מסתבר כי תה ירוק באמת יכול להציל את בריאותכם

רוצים להתגונן מפני מחלות לב, שומנים בדם ועל הדרך יעזור להפחית במשקל? כל זה בכוס תה

Mame | כיכר השבת |
מחקרים רבים נערכו על השפעותיו של התה, ובעיקר תה ירוק, על מגוון רחב של מחלות ומצבים מטבוליים. התה הירוק קיבל את התואר "משקה בריאות" שיכול למנוע מגוון רחב של מחלות.

במאמר לאתר עיתון 'הארץ', פרופ' יעקב הנקין, מנהל המרפאה לקרדיולוגיה מניעתית ב'סורוקה', מסכם את המידע הקיים על מנת לבחון אם התדמית הבריאה אכן מוצדקת.

ראשית, מהו בעצם תה ירוק? כל סוגי התה מקורם בעלי הצמח camellia sinensis, וההבדל ביניהם נובע מאופן הייבוש של העלים והליך העיבוד.

פלבנואידים, המרכיבים הפעילים שבעלי התה הירוק הנותנים לצמח את צבעו הייחודי, שייכים למשפחת הקטכינים והחשוב שבהם הוא epigallocatechin gallate ובקיצור EGCG. זהו נוגד חמצון חזק, ורבות מתכונותיו הרפואיות של התה הירוק מיוחסות לו.

תוצאות המחקרים האחרונים מניבים רשימת מחלות שהתה הירוק יכול לסייע בהתגוננות מפניהן.

במאמר לאתר עיתון 'הארץ', פרופ' יעקב הנקין, מנהל המרפאה לקרדיולוגיה מניעתית ב'סורוקה', מסכם את המידע הקיים על מנת לבחון אם התדמית הבריאה אכן מוצדקת. ,ראשית, מהו בעצם תה ירוק? כל סוגי התה מקורם בעלי הצמח camellia sinensis, וההבדל ביניהם נובע מאופן הייבוש של העלים והליך העיבוד.,פלבנואידים, המרכיבים הפעילים שבעלי התה הירוק הנותנים לצמח את צבעו הייחודי, שייכים למשפחת הקטכינים והחשוב שבהם הוא epigallocatechin gallate ובקיצור EGCG. זהו נוגד חמצון חזק, ורבות מתכונותיו הרפואיות של התה הירוק מיוחסות לו.,תוצאות המחקרים האחרונים מניבים רשימת מחלות שהתה הירוק יכול לסייע בהתגוננות מפניהן. ,,מחלות לב וכלי דם,אמנם פורסמו כמה מחקרים בהם לא נמצא קשר ברור בין שתיית תה לתחלואה או תמותה קרדיו-וסקולרית, אך במטה-אנליזה שכללה 18 מחקרים והתפרסמה בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition ב-2011 נמצאה ירידה של 28% בסיכון למחלת לב כלילית בקרב צרכני תה ירוק, והתברר כי שתיית כוס תה ירוק אחת ביממה לוותה בירידת 10% בסיכון למחלת לב כלילית.,במטה-אנליזה נוספת שבדקה את הקשר בין שתיית תה לשיעור שבץ מוחי והתפרסמה ב-2009 בכתב העת Stroke, השתתפו חמישה מחקרים שעקבו אחר 194,965 נבדקים. בעבודה זו אובחנה ירידה של 21% בסיכון לשבץ מוחי בקרב משתתפי המחקר ששתו שלוש כוסות תה ירוק ליממה או יותר, לעומת אלו ששתו פחות מכוס.,יצויין כי חלק ניכר ממחקרי התצפית בוצעו במזרח הרחוק, שם נפוצה שתיית התה הירוק יותר מאשר במערב, וייתכן כי השפעת התה על האוכלוסיות השונות אינה זהה.,שומנים בדם,מחקרי תצפית ומחקרי התערבות הראו ירידה ברמת הכולסטרול הרע (LDL) לאחר צריכת תה ירוק, ללא השפעה משמעותית על רמת הכולסטרול הטוב (HDL)
עלי התה. הגידול נפוץ בעיקר במזרח הרחוק (אילוסטרציה: shutterstock)

מחלות לב וכלי דם

אמנם פורסמו כמה מחקרים בהם לא נמצא קשר ברור בין שתיית תה לתחלואה או תמותה קרדיו-וסקולרית, אך במטה-אנליזה שכללה 18 מחקרים והתפרסמה בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition ב-2011 נמצאה ירידה של 28% בסיכון למחלת לב כלילית בקרב צרכני תה ירוק, והתברר כי שתיית כוס תה ירוק אחת ביממה לוותה בירידת 10% בסיכון למחלת לב כלילית.

במטה-אנליזה נוספת שבדקה את הקשר בין שתיית תה לשיעור שבץ מוחי והתפרסמה ב-2009 בכתב העת Stroke, השתתפו חמישה מחקרים שעקבו אחר 194,965 נבדקים. בעבודה זו אובחנה ירידה של 21% בסיכון לשבץ מוחי בקרב משתתפי המחקר ששתו שלוש כוסות תה ירוק ליממה או יותר, לעומת אלו ששתו פחות מכוס.

יצויין כי חלק ניכר ממחקרי התצפית בוצעו במזרח הרחוק, שם נפוצה שתיית התה הירוק יותר מאשר במערב, וייתכן כי השפעת התה על האוכלוסיות השונות אינה זהה.

שומנים בדם

מחקרי תצפית ומחקרי התערבות הראו ירידה ברמת הכולסטרול הרע (LDL) לאחר צריכת תה ירוק, ללא השפעה משמעותית על רמת הכולסטרול הטוב (HDL) או הטריגליצרידים בדם.

במטה-אנליזה של 20 מחקרי התערבות מבוקרים על 1,415 נבדקים, שהתפרסמה ב-2011, צריכת 3,000-145 גרם ליום של קטכינים מתה ירוק במשך 24-3 שבועות לוותה בירידה של כ-5 מ"ג לדציליטר ברמת ה-LDL בדם, בהשוואה לקבוצות הביקורת.

מנגנון הפעולה של קטכינים בדם עדיין אינו ברור דיו, אך הוא כנראה קשור להפחתת הספיגה של הכולסטרול במעי ולהגברת הפעילות של קולטני LDL בכבד.

הכניסו את התה הירוק לתפריט הקבוע שלכם. השקעה קטנה ובטוחה לבריאות (shutterstock)

ירידה במשקל והשפעות נוספות של תה ירוק

במחקרים אחרים נבדקה ההשפעה של קטכינים על המשקל והרכב השומן בגוף. רובם הגדול סייעו להפחית קלות במשקל הגוף ובמסת השומן בשל צריכת תה ירוק ומרכיביו.

מנגנון הפעולה העיקרי המיוחס בעיקר ל-EGCG, הוא במניעת חמצון. אף על פי שחשיבות נוגדי חמצון במניעת טרשת עורקים עדיין בוויכוח, סביר להניח שפעילות זו מתווכת חלק מההשפעות של תה ירוק וכמה מחקרים הראו כי הוא משפר את גמישות העורקים בגוף.

לסיכום, בשנים האחרונות חלה עלייה מרשימה במספר המחקרים המקשרים בין צריכה קבועה של תה ירוק להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם.

לא במקום דיאטה, אבל תוספת חיובית להורדה במשקל (צילום: shutterstock.com)

ההשפעה המוכחת של מרכיבי התה הירוק על כל אחד מגורמי הסיכון קטנה, אך ייתכן שהשילוב בין השפעות מיטיבות רבות על תהליך ההיווצרות של טרשת עורקים, מערכת הקרישה ותהליכי דלקת מסביר את הירידה המשמעותית בתחלואה שנצפתה במחקרים אפידמיולוגיים בקרב צרכני התה הכבדים.

עם זאת, ללא מחקרי התערבות ארוכי טווח לא ניתן לקבוע חד-משמעית את יעילותו של התה הירוק, אך מגוון עדויות ממחקרי מעבדה וחיות ומחקרים אפידמיולוגיים תומכים בסברה זו ומדרגים את התה הירוק כמשקה המועדף מבחינה בריאותית.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית