לא משנה מה אנחנו או ילדינו לומדים, בסופו של דבר כל מי שעומד לפני בחינה מוצא את עצמו יושב ומשנן את החומר. החזרה על החומר והשינון הם חלק בלתי נפרד מההכנה למבחן. לכן נתחיל בכללי השינון הנכון.

ללמוד, לחזור וחוזר חלילה

תהליך הלמידה הוא לא אחיד. אחרי התרגולים הראשונים לעיתים נראה לנו שהחומר פשוט מסרב להיכנס לנו לראש. אך בשלב מסוים לאחר עוד חזרה אחת פתאום החלק הגדול של החומר נהיה ברור ותופס מקום טוב בזיכרוננו. ההסבר הוא פשוט והוא מזכיר את עקרון הפרסום האפקטיבי.

כל מפרסם יודע שאם ברצונו לגרום לאנשים לזהות את המותג שלו, עליו להראות לו אותם מספר מינימאלי של פעמים. רק לאחר מכן המוח מתחיל לזהות אותו כמשהו מוכר.

במקרה זה "המותג" הוא החומר הנלמד. רק אחרי מספר מינימאלי של תרגולים וחזרות המוח מתחיל לראות בו משהו מוכר ומשחרר מהזיכרון דברים שדחסנו לשם.

כשמדובר בחומר קל, התרגולים הראשונים הם היעילים ביותר. חזרות נוספות גורמות לעליה קטנה בהיקף החומר שאנו מצליחים לזכור. החלק הגדול של החומר הקל נחרט בזיכרוננו כבר בחזרות הראשונות. והחלק הקשה יותר זקוק למספר רב יותר של החזרות.

כשמדובר בחומר קשה, תהליך הלמידה קשה ואיטי בהתחילה, אך קל ומהיר יותר לקראת הסוף.

שינון אפקטיבי: להמחיש את החומר הנלמד בצורות וצבעים (צילום: shutterstock)שינון אפקטיבי: להמחיש את החומר הנלמד בצורות וצבעים (צילום: shutterstock)

ככל שיש לנו יותר זמן עד המבחן עצמו כך מספר החזרות על החומר צריך להיות גדול יותר. אם קראנו משהו דקה לפני שנכנסנו לחדר המבחן, במקרה הטוב נזכור את מה שקראנו רק במהלך המבחן עצמו.

כשיש צורך לשמור את החומר בזיכרון למשך זמן רב עלינו לדאוג לחזור עליו מספר סביר של פעמים. רק תרגולים חוזרים מבטיחים את השמירה של החומר במוחנו.

להצלחה במבחן - לימוד מגוון

כדי להעלות את יעילות השינון מומלץ לגוון ככל האפשר את השיטות של החזרה על החומר. קריאה מונוטונית של הטקסט מפחיתה את יעילות הלמידה. ואילו דרכים יצירתיות כמו כתיבת סיפור על פי החומר הנלמד, סידור החומר בטבלאות וגרפים, המצאת דוגמאות וכו' מסייעים לנו לזכור ולהבין את מה שלמדנו.

כשאנחנו מספרים, משכתבים או מציירים את מה שלמדנו אנחנו מעבדים את המידע שקיבלנו ובכך עוזרים לו להשתכן טוב יותר בראשנו. במקרה הזה תהליך הלמידה הוא אקטיבי, ואילו קריאה בלבד היא תהליך פסיבי, לכן יעילותו נמוכה יותר.

תקופת המבחנים הרבה פעמים נחשבת לתקופה של לחץ בה כביכול הכול מותר: ללמוד ימים כלילות, לשתות קפה בלי הפסקה, לנשנש שוקולדים. הממתקים גם נחשבים כאלה שנותנים לנו כוחות בתקופה הקשה, לכן צריכתם בתקופה הזאת עולה מעבר לכל פרופורציה.

אם מדובר בתקופה ארוכה יחסית, עונת מבחנים שלמה, אורח חיים כזה גורם לתשישות, פגיעה בבריאות וגם פוגע בצורה משמעותית ביכולתנו לעבור בהצלחה את המבחנים האחרונים בסדרה.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

להירדם על הספרים לא באמת יעשו אותך חכמה יותר (shutterstock)להירדם על הספרים לא באמת יעשו אותך חכמה יותר (shutterstock)

מאכלים מומלצים להצלחה במבחנים

דווקא בתקופת המבחנים מומלץ ביותר להקפיד על תזונה בריאה שתשמור על כוחותינו ובריאותנו. חשוב מאוד לכלול בתפריט מאכילים שידועים כתורמים לזיכרון: דגנים מלאים, אגוזים, מרווה. גם ברוקולי וגרעיני דלעת ידועים ביכולתם לשפר את פעילות המוח ולהעשיר את גופינו בוויטמינים ומינרלים חשובים.

כדאי לכלול בתפריט גם דגי ים ושמן פשתן שכוללים כמות רבה של אומגה-3 שתורמת לכושר הריכוז שלנו ומגנה על מערכת העצבים של הסטודנט המיוסר.

גם ויתור על שעות שינה לטובת נמנום עצבני מעל ספרי לימוד לא ישפר בהרבה את ההישגים. תלמיד שישן פחות מ-6-7 שעות ביום פוגע קשות בכושר הריכוז ובזיכרון שלו.

ניהול נכון של הזמן ולמידה יעילה בסופו של דבר מסוגלים לעזור הרבה יותר מאשר שינון מיואש ולא אפקטיבי אל תוך הלילה.

]]>