ישנם הרבה דברים שאותם אנחנו לא צריכים ללמד. לנשום ולאכול הילד יודע מלידה, אחר כך לומד בעצמו לשבת, לעמוד, לזחול וללכת. גם היכולת לצעוק ולבכות באה אליהם בטבעיות. אבל כל מה שקשור ליכולת להתמודד עם הרגשות ולהשתלט עליהם זה כבר עניין של למידה ואימונים. וכשמדובר בילדים הכי טוב לעשות את זה דרך משחק כמובן.

האריה השואג והארנב העליז

סמנו בעזרת שמיכה וחבל מקום מושבו של האריה השואג. כשהמנחה מכבה את המוזיקה הילד נכנס למאורה של האריה ומראה כמה האריה כועס: הוא שואג, עושה פרצופים מפחידים, שורט את הרצפה וכו'. כששוב נשמעת המוזיקה האריה יוצא ממקום המחבוא שלו והופך לארנב חמוד שמחייך ומקפץ בשמש לצלילי המוזיקה. כשילד יבין את עקרון המשחק ניתן לתרגל לשנות את מצבי השמחה והכעס כמה שיותר מהר.
לאחר המשחק דברו עם הילד מה הוא הרגיש, איפה הכעס בא לידי ביטוי בגופו. לאחר מכן ניתן להתחיל ללמד את הילד במצבים של לחץ וכעס להיכנס למצב של "הארנב": לחייך, להרפות וכו'. כשהגוף לא במצב של כעס הסף האמוציונאלי יורד בצורה דראסטית.

"מי הכי רציני?"

כל ילד בתורו עומד במרכז המעגל ושאר הילדים מנסים להצחיק אותו. הילד בתוך המעגל חייב לשמור על נימה רצינית ולא לצחוק. אם הוא צחק, הוא חוזר למעגל המצחיקים וילד אחר נכנס למרכז המעגל.
הילד שעומד בתוך המעגל ומנסה בכל הכוח לא לצחוק לומד לשלוט על עצמו, ואילו ילדים אחרים מתרגלים יצירתיות וחוש הומור.

"יומני היקר, מישהו מאוד העליב אותי ולכן צעקתי עליו" (צילום: shutterstock)

משחק המחבואים של הרגשות

הילד מצייר גוף של אדם. כעת תציעו לו לדמיין שהאדם שהוא צייר שמח. הילד צריך למצוא את המקום בגוף בו השמחה מתחבאת ולסמן שזהו מקומה של שמחה. לאחר מכן כדאי לחפש את מקום מגוריהם של כעס, אושר, קנאה, רוגע, פחד וכו'. בשביל כל רגש מומלץ לבחור צבע אחר. תנו לילד להמחיש כמה שיותר רגשות שהוא חווה מדי יום, כך יהיה לו קל יותר להתמודד אתם.

יומן כעסים

השיטה דומה למשחק הקודם, אך כאן המטרה לתת לילד אפשרות לעקוב אחרי רגשותיו לאורך זמן. תציעו לילד כמה שיותר ביטויים לרגשות שלו. "מה הצבע של ההרגשה שלך? אילו ההרגשה שלך הייתה בעל חיים, מי זה היה? אם מה שאתה מרגיש עכשיו זה פרח, איך הפרח הזה נראה?" תנהלו עם הילד יומן מיוחד בו הוא יצייר וימחיש את רגשותיו בצורות שונות ומגוונות.

אם הילד מרבה לצייר רגשות שליליים, ניתן לעזור לו להפוך אותם לרגשות חיוביים בציור. אם הפרח נבל, ניתן לצייר ענן שיוריד גשם ויעזור לפרח להתאושש. אם הילד צייר קשקוש בצבע חום, ניתן להפוך את הקשקוש לכלבלב מצחיק. תוך כדי שיפור הרגשות המצוירים דברו עם הילד על הדרכים לשפר את הרגשתו במציאות.

יש זמנים שטוב להיכנס ליש זמנים שטוב להיכנס ל"כלוב" (אילוסטרציה: shutterstock)

שיפור ההבעה בעל-פה

"משחק השכנועים". אם הילד נוטה להתפרץ, קחו צעצוע כלשהו והסבירו לילד שהוא צריך לשכנע אתכם לתת לו את המשחק או הממתק. אסור לו לגעת בכם כמובן, הוא יכול להשתמש רק במילים ובתנועות. בהתחלה תהיו וותרניים, אבל עם הזמן תקשו קצת על הילד ותאלצו אותו לפתח את כישוריו הוורבליים.

]]>