הוויכוחים סביב הצמחונות והטבעונות נמשכים כבר עשרות שנים. בסופו של דבר כל אחד מקבל את ההחלטה שלו בהתאם לאידיאולוגיה והנטיות התזונאיות. ידוע שגם לא מעט נשים נשארות צמחוניות וטבעוניות במהלך ההיריון. מה חשוב להן לזכור?

כמו לכל דבר אחר, גם לצמחונות וטבעונות יש יתרונות וחסרונות. כל עוד התזונה הצמחונית מאוזנת, הצמחונים נהנים מבריאות איתנה. אך כשהמעבר לתזונה צמחונית או טבעונית אומר רק ויתור על הבשר או גם בשר וגם מוצרי חלב, ללא חיפוש תחליפים תזונתיים יעילים, הגוף סובל כמובן מחוסרים רבים שפוגעים בתפקודו.

תזונה צמחונית לא מאוזנת עתירת פחמימות ודלת חלבון וברזל נותנת אותותיה אצל כל האנשים, אבל אצל נשים בהיריון זה קורה מהר מאוד ומשפיע לרעה גם על האם וגם על העובר.

אל תתחילי להיות צמחונית בתחילת הריון

ראשית, חשוב להדגיש שהיריון הוא זמן לא טוב למעבר לתזונה צמחונית או טבעונית. כעקרון המעבר הזה חייב להיות הדרגתי ואמור לקחת זמן מה, והוא בכל מקרה לא צריך להתרחש בזמן ההיריון, כשהצורך של הגוף במרכיבים תזונתיים שונים ומגוונים רק גדלה.

כשמדובר באישה צמחונית או טבעונית שאוכלת בצורה כזאת כבר מספר שנים, אין שום מניע להמשיך בתזונה הזאת ולעבור את ההיריון והלידה בשלום, בתנאי שהאישה תקפיד על כללים מסוימים.

אחד המרכיבים החשובים ביותר לאישה בהיריון היא ברזל. הצורך של אישה הריונית בברזל עולה, אך תכולתו במזון מן הצומח נמוכה יותר מאשר במזון מן החי.

איך תקבלי חלבונים מן הצומח? (אילוסטרציה: shutterstock.com)איך תקבלי חלבונים מן הצומח? (אילוסטרציה: shutterstock.com)

אין דרך יעילה להגדיל בצורה משמעותית את צריכת הברזל באמצעות התפריט הטבעוני, לכן חשוב ליידע את הרופא על כך וליטול את תוספי התזונה המומלצים.

כך תשיגי אומגה 3 מן הצומח

נשים צמחוניות בדרך כלל צורכות כמות מספקת של סידן, אך אצל טבעוניות עלול להיות מחסור חמור במרכיב חשוב זה. לכן טבעוניות בהיריון צריכות להקפיד על ארבע מנות של מזון עתיר סידן מדי יום: שומשום, שקדים, ברוקולי, טופו וכו'.

התזונה הצמחונית בדרך כלל עשירה בחומצת אומגה-6, אך דלה באומגה-3. החומצה הזאת חשובה מאוד להתפתחות העובר, במיוחד מוח העובר ועיניו. המקור הטבעוני הטוב ביותר לאומגה-3 הוא זרעי פשתן ושמן פשתן, אגוזי מלך ושמן קנולה.

ישנם מרכיבים שלא ניתן לקבל אותם ממזון מהצומח, למשל ויטמין B12. תקופת ההיריון היא התקופה הכי לא מתאימה לבדוק האם הגוף של בן אדם יכול להסתגל למחסור הזה, לכן חשוב מאוד לקבל את הוויטמין הזה בצורת תוסף תזונה.

צמחונית בהריון? את זקוקה לתוספת של ויטמין D

אף שאנו חיים בארץ שטופת שמש, מומלץ מאוד לצמחוניות וטבעוניות בהיריון לקחת גם תוסף של ויטמין D. בשנים האחרונות גברה המודעות לנזקי השמש ואנחנו משתדלות שלא להיחשף אליו. אף שיש בכך יתרון בריאותי מובהק, יש גם חסרון והוא המחסור בוויטמין D.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

הוויטמין הזה נמצא גם בחלב ובביצים, ומי שנמנעת ממאכלים האלה צריכה לשקול נטילת תוסף תזונה מתאים.

צמחונות בהריון. אל תשכחי שאת אוכלת בשביל שניים (צילום: shutterstock)צמחונות בהריון. אל תשכחי שאת אוכלת בשביל שניים (צילום: shutterstock)

במהלך ההיריון גובר הצורך גם בחלבון. בעצם, המחסור בחלבון הוא הסיבה העיקרית להתנגדות חלק מהרופאים לתפריט צמחוני וטבעוני במהלך ההיריון. זה נובע מכך שחלק מהנשים פשוט מוותרות על הבשר ומוצרי חלב ומחליפות אותם במנות פסטה, אורז, תפוחי אדמה, סלטים וממתקים.

כל אלה לא מהווים מקור טוב לחלבון, ובזמן ההיריון התזונה הזאת יכולה להיות מסוכנת. לכן נשים בהיריון צריכות לכלול בתפריט היומי שלהן גם כמות מספקת של חלבון, למשל חלבון סויה שמהווה תחליף איכותי לחלבון מן החי.

לתזונה צמחונית וטבעונית מאוזנת יש גם לא מעט יתרונות עבור אישה בהיריון. אך מילת המפתח במקרה הזה היא "מאוזנת". לכן בכל מקרה של ספק מומלץ מאוד לפנות לדיאטנית שתעזור לבנות תפריט שיכלול את כל המרכיבים הדרושים לאם לעתיד, גם אם היא צמחונית או טבעונית.

]]>