תגלית: תינוקות בוחרים את מי לאהוב

על פי מחקר חדש בתינוקות מסתבר: "דעות קדומות קיימות עוד לפני שהחברה מספיקה להשפיע"

אפרת שניר | כיכר השבת |
למראית עין נדמה שתינוקות הם יצורים זכים המלאים רק בתום ומתיקות אין קץ, ונהוג להאמין שרק הזמן והנסיון הם אלה שמעכירים אותה. תנו לנו להפתיע אותך: מחקר חדש מגלה כי תינוקות נולדים עם חלק שיפוטי כבר מגיל קטן.

המחקר, שעקב אחר תינוקות מגיל תשעה חודשים, מצא שהתינוקות מחליטים כבר בגיל רך זה מי הוא אויב ומי ידיד.

חברים של תינוקות

בכתב העת המקצועי למדעי הפסיכולוגיה פירסמו קיילי המלין וקארן ווין מאוניברסיטת בריטיש קולומביה, את הליכי המחקר. החוקרות יצרו שתי קבוצות של פעוטות, בני 9-14 חודשים. הן נעזרו בבובות יד של תיאטרון בובות.

תחילה בדקו החוקרות איזה מזון כל תינוק מעדיף: קרקרים לתינוקות או שעועית ירוקה. לאחר מכן, כשעשו הצגה עם הבובות, בובה אחת אהבה קרקרים, בעוד שיריבתה אהבה את השעועית. במהלך ההצגה בובה אחת פגעה בשניה.

לתדהמתן גילו שכל תינוק אהב במיוחד את הבובה שפגעה בבובה שאחזה את המזון המנוגד לטעמו.

תינוקות עם דעות קדומות

"כמו מבוגרים, התינוקות משלבים בשיפוט שלהם אינפורמציה לא רק לגבי איך שדמויות סביבם מתנהגות - בנחמדות או לא, אלא גם כלפי מי הן מפעילות את ההתנהגות הזאת.

"כך הם יוצרים את ההבחנה החברתית שלהם. אויב של האויב הוא למעשה ידיד", מסבירה המלין.

החוקרות ביצעו את אותו הניסוי גם בבגדים וצעצועים, והמחקר הראה שככל שהתינוקות היו יותר גדולים, כך הם הפכו ליותר שיפוטיים כלפי אלה ששונים מהם, ושמחו יותר שהבובה שאוהבת את המזון, הצעצוע או הבגד השנוא עליהם חוטפת מהבובה שאיתה הם מזדהים.

המחקר, שעקב אחר תינוקות מגיל תשעה חודשים, מצא שהתינוקות מחליטים כבר בגיל רך זה מי הוא אויב ומי ידיד.,חברים של תינוקות,בכתב העת המקצועי למדעי הפסיכולוגיה פירסמו קיילי המלין וקארן ווין מאוניברסיטת בריטיש קולומביה, את הליכי המחקר. החוקרות יצרו שתי קבוצות של פעוטות, בני 9-14 חודשים. הן נעזרו בבובות יד של תיאטרון בובות.,תחילה בדקו החוקרות איזה מזון כל תינוק מעדיף: קרקרים לתינוקות או שעועית ירוקה. לאחר מכן, כשעשו הצגה עם הבובות, בובה אחת אהבה קרקרים, בעוד שיריבתה אהבה את השעועית. במהלך ההצגה בובה אחת פגעה בשניה.,לתדהמתן גילו שכל תינוק אהב במיוחד את הבובה שפגעה בבובה שאחזה את המזון המנוגד לטעמו.,תינוקות עם דעות קדומות,"כמו מבוגרים, התינוקות משלבים בשיפוט שלהם אינפורמציה לא רק לגבי איך שדמויות סביבם מתנהגות - בנחמדות או לא, אלא גם כלפי מי הן מפעילות את ההתנהגות הזאת.,"כך הם יוצרים את ההבחנה החברתית שלהם. אויב של האויב הוא למעשה ידיד", מסבירה המלין.,החוקרות ביצעו את אותו הניסוי גם בבגדים וצעצועים, והמחקר הראה שככל שהתינוקות היו יותר גדולים, כך הם הפכו ליותר שיפוטיים כלפי אלה ששונים מהם, ושמחו יותר שהבובה שאוהבת את המזון, הצעצוע או הבגד השנוא עליהם חוטפת מהבובה שאיתה הם מזדהים.,,"נדהמנו מהתגלית הזו", מוסיפה המלין. "מדהים עד כמה התוצאות היו חד משמעיות, מיידיות וחזקות. גילינו שדעות קדומות קיימות עוד לפני שהחברה מספיקה להשפיע.,"זו לא תוצאה של נסיון חיים או עולם חברתי, אלא בסיס טבעי מהאבולוציה החברתית של האדם. מצאנו גם שהתינוקות הראו רגשות שליליים כאשר הבובה שהזדהו עמה הגישה סיוע לבובה השונה מהם".,תינוק יכול להיות רע?,"בעיניי מאוד לא נכון לקרוא לתינוקות מרושעים", אומרת למאקו דינה פרל, יועצת התפתחותית. "מעבר לכותרת הפרובוקטיבית, אני כן חושבת שיש פה נושא מעניין למחקר, לגבי הדרך בה תינוקות רואים את העולם, אך התוצאות שיפוטיות למדי.,"כולנו יודעים שבשביל להצחיק תינוק בקלות, הורים רבים יעשו כאילו הם מקבלים מכה, נופלים או חשים כאב. אני לא חושבת שהתינוקות נהנים מהסלפסטיק הזה מתוך רוע, אלא מתוך הבנה שהסיטואציה אינה אמיתית.,"אם הם היו רואים את ההורה שלהם נפגע, לא סביר שהיתה מתקבלת מכך הנאה מסוג כלשהו. ההצגה שעשו לתינוקות היא קצת כמו כל סיפור קלאסי בה יש דמות אחת מעוררת הזדהות, ושנייה ששמחים לאידה.,"זו למידה של העולם שלנו, שהוא מורכב מאוד מבחינה חברתית, אך לדעתי הניסוי הזה רק מראה כי התינוקות הבחינו שלא מדובר בחיים האמיתיים אלא בסביבה בטוחה ומבדחת".
נולדים לשפוט. וזה רק הולך ומחריף עם הגיל (צילום: shutterstock)

"נדהמנו מהתגלית הזו", מוסיפה המלין. "מדהים עד כמה התוצאות היו חד משמעיות, מיידיות וחזקות. גילינו שדעות קדומות קיימות עוד לפני שהחברה מספיקה להשפיע.

"זו לא תוצאה של נסיון חיים או עולם חברתי, אלא בסיס טבעי מהאבולוציה החברתית של האדם. מצאנו גם שהתינוקות הראו רגשות שליליים כאשר הבובה שהזדהו עמה הגישה סיוע לבובה השונה מהם".

תינוק יכול להיות רע?

"בעיניי מאוד לא נכון לקרוא לתינוקות מרושעים", אומרת למאקו דינה פרל, יועצת התפתחותית. "מעבר לכותרת הפרובוקטיבית, אני כן חושבת שיש פה נושא מעניין למחקר, לגבי הדרך בה תינוקות רואים את העולם, אך התוצאות שיפוטיות למדי.

"כולנו יודעים שבשביל להצחיק תינוק בקלות, הורים רבים יעשו כאילו הם מקבלים מכה, נופלים או חשים כאב. אני לא חושבת שהתינוקות נהנים מהסלפסטיק הזה מתוך רוע, אלא מתוך הבנה שהסיטואציה אינה אמיתית.

"אם הם היו רואים את ההורה שלהם נפגע, לא סביר שהיתה מתקבלת מכך הנאה מסוג כלשהו. ההצגה שעשו לתינוקות היא קצת כמו כל סיפור קלאסי בה יש דמות אחת מעוררת הזדהות, ושנייה ששמחים לאידה.

"זו למידה של העולם שלנו, שהוא מורכב מאוד מבחינה חברתית, אך לדעתי הניסוי הזה רק מראה כי התינוקות הבחינו שלא מדובר בחיים האמיתיים אלא בסביבה בטוחה ומבדחת".

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית