופנה לירידה במשקל פגיעה בבריאות נראית לעיתים לא משמעותית, לא וודאית ומרוחקת, כשצמצום ההיקפים מתרחש כאן ועכשיו. אף שניתן ומומלץ להתווכח האם המחיר הזה מצדיק את התוצאה, מה שאולי נשמע יותר חשוב כרגע מבחינתן הוא שלא ניתן לשמור על התוצאה המיוחלת לאורך זמן. דיאטה אגרסיבית, אף שנראית אולי יעילה בטווח הקצר, מתוך הגדרה לא מסוגלת לעזור לאורך זמן.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

הגוף משיב מלחמה

יתרה מזו, עצם היותה אגרסיבית וקצרה מבטיח בוודאות את "אפקט היו-יו" הידוע לשמצה, כשהמשקל חוזר ו"מביא חברים". כלומר זמן קצר אחרי הפסקת הדיאטה לא רק שהמשקל ההתחלתי חוזר, בדרך כלל האישה רק עולה במשקל. וזה, לצערנו, בלתי נמנע במקרים האלה.

ההסבר הוא פשוט. כאמור, הוא מובנה בתוך הדיאטה הקצרה והאגרסיבית, ולא משנה כמה יפה היא תוארה על ידי ממציאיה. ברגע שאישה מצמצמת באופן חד את כמות הקלוריות שהיא צורכת ביום, המוח מבחינתו רואה בכך תחילת עידן הרעב ועובר למצב של חיסכון באנרגיה. המוח מאט את חילוף החומרים ומתחיל להיפטר תחילה דווקא מרקמת השריר ולא מרקמת השומן, אותה הוא מנסה לשמור ל"יום שחור" עוד יותר.

כשהדיאטה נגמרת, חילוף החומרים נשאר איטי, והגוף מבחינתו מקבל כעת הרבה קלוריות עודפות, כי הוא כבר התרגל להתקיים מכמות מצומצמת מאוד של הקלוריות. אז כל הקלוריות "המיותרות" הופכות מייד לרקמת שומן, אותה הגוף מנסה לייצר למקרה שה"רעב" יחזור. לכן גם מעבר לתזונה מאוזנת אחרי דיאטה אכזרית מלווה בהשמנה, כי בהשוואה למשטר של 800 קלוריות ביום, גם תזונה נורמאלית של 1200-1500 קלוריות ביום מספקת לגוף קלוריות עודפות כביכול, הרי כבר הרגלנו את מוחנו ואת גופנו ל-800 קלוריות ושמירה קפדנית על כל תא שומן.

סוד האיזון לירידה במשקל

לכן הדיאטות המאוזנות לעומת "דיאטות קסם" מבוססות תמיד על כמות סבירה של קלוריות ופעילות גופנית שגורמת לשריפת קלוריות. כי הדרך הבטוחה להיפטר מהקלוריות המיותרות היא לשרוף אותן ולא להימנע מהן. כמו כן, דיאטה שמשלבת פעילות גופנית מזרזת את חילוף החומרים ולא מאיטה אותו, מחזקת את השרירים וגורמת לגוף להיפטר מעודפי השומן ולא מהשרירים והעצמות.

]]>