משבר זוגיות בבחירות: "לא מצביעה עם בעלי"

מסע הבחירות הנוכחי בארץ ומחאת הנשים "לא נבחרות לא בוחרות", העלה את הנשים החרדיות על המפה הפוליטית. אבל עוד לפני שנהיה חברות כנסת, מה עם זכות ההצבעה שלנו? האם אנחנו בוחרות על פי קביעה משפחתית, חברתית או זו של הבעל - או שאנחנו מעזות לבחור בחירה עצמאית?

בת אל מור | כיכר השבת |
לאחרונה נחשפנו שוב לדעות על כניסתן של נשים לפוליטיקה, מהחלק הדתי-חרדי של המפה הפוליטית. הרב אבינר, (הציונות הדתית) סובר שאין מקומן של נשים בפוליטיקה, אך לא פסל את מועמדותן של ציפי חוטובלי ("ליכוד ביתנו") ואיילת שקד ("הבית היהודי") לכנסת. ביחס למפלגת "ש"ס" נטען כי היא מדירה את הנשים מהפוליטיקה. נניח לדיון הציבורי, ונבדוק מה קורה בתוך הבית פנימה. נשים רשאיות להצביע לכנסת. תופתעו לגלות שמדובר בחידוש של המאה ה 20. בריטניה וגרמניה העניקו זכות הצבעה לנשים בשנת 1918. ארצות הברית עשתה זאת ב 1920; ושוויץ רק בשנת 1971.

ויכוחים פוליטיים לרוב לא משכנעים איש לזוז מעמדתו. הם מתלקחים במהירות גם בקרב חברים ובני משפחה. זו הסיבה שרבים משתדלים לא להיגרר לויכוח כזה, ושומרים את המועמד שלהם בסוד. במשפחות חרדיות מקובל שהאישה מצניעה לכת ונוטה אחר בעלה. "אישה עושה רצון בעלה". דוגמא לכך היא אימוץ מנהגי הבעל והלכותיו לאחר החתונה. האם הדבר תקף גם להצבעה בכנסת? מה היא מבטאת? האם ההחלטה הזו כפופה לגדולי התורה? או אולי נתונה ללחצי הקהילה ולציפיות החברה? האם האישה לא מתערבת בפוליטיקה, ומצביעה לפי רצון בעלה?

נציין את קבוצת "נטורי קרתא", שלא מכירים במדינת ישראל, לא משתמשים בשירותיה ולא מצביעים לכנסת. החלוקה המוכרת היא: החרדים האשכנזים מצביעים ל"אגודה" (אגודת ישראל) ול"יהדות התורה". החרדים הספרדים מצביעים ל"ש"ס". הציבור הציוני דתי מצביע למפלגות המפד"ל על גלגוליהן. יש שוני גדול וניגודיות רבה בין הזרמים, לעיתים עד כדי התכתשויות. המפלגות הדתיות- חרדיות הן ימניות, ואילו מפלגות השמאל הן חילוניות, בהכללה.

בכל מערכת בחירות יש בלבול ותחושות מעורבות. אך המערכת הנוכחית מכילה התפצלויות מגזריות נוספות על הקיימות, נוסף לשינויים שעברה החברה. יותר חרדים משתלבים במערכת ההשכלה החרדית והחילונית. שילובם בצה"ל גדל. השיח בארץ הפך להיות חברתי מאוד בעקבות המחאה החברתית. סוגיית השוויון בנטל וגיוס החרדים עלתה לסדר היום, כמו גם סוגיות הגירה, גיור, חינוך, בריאות והסכסוך הערבי- ישראלי.

ויכוחים פוליטיים לרוב לא משכנעים איש לזוז מעמדתו. הם מתלקחים במהירות גם בקרב חברים ובני משפחה. זו הסיבה שרבים משתדלים לא להיגרר לויכוח כזה, ושומרים את המועמד שלהם בסוד. במשפחות חרדיות מקובל שהאישה מצניעה לכת ונוטה אחר בעלה. "אישה עושה רצון בעלה". דוגמא לכך היא אימוץ מנהגי הבעל והלכותיו לאחר החתונה. האם הדבר תקף גם להצבעה בכנסת? מה היא מבטאת? האם ההחלטה הזו כפופה לגדולי התורה? או אולי נתונה ללחצי הקהילה ולציפיות החברה? האם האישה לא מתערבת בפוליטיקה, ומצביעה לפי רצון בעלה?,נציין את קבוצת "נטורי קרתא", שלא מכירים במדינת ישראל, לא משתמשים בשירותיה ולא מצביעים לכנסת. החלוקה המוכרת היא: החרדים האשכנזים מצביעים ל"אגודה" (אגודת ישראל) ול"יהדות התורה". החרדים הספרדים מצביעים ל"ש"ס". הציבור הציוני דתי מצביע למפלגות המפד"ל על גלגוליהן. יש שוני גדול וניגודיות רבה בין הזרמים, לעיתים עד כדי התכתשויות. המפלגות הדתיות- חרדיות הן ימניות, ואילו מפלגות השמאל הן חילוניות, בהכללה.,בכל מערכת בחירות יש בלבול ותחושות מעורבות. אך המערכת הנוכחית מכילה התפצלויות מגזריות נוספות על הקיימות, נוסף לשינויים שעברה החברה. יותר חרדים משתלבים במערכת ההשכלה החרדית והחילונית. שילובם בצה"ל גדל. השיח בארץ הפך להיות חברתי מאוד בעקבות המחאה החברתית. סוגיית השוויון בנטל וגיוס החרדים עלתה לסדר היום, כמו גם סוגיות הגירה, גיור, חינוך, בריאות והסכסוך הערבי- ישראלי.,,כאמור, מפת המפלגות השתנתה משמעותית. "הליכוד", מפלגת השלטון (ימין) מציגה רשימה ימנית יותר; והתאחדה עם "ישראל ביתנו", מפלגתו של אביגדור ליברמן, שידועה כמי שרוצה להעביר חוקים שייטיבו עם עולים שיהדותם מוטלת בספק. מפלגות השמאל מרכז התפצלו לחלוטין ("העבודה", "יש עתיד", "התנועה", "קדימה"), נוסף למפלגות קטנות, כמו: "מר"צ" ו"הירוקים". מלבדן, נכנסה לזירה מפלגתו של אלדד יניב ("ארץ חדשה") שמציעה להילחם בשחיתות השלטונית.,במחנה הדתי- חרדי, הסיפור אף מעניין יותר. נפתלי בנט, מנהיג "הבית היהודי" נחשב לכוח העולה בציונות הדתית, ובכלל בימין. ישנה תחושה בקרב תומכיו כי סוף סוף הציונות הדתית צוברת את כוח ההשפעה המגיע לה. נציין גם את "עוצמה לישראל", הנחשבת לקיצונית ביותר שיצאה משורות "הבית היהודי" וה"איחוד הלאומי".,עוד מהלך משמעותי מתרחש בציבור המסורתי-דתי-חרדי ספרדי. אריה דרעי חזר לנהל את המפלגה יחד עם אלי ישי ואריאל אטיאס. הרב חיים אמסלם שפרש מש"ס רץ ברשימה נפרדת ("עם שלם") ומפנה חיצים לעבר "ש"ס", ואוסף קולות ממנה מחבר'ה מסורתיים וחילונים צעירים. עוד הפתעה היא מפלגתו של הרב אמנון יצחק ("הכוח להשפיע")
איזה פתק תכניסי? שלך, או של בעלך? (אילוסטרציה: shutterstock)

כאמור, מפת המפלגות השתנתה משמעותית. "הליכוד", מפלגת השלטון (ימין) מציגה רשימה ימנית יותר; והתאחדה עם "ישראל ביתנו", מפלגתו של אביגדור ליברמן, שידועה כמי שרוצה להעביר חוקים שייטיבו עם עולים שיהדותם מוטלת בספק. מפלגות השמאל מרכז התפצלו לחלוטין ("העבודה", "יש עתיד", "התנועה", "קדימה"), נוסף למפלגות קטנות, כמו: "מר"צ" ו"הירוקים". מלבדן, נכנסה לזירה מפלגתו של אלדד יניב ("ארץ חדשה") שמציעה להילחם בשחיתות השלטונית.

במחנה הדתי- חרדי, הסיפור אף מעניין יותר. נפתלי בנט, מנהיג "הבית היהודי" נחשב לכוח העולה בציונות הדתית, ובכלל בימין. ישנה תחושה בקרב תומכיו כי סוף סוף הציונות הדתית צוברת את כוח ההשפעה המגיע לה. נציין גם את "עוצמה לישראל", הנחשבת לקיצונית ביותר שיצאה משורות "הבית היהודי" וה"איחוד הלאומי".

עוד מהלך משמעותי מתרחש בציבור המסורתי-דתי-חרדי ספרדי. אריה דרעי חזר לנהל את המפלגה יחד עם אלי ישי ואריאל אטיאס. הרב חיים אמסלם שפרש מש"ס רץ ברשימה נפרדת ("עם שלם") ומפנה חיצים לעבר "ש"ס", ואוסף קולות ממנה מחבר'ה מסורתיים וחילונים צעירים. עוד הפתעה היא מפלגתו של הרב אמנון יצחק ("הכוח להשפיע"), הידוע כמחזיר בתשובה של המונים.

נכון להיום, ישנן התנצחויות והתקוטטויות בין מנהיגי המפלגות, והפגנות שגובלות באלימות בקרב הפעילים בשטח. חשוב לזכור שמעל לכל זה מרחפת דמותו של מר"ן הרב עובדיה יוסף שליט"א, מנהיגה הרוחני של ש"ס. פוסק דור מוערך וחשוב, ללא קשר למפלגה.

וואוו! הצלחת לעקוב?

מאחורי הווילון. את יכולה לבטא דעה עצמאית (אילוסטרציה: shutterstock)


האם השינויים שחלו בשנים האחרונות, עם הכניסה האיטית של האוכלוסייה החרדית לציבוריות הישראלית, גורמת לך להזדהות יותר עם הרעיונות שמציגות המפלגות החילוניות הגדולות? את כבר לא גרה בתוך קהילה סגורה. את משתלבת בחברת הייטק ורואה חשיבות בלימודי ליבה. מה הפתרון? לקיים דיון פוליטי או להשאיר אותו מחוץ לזוגיות? האם אתם מודעים לדעות הפוליטיות האחד של השני, ומעניקים חופש בחירה בנושא? יכול להיות שזו איננה סוגיה הרת גורל עבורם, ואין לה משמעות אמיתית במסגרת החיים הפרטיים שלכם?

בפני רבים, מדובר בדילמה קשה. קרוב לוודאי שניהלת על כך שיחות עם בעלך. במידה ואתם מתלבטים יחד לגבי מפלגה מסוימת, והגעתם להסכמה, מה טוב. אבל מה קורה כשאינכם מסכימים על מועמד זהה לבחירות? האם זה נוח שיש הוראה "מלמעלה", מהרחוב החרדי, מהקהילה, למי להצביע? או שאת לא מעוניינת שאיש, כולל בעלך, יתערב לך בבחירה בעד אלו ערכים להצביע? נניח שחזרתם בתשובה בעזרתו של הרב אמנון יצחק. אתם מעריכים את פועלו ונהנים מהרצאותיו. עד היום הצבעתם ל"ש"ס", שהיתה הבחירה הטבעית עבורכם. כעת, הרב "שלכם" מקים מפלגה. למי תצביעו?

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית