החיים שלנו לא פשוטים ברוב ימות השנה, אבל בחודש אחד בשנה הלחץ מגיע לשיאו. סוף חודש אדר ותחילת חודש ניסן זו תקופה מאוד לא קלה בחייה של כל אישה יהודיה. איך נרגעים ושומרים על שלומנו ושלומם של הסובבים?

ההמלצה המתבקשת: להיפטר את גורם הלחץ הרי לא ממש תעזור כרגע. ובכן, עלינו למצוא דרכים לשמור על בריאות הנפש גם בנסיבות הקיימות.

1. נשימה עמוקה

אין עצה בנאלית יותר, אבל גם נכונה יותר. הנשימה שלנו משפיעה מאוד על הרגשתנו הכללית וגם על מצב הרוח שלנו. ועל פי הנשימה אפשר גם להבין שאנו נמצאים על סף קריסת עצבים, גם אם אנחנו עדיין מצליחים לשמור על הבעת פנים רגועה.

לכן כשאת יודעת שמצפה לך יום קשה, פני לך מראש כמה דקות ל"הפסקות נשימה". אין צורך בהתבודדות למשך שעות ותרגילי יוגה מסובכים. פשוט שבי, תיישרי את הגב וקחי נשימה עמוקה תוך כדי ספירה עד 5. כעת הוציאי לאט את האוויר תוך כדי ספירה עד 6. עשי הפסקה קצרצרה וחזרי על התרגיל הזה 3 פעמים.

לתרגיל הנשימה הזה יכולת הרגעה מיידית. יחד עם זאת, אל תעשי יותר מ-3-5 תרגילים בבת אחת, במיוחד אם לא עשית דברים כאלה לפני כן, כי תרגילי נשימה אינטנסיביים מדי עלולים לגרום לכאב ראש.

פשוט נשימה עמוקה. למי יש זמן ליוגה בערב פסח? (צילום: shutterstock)פשוט נשימה עמוקה. למי יש זמן ליוגה בערב פסח? (צילום: shutterstock)

2. עיסוי הפנים והקרקפת

בראש שלנו נמצא מספר עצום של עצבים. לכן כשאנחנו לחוצים ועצבניים אנחנו בלי לשים לב נוגעים בפנים, בראש, באוזניים... אז שימי לב לנטייה הטבעית של גופך והעניקי לעצמך עיסוי מרגיע.

בשלב ראשון עברי עם האצבעות בתנועת מסרק מהמצח עד העורף. עסי בדרך את עור הקרקפת.

בשלב הבא תעסי את הלחיים והמצח בתנועות סיבוביות. ובשלב האחרון תעסי את הרקות בתנועות עדינות.

3. מאגר מתוקים

גם אישה פמיניסטית ביותר, ברגע שתהיה מודאגת או עצבנית, תחפש משהו מתוק לנשנש. אף אם זו רק אשליה, רובנו מרגישות שאכילת מתוקים עוזרת לנו להירגע.

אין טעם להקדיש את כוחות הנפש האחרונים למאבק במשיכה בלתי נשלטת למתוקים.

עדיף מראש להכין "מחסן חירום" שיכלול פירות יבשים, סוכריות דלות קלוריות, שוקולד מריר ואגוזים.

פינוקים קטנים כאלה עוזרים לא רק להרגעה, אלא גם להחזרת אופטימיות ללב.

לא רק לילדים. גם לנו 'משהו מתוק' עושה טוב (אילוסטרציה: shutterstock.com)לא רק לילדים. גם לנו 'משהו מתוק' עושה טוב (אילוסטרציה: shutterstock.com)

4. שיחה עניינית

במצבי לחץ אנחנו נוטות לחסוך זמן, ובמקרים רבים הקורבנות של קיצוצי התקציב האלה הם דווקא הדברים החשובים ביותר. ואני מדברת לא רק על שעות שינה שגם הן חשובות מאוד, אלא דווקא על השיחות בין בני המשפחה.

אנחנו מתרוצצות, נלחצות ומצפות לעזרה שלדעתנו פשוט מתבקשת. והיא לא מגיעה. אז אנחנו עוד יותר נלחצות, כועסות ומתרוצצות.

בשיחה הסופית, שלעיתים מלווה בדמעות וצעקות, מסתבר שמפלס הלחץ והכעסים יכול היה לרדת בצורה משמעותית אילו רק היינו טורחות ליידע את הסביבה במחשבותינו ותוכניותינו.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

לכן הזניחי את הרעיון של קריאת מחשבות ופרטי לכל מי שאת מצפה ממנו לעזרה מה בדיוק עליו לעשות. ויתכן שפשוט לא תהיה לך סיבה לכעוס, למהר ולהילחץ.

ואם כל זה לא עזר... לכי לראות רופא (shutterstock.com)ואם כל זה לא עזר... לכי לראות רופא (shutterstock.com)

5. חיים

כן, כן, אחת הדרכים הטובות להתמודד עם הלחץ הנפשי הוא פשוט לראות שיש חיים מסביב. ישנם ילדים, חברות, ארוחות טעימות, פינוקים קטנים, מפגשים מעניינים ועוד דברים רבים ומגוונים שהופכים את החיים שלנו למעניינים כל כך.

בשיא הלחץ אנחנו נוטים להתעלם מהדברים האלה בטענה כי אינם חשובים בשלב זה. אך להתעלם מהם זה בדיוק כמו להתעלם מתחנת דלק בכביש.

נכון, היעד הסופי הוא לא תחנת דלק, ואנחנו רוצים להגיע למחוז חפצנו כמה שיותר מהר. אבל מה יקרה אם לא נעצור ונתדלק את הרכב? זה בדיוק מה שיקרה לנו אם לא נעצור וניקח קצת "דלק" מהחיים.

]]>