הצצה אל תוך התריס: אל תזלזלי בהורמונאליות

היא בלוטה קטנה שיושבת במקום לא אסטרטגי במיוחד, אבל ממקום מושבה בצוואר שלנו היא מתפעלת ממלכה שמשתלטת על כל הגוף. הכירו את בלוטת התריס. ההשפעה שלה על גוף האישה כשהיא לא תקינה, היא מכרעת, ותופעות הלוואי שלה מפתיעות במקומות בלתי צפויים. שווה לדעת (בריאות)

Mame | כיכר השבת |
בלוטת התריס היא מעין מחשב קטן שמפריש הורמונים שונים שמווסתים פעילויות שונות בתוך הגוף שלנו. כידוע, איזון הורמונאלי הוא תנאי הכרחי לבריאות תקינה, והמצב הזה אפשרי אך ורק בתנאי שבלוטת התריס פועלת כראוי. "הדלק" של בלוטת התריס הוא יוד.

היוד בגופנו הכרחי הן לתפקוד הבלוטה עצמה והן להפרשת ההורמונים המופקים בה. כשאנחנו סובלים ממחסור ביוד בתזונה היומיומית, גם בלוטת התריס לא מצליחה לתפקד ביעילות מרבית. אגב, גם עודף יוד פוגע בבלוטת התריס, אך רוב תושבי הערים המודרניות וחובבי התזונה התעשייתית סובלים בעיקר ממחסור ביוד ולא מעודף.

היוד בגופנו הכרחי הן לתפקוד הבלוטה עצמה והן להפרשת ההורמונים המופקים בה. כשאנחנו סובלים ממחסור ביוד בתזונה היומיומית, גם בלוטת התריס לא מצליחה לתפקד ביעילות מרבית. אגב, גם עודף יוד פוגע בבלוטת התריס, אך רוב תושבי הערים המודרניות וחובבי התזונה התעשייתית סובלים בעיקר ממחסור ביוד ולא מעודף.,,החשודה המיידית: בלוטת התריס,כשמתעורר חשד לתפקוד לקוי של בלוטת התריס הרופא מפנה את האישה לבדיקת דם פשוטה. כשבבדיקת דם רואים רמת ההורמונים חריגה, הרופא ממליץ להשלים את ההורמונים החסרים באמצעות תרופות מתאימות, כלומר הורמונים מלאכותיים.,לא מעט נשים חוששות מנטילת הורמונים ודוחות את הרגע הזה, בזמן שפעילות בלוטת התריס הולכת ומתדרדרת. אך לעומת הרבה מחלות אחרות שיכולות במשך שנים לא לבוא לידי ביטוי, דווקא בעיות בתפקוד בלוטת התריס באות לידי ביטוי די מהר ופוגעות בצורה משמעותית באיכות החיים. ואילו איזון תרופתי מביא לשיפור מהיר מאוד בהרגשה הכללית.,מה הן התופעות שיכולות להצביע על בעיות בתפקוד בלוטת התריס?,התסמינים של בעיות בבלוטת התריס,- משקל הגוף שלך יורד או עולה ללא סיבה. בלוטת התריס הוא איבר חשוב בתהליך חילוף החומרים. כך, למשל, כשבלוטת התריס לא מפרישה מספיק הורמונים, חילוף החומרים האיטי מקשה מאוד על כל תהליך ההרזיה. בעיות בתפקוד של בלוטת התריס יכולות לגרום להשמנה, גם אם אישה מקפידה מאוד על תזונה ופעילות גופנית.,- את סובלת מעייפות כרונית, חולשה, שינויים במצב הרוח, חרדות. יכול להיות שחשבת שאת "עצלנית", אבל בבדיקת הדם יסתבר שפשוט יש לך בעיה הורמונאלית.,- את מתקשה להירדם בלילה, אך ביום את סובלת מישנוניות.,- את סובלת מקור יתר על המידה. נכון, בחורף לכולנו קר, אך אם בחדר פועל מזגן ואת יושבת בשלושה סוודרים, עטופה בשמיכה ועדיין סובלת מקור, כנראה שכבר מדובר לא ברגישות יתר, אלא בבעיה רפואית.,- גם הזעת יתר, רגישות מוגברת לחום ודופק מהיר שלא קשורים לפעילות גופנית יכולים לרמוז על בעיה בבלוטת התריס.,- מלבד המשקל בלוטת התריס משפיעה גם על מראה העור: נפיחויות, יובש, עור מתקלף. כשיש בעיה בתפקוד בלוטת התריס, האישה לעיתים סובלת גם מנשירת שיער.,,בלוטת התריס רגישה לא רק לכמות היוד בתפריט שלנו, אלא כמעט לכל מצב לא שגרתי בחיינו. כמובן, לא כל התקררות או לחץ יגרמו לה לחלות ולהפסיק לתפקד, אבל דלקות כרוניות, לחצים ומתחים, עייפות ואורח חיים לא בריא בהחלט מתישים את בלוטת התריס.,וכפי שכבר הבנו, זו בלוטה לא רק קטנה וחשובה, אלא גם נקמנית מאוד. אם העמסנו עליה יותר מדי והחסרנו ממנה את מקור האנרגיה שלה, היא נוקמת בנו בצורה כואבת ע"י אי הפרשה של כמות מספקת של הורמונים. מי שיודע על נטייה משפחתית לבעיות בתפקוד בלוטת התריס, חייב להקפיד עוד יותר על מעקבים קבועים אחרי תפקודה.,במידה ואכן נתגלו בעיות בתפקוד הבלוטה, אז כמובן לא לצפות שהדברים ייעלמו מעצמם ולא לחשוש מטיפול תרופתי. בסך הכול, קצת לא הוגן להרשות לבלוטה אחת קטנה בגודל של 20 גרם להרוס חיים לגוף שלם בגודל של עשרות קילוגרמים!
סתם, שתדעו. כך נראית בלוטת התריס (איור: shutterstock.com)

החשודה המיידית: בלוטת התריס

כשמתעורר חשד לתפקוד לקוי של בלוטת התריס הרופא מפנה את האישה לבדיקת דם פשוטה. כשבבדיקת דם רואים רמת ההורמונים חריגה, הרופא ממליץ להשלים את ההורמונים החסרים באמצעות תרופות מתאימות, כלומר הורמונים מלאכותיים.

לא מעט נשים חוששות מנטילת הורמונים ודוחות את הרגע הזה, בזמן שפעילות בלוטת התריס הולכת ומתדרדרת. אך לעומת הרבה מחלות אחרות שיכולות במשך שנים לא לבוא לידי ביטוי, דווקא בעיות בתפקוד בלוטת התריס באות לידי ביטוי די מהר ופוגעות בצורה משמעותית באיכות החיים. ואילו איזון תרופתי מביא לשיפור מהיר מאוד בהרגשה הכללית.

מה הן התופעות שיכולות להצביע על בעיות בתפקוד בלוטת התריס?

התסמינים של בעיות בבלוטת התריס

- משקל הגוף שלך יורד או עולה ללא סיבה. בלוטת התריס הוא איבר חשוב בתהליך חילוף החומרים. כך, למשל, כשבלוטת התריס לא מפרישה מספיק הורמונים, חילוף החומרים האיטי מקשה מאוד על כל תהליך ההרזיה. בעיות בתפקוד של בלוטת התריס יכולות לגרום להשמנה, גם אם אישה מקפידה מאוד על תזונה ופעילות גופנית.

- את סובלת מעייפות כרונית, חולשה, שינויים במצב הרוח, חרדות. יכול להיות שחשבת שאת "עצלנית", אבל בבדיקת הדם יסתבר שפשוט יש לך בעיה הורמונאלית.

- את מתקשה להירדם בלילה, אך ביום את סובלת מישנוניות.

- את סובלת מקור יתר על המידה. נכון, בחורף לכולנו קר, אך אם בחדר פועל מזגן ואת יושבת בשלושה סוודרים, עטופה בשמיכה ועדיין סובלת מקור, כנראה שכבר מדובר לא ברגישות יתר, אלא בבעיה רפואית.

- גם הזעת יתר, רגישות מוגברת לחום ודופק מהיר שלא קשורים לפעילות גופנית יכולים לרמוז על בעיה בבלוטת התריס.

- מלבד המשקל בלוטת התריס משפיעה גם על מראה העור: נפיחויות, יובש, עור מתקלף. כשיש בעיה בתפקוד בלוטת התריס, האישה לעיתים סובלת גם מנשירת שיער.

לא משחקים בקופא וחולה. לכי לבדיקות (צילום: shutterstock)

בלוטת התריס רגישה לא רק לכמות היוד בתפריט שלנו, אלא כמעט לכל מצב לא שגרתי בחיינו. כמובן, לא כל התקררות או לחץ יגרמו לה לחלות ולהפסיק לתפקד, אבל דלקות כרוניות, לחצים ומתחים, עייפות ואורח חיים לא בריא בהחלט מתישים את בלוטת התריס.

וכפי שכבר הבנו, זו בלוטה לא רק קטנה וחשובה, אלא גם נקמנית מאוד. אם העמסנו עליה יותר מדי והחסרנו ממנה את מקור האנרגיה שלה, היא נוקמת בנו בצורה כואבת ע"י אי הפרשה של כמות מספקת של הורמונים. מי שיודע על נטייה משפחתית לבעיות בתפקוד בלוטת התריס, חייב להקפיד עוד יותר על מעקבים קבועים אחרי תפקודה.

במידה ואכן נתגלו בעיות בתפקוד הבלוטה, אז כמובן לא לצפות שהדברים ייעלמו מעצמם ולא לחשוש מטיפול תרופתי. בסך הכול, קצת לא הוגן להרשות לבלוטה אחת קטנה בגודל של 20 גרם להרוס חיים לגוף שלם בגודל של עשרות קילוגרמים!

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית