לבריאות! מתי התעטשות היא סימן מובהק לאלרגיה?

אם הילד מתעטש בקביעות זמן מועט לאחר ששתה חלב - הוא אלרגי. אם פניה של בתך פורחים כשדה כלניות בסתיו - היא אלרגית. אלרגיה למזון הופכת לתופעה די נפוצה. כמעט כל אירוח של משפחה עם ילדים הופך למשחק "אכיל – לא אכיל". מהי אלרגיה למזון וכיצד היא באה לידי ביטוי?

דינה פלר | כיכר השבת |
עד לא מזמן הביטוי הנפוץ ביותר לאלרגיה היה ההתעטשות הבלתי פוסקת של מישהו שהסתבר כאלרגי לפריחתם של צמחים מסוימים. אבל בשנים האחרונות האלרגיה קיבלה צורות רבות ומגוונות, כשאחת מהן היא אלרגיה למזון. אלרגיה למזון היא לא תופעה חדשה, אבל ההתפשטות שלה הופכת אותה לסוג של מגפה.

במקרים קלים היא באה לידי ביטוי באדמומיות, גירודים ונפיחויות מקומיות שחולפות אחרי פרק זמן מסוים. אבל במקרים קשים יותר היא יכולה להביא לדלקות שונות, נזלת בלתי פוסקת, דלקות אוזניים, מחלות עור ואפילו אסטמה וקשיי נשימה חמורים.

גורמים לאלרגיה בילדים

אין גורם אחד ויחיד להופעתה של אלרגיה למזון אצל ילדים. ידוע שילדים שהוריהם סבלו מאלרגיה כלשהי נמצאים בקבוצת סיכון להתפתחות האלרגיה למזון. זה לא אומר שאם אמא של הילד אלרגית לתותים הוא גם הוא יהיה אלרגי לתותים. מדובר אך ורק בנטייה לפתח אלרגיה למזון, כשסוג המזון שיגרום לאלרגיה לא עובר בתורשה ויכול להיות שונה מאוד מזה של ההורים.

גורם סיכון נוסף לאלרגיה הוא תזונת האם במהלך ההיריון. אמהות שאכלו בצורה לא מאוזנת מגבירות את הסיכון לאלרגיה אצל ילדים. ישנן אמהות שבמהלך ההיריון משתדלות מאוד להימנע ממזונות לא בריאים ואוכלות מזונות בריאים בכמויות לא סבירות. אבל גם כמויות עצומות של מזונות בריאים כמו גבינה, ביצים או תפוזים לא מיטיבות עם הילד.

,
נסחפת עם חיבה למוצרי חלב כשהיית בהריון איתה? (shutterstock.com)

אחד המוצרים הנפוצים ביותר שגורמים לאלרגיה הוא חלב פרה. אלרגיה לחלב פרה מתבטאת לפעמים כבר בימים הראשונים לחייו של התינוק במידה והוא מקבל תרכובת מזון על בסיס חלב פרה. במקרים האלה מזינים את התינוק בתחליף חלב על בסיס חלב סויה. לפעמים עם הזמן הילדים מפתחים יכולת חלקית לעקל את החלב.

כיצד מזהים גורם אלרגני?

ילדים כאלה לא שותים חלב, אבל יכולים לאכול מוצרי חלב ומזונות שונים שכוללים בתוכם חלב. במקרה של אלרגיה חריפה הילד נמנע לא רק מחלב פרה, אלא גם מכל מוצרי החלב וכל המזונות החלביים, כולל ממתקים רבים.

מוצר נפוץ נוסף שגם לצערנו גורם ללא מעט מקרי אלרגיה הוא ביצים. במקרה של אלרגיה חריפה הילד לא אוכל לא רק ביצים, אלא גם לחמניות, עוגיות, מיונז ועוד שורה ארוכה של מוצרים תעשייתיים שכוללם ברובם ביצים. ברשימת המוצרים הנפוצים שגורמים לאלרגיה נמצאים גם אגוזים, סולת, תותים, פרות הדר, דבש ושוקולד.

בעיה נוספת במקרה של אלרגיה היא שפעמים רבות הילד אלרגי למספר מזונות וקשה מאוד להבין איזה מוצר בדיוק גורם להופעת תסמיני האלרגיה. המקרה הקל הוא כשהאלרגיה מופיעה כתוצאה מאכילת פרי אקזוטי שנקנה פעמים בודדות בשנה. אז אחרי אכילתו רואים מייד התפרצות של אלרגיה ופשוט לא קונים את הפרי הזה.

אבל במקרה שהילד אלרגי, למשל לחלב וגזר, קשה מאוד להסיק מסקנה חד-משמעית מה בדיוק גורם לו לאלרגיה, הרי פעמים רבות לאמא יש תחושה שהילד אלרגי "לכל האוכל".

יומן תזונה למעקב אלרגיה

לרוב לאמהות של ילדים עם אלרגיה למזון ממליצים לנמהל יומן תזונה. ביומן הזה במשך 2-4 שבועות רושמים כל מה שהילד אכל (סוג וכמות המזון) והתגובה האלרגית שהופיעה (פריחה, גרד, בחילה, כאבי בטן וכו' ). ניתוח מעמיק של היומן מאפשר לסמן מספר מוצרים חשודים. לאחר מכן בבדיקות מעבדה ניתן לאמת או לשלול את הנתונים מהיומן.

תגובות נפוצות. פריחה ונפיחות בדרכי הנשימה (צילום: shutterstock)

הוצאת המזונות הבעייתיים מהתפריט לרוב פותרת את הבעיה. אם האלרגיה של הילד מלווה בתסמינים חריפים מומלץ מאוד ליידע על כך את כל מי שעשוי לתת אוכל לילד: קרובי משפחה, הורים של חברים, צוות הגן והצהרון וכו'.

חשוב גם להסביר לילד למה הוא לא יכול לטעום מזונות לא מוכרים בלי לשאול את הוריו. בהתחשב בשפע המזון הקיים היום ומבחר עצום של תחליפים, לרוב אין בעיה להרכיב לילד תפריט שיתאים לטעמו, אך לא יכלול מזונות בעייתיים.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית