הורים, נא להכיר את העולם הווירטואלי של ילדיכם

דינה פלר נחשפה לתגלית של עולמם הווירטואלי של הילדים ומגישה סקירה להורים מבולבלים

דינה פלר | כיכר השבת |
אף שהמושג "עולם וירטואלי" נשמע לנו מסובך ושייך לעולם ההיי-טק של מבוגרים, עלינו להודות שקשה היום למצוא ילד בגיל 6-13 שלא מכיר אותו. כמה שננסה למנוע זאת, במוקדם או במוקדם יותר הילדים שלנו, מגיל צעיר מאוד, נחשפים למחשב ולאינטרנט.

עם הזמן המחשב הפך להיות כלי התפתחותי לכל דבר. ומדוע שלא ננצל אותו?

לאחר שמאבטחים את האינטרנט ומארגנים גלישה בטוחה לילדים, הנה כמה דברים טובים שהילדים יכולים לעשות במחשב. לכן החלטתי לקחת אתכם לסיור בעולמם הווירטואלי של הילדים.

אז מהו העולם הווירטואלי? זהו משחק מחשב, בו ילד בוחר לעצמו דמות, מעין חיית מחמד וירטואלית משלו, מגדל ומטפח אותה.

הטיפול בדמות הוירטואלית לא פשוט כל כך. הילד צריך לדאוג להאכיל אותה, לשכן אותה, להביא לה בגדים ואף תרופות במידת הצורך. וכמו בעולם האמיתי, שום דבר לא מגיע סתם כך.

כדי לקבל אפשרות לקנות לדמות שלו את כל מה שדרוש לה לחיים מלאים ומאושרים, על הילד לבצע משימות שונות.

זה בעצם הבסיס שבונה את אהבת הילד לעולם הווירטואלי: חיית מחמד וירטואלית ומגוון משחקים שהאתר מציע.

עם הזמן המחשב הפך להיות כלי התפתחותי לכל דבר. ומדוע שלא ננצל אותו?,לאחר שמאבטחים את האינטרנט ומארגנים גלישה בטוחה לילדים, הנה כמה דברים טובים שהילדים יכולים לעשות במחשב. לכן החלטתי לקחת אתכם לסיור בעולמם הווירטואלי של הילדים. ,אז מהו העולם הווירטואלי? זהו משחק מחשב, בו ילד בוחר לעצמו דמות, מעין חיית מחמד וירטואלית משלו, מגדל ומטפח אותה.,הטיפול בדמות הוירטואלית לא פשוט כל כך. הילד צריך לדאוג להאכיל אותה, לשכן אותה, להביא לה בגדים ואף תרופות במידת הצורך. וכמו בעולם האמיתי, שום דבר לא מגיע סתם כך.,כדי לקבל אפשרות לקנות לדמות שלו את כל מה שדרוש לה לחיים מלאים ומאושרים, על הילד לבצע משימות שונות.,זה בעצם הבסיס שבונה את אהבת הילד לעולם הווירטואלי: חיית מחמד וירטואלית ומגוון משחקים שהאתר מציע.,,בשלב הזה גם הורים רבים מתאהבים בעולם הווירטואלי, כי לעומת חיית מחמד אמיתית, העמיתה הווירטואלית שלה לא דורשת להוציא אותה לטיול ב-6 בבוקר, לא הורסת רהיטים, לא מפזרת שערות ולא גורמת לאלרגיה.,בעצם, הכלי הזה של שיתוף חברתי הוא גם אחד הכלים החשובים בעולם וירטואלי והוא זה שמאפשר לפסיכולוגים ומחנכים לעודד את המשחקים האלה. אף כי על פניו העולם הווירטואלי הוא סוג של מאורה, אליה הילד בורח מהחיים האמיתיים.,כשהעולם הווירטואלי מאלץ את הילד גם לנהל אינטראקציה חברתית, המשחק כבר הופך לכלי עזר לפיתוח מיומנויות חברתיות. עבור ילדים ביישניים זו יכולה להיות הזדמנות נפלאה להרגיש מקובלים, משכנעים, מצחיקים וחברותיים.,אבל אחרי שלב של הכרות ראשונית ושמחה, מגיע גם שלב של אכזבה מסוימת, בעיקר מצד ההורים. הרוב המכריע של האתרים לילדים, מבשרים מהר מאודלילד שעל מנת להתקדם במשחק, עליו ללכת לבקש כסף מההורים.,חלקם הגדול של אתרים אלה סגור בפני גולשים שנרשמו בחינם, והמשחקים המעניינים ביותר הינם בתשלום ולמנויים בלבד. המנויים האלה לא זולים כלל, ולפיכך גורמים גם ללא מעט סכסוכים בין ההורים לילדים.,,ישנם אתרים שדוגלים דווקא במדיניות שונה לגמרי ומציעים את כל שירותי האתר חינם. כך שבאתר הזה בשום שלב ההורים לא מתבקשים לשלם על אף משחק, והילדים נהנים מכל העולם הווירטואלי חינם. לשמחתם הרבה ולאנחת רווחה רבה מצד ההורים.,כולנו כמובן היינו מעדיפים לראות את ילדנו משחקים משחקי חברה קלאסיים באוויר הצח של שדות פתוחים. אך המציאות שונה מעט ושדה פתוח זו לרוב אטרקציה של טיול שנתי ולא חוויה יומיומית.,ביומיום הילדים שלנו רואים הרבה יותר מרחבים וירטואליים מאשר מרחבים ריאליים. ומה שנותר לנו בעצם לעשות הוא להכיר מעט את התחום הזה ולכוון את ילדנו בעדינות לכיוונים יותר חינוכיים ופחות כואבים לתקציבנו.,וכן, מדי פעם גם לשאול לשלומה של הדמות הוירטואלית.
העולם הווירטואלי מעשיר את העולמות הפנימיים של הילד (shutterstock.com)

בשלב הזה גם הורים רבים מתאהבים בעולם הווירטואלי, כי לעומת חיית מחמד אמיתית, העמיתה הווירטואלית שלה לא דורשת להוציא אותה לטיול ב-6 בבוקר, לא הורסת רהיטים, לא מפזרת שערות ולא גורמת לאלרגיה.

בעצם, הכלי הזה של שיתוף חברתי הוא גם אחד הכלים החשובים בעולם וירטואלי והוא זה שמאפשר לפסיכולוגים ומחנכים לעודד את המשחקים האלה. אף כי על פניו העולם הווירטואלי הוא סוג של מאורה, אליה הילד בורח מהחיים האמיתיים.

כשהעולם הווירטואלי מאלץ את הילד גם לנהל אינטראקציה חברתית, המשחק כבר הופך לכלי עזר לפיתוח מיומנויות חברתיות. עבור ילדים ביישניים זו יכולה להיות הזדמנות נפלאה להרגיש מקובלים, משכנעים, מצחיקים וחברותיים.

אבל אחרי שלב של הכרות ראשונית ושמחה, מגיע גם שלב של אכזבה מסוימת, בעיקר מצד ההורים. הרוב המכריע של האתרים לילדים, מבשרים מהר מאודלילד שעל מנת להתקדם במשחק, עליו ללכת לבקש כסף מההורים.

חלקם הגדול של אתרים אלה סגור בפני גולשים שנרשמו בחינם, והמשחקים המעניינים ביותר הינם בתשלום ולמנויים בלבד. המנויים האלה לא זולים כלל, ולפיכך גורמים גם ללא מעט סכסוכים בין ההורים לילדים.

המחשב הפך להיות המשחק העיקרי של הילדים (אילוסטרציה: shutterstock)

ישנם אתרים שדוגלים דווקא במדיניות שונה לגמרי ומציעים את כל שירותי האתר חינם. כך שבאתר הזה בשום שלב ההורים לא מתבקשים לשלם על אף משחק, והילדים נהנים מכל העולם הווירטואלי חינם. לשמחתם הרבה ולאנחת רווחה רבה מצד ההורים.

כולנו כמובן היינו מעדיפים לראות את ילדנו משחקים משחקי חברה קלאסיים באוויר הצח של שדות פתוחים. אך המציאות שונה מעט ושדה פתוח זו לרוב אטרקציה של טיול שנתי ולא חוויה יומיומית.

ביומיום הילדים שלנו רואים הרבה יותר מרחבים וירטואליים מאשר מרחבים ריאליים. ומה שנותר לנו בעצם לעשות הוא להכיר מעט את התחום הזה ולכוון את ילדנו בעדינות לכיוונים יותר חינוכיים ופחות כואבים לתקציבנו.

וכן, מדי פעם גם לשאול לשלומה של הדמות הוירטואלית.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית