כל מי שאי פעם התעניינה בתזונה נכונה ודיאטות יודעת שהדיאטה הכי טובה היא שילוב בין תפריט בריא ומאוזן לפעילות גופנית. וחסרונן של כל הדיאטות בלי יוצא מן הכלל היא העובדה שהן עוזרות לתקופה קצרה בלבד.

על מנת לשמור על התוצאות עלינו להקפיד על אוכל בריא וכמויות סבירות גם אחרי תום הדיאטה. אך כל זה לא אומר שמפעם לפעם איננו מנסות דיאטה "קסומה" נוספת.

אכול כפי יכולתך. משהו אחד

דיאטה מבוססת על מוצר עיקרי כלשהו: דיאטת ירקות, דיאטת לבן, דיאטת מרק

העיקרון של הדיאטות האלה הוא ביסוס התפריט היומי על מוצר אחד, ממנו אוכלים בצורה כמעט בלתי מוגבלת, אך כמעט ולא מוסיפים אליו כלום.

היתרון העיקרי וכמעט היחיד של הדיאטות מהסוג הזה שהן אכן מאפשרות להוריד משקל גדול יחסית בפרק זמן קצר יחסית. לפעמים ה"מכה" הזאת זה מה שצריך כדי לפתוח במאבק ממושך ומסודר במשקל עודף.

"מה יש? אני בדיאטת עוגות. חוץ מזה אני לא אוכלת כלום!" (אילוסטרציה: shutterstock)

החיסרון הגדול ביותר של הדיאטות הללו שהן אינן תורמות לבריאותנו, אינן מאוזנות ומזיקות לטווח ארוך. אם כל מה שנעשה במלחמה במשקל עודף זה הדיאטה מהסוג הזה, אין ספק שבמהרה כל המשקל יחזור.

מה גם שדיאטות כאלה פוגעות בחילוף החומרים, כלומר אחרי כל דיאטה כזאת יותר ויותר קשה לנו לרזות.

דיאטה דלת פחמימות

הדיאטה הזאת מבוססת על כמות גדולה של חלבון. בעצם רוב הקלוריות מגיעות מחלבונים: בשר, דגים ומוצרי חלב, כשהפחמימות נשללות מהתפריט היומי.

היתרון של דיאטות עתירות חלבונים הוא כמובן האפקטיביות שלהן. לא במקרה הדיאטות האלה הן הפופולאריות ביותר בעולם (דיאטת אטקינס, דיאטת דוקאן).

החיסרון העיקרי של הדיאטה הזאת היא היותה לא מאוזנת. מחסור בפחמימות גורם לנו לא רק לתחושת רעב בלתי פוסקת, עצבנות ודיכאון, אלא גם להאטת חילוף החומרים, לפעמים בלתי הפיכה.

כמו כן, לפני תחילת דיאטה מהסוג הזה חייבים להתייעץ עם הרופא, במיוחד במקרה של מחלת כליות, כבד או לב.

דיאטה דלת שומן

הדיאטה הזאת לעיתים נראית כתפריט מאוזן ובריא, היות והיא כוללת חלבונים, פחמימות והרבה סיבים תזונתיים. בזכות כמות קטנה מאוד של שומן מספר הקלוריות הכולל הוא קטן ובכך נגרמת הירידה במשקל.

הייתרונות של כל דיאטת הייתרונות של כל דיאטת "פלא" היא ירידה מהירה. היזהרי מהחסרונות! (shutterstock.com)

היתרון של הדיאטה הזאת הוא ירידה הדרגתית וקבועה במשקל. כמו כן, הגוף שמקבל כמות נחוצה של חלבונים ופחמימות מחפש מקורות אנרגיה נוספים דווקא במאגרי השומן, כלומר הירידה במשקל מתרחשת לא בגלל אובדן מסת השריר, אלא בזכות צמצום מאגרי השומן המיותרים.

החיסרון העיקרי של הדיאטה הוא מחסור בשומנים בריאים. ללא שומנים בריאים העור והשיער שלנו נראים יבשים וחסרי חיוניות.

הדיאטה הזאת לעיתים גורמת לתחושת עייפות וישנוניות. כמו כן, אוכל דל שומן לעיתים נראה לנו לא משביע מספיק ואנו עלולים בסופו של דבר לאכול כמויות גדולות מדי של מזון.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

דיאטה דלת קלוריות

זהו בעצם הבסיס של כל הדיאטות: צמצום כמות הקלוריות שאנו צורכים מדי יום. כשאנו שורפים יותר קלוריות ממה שאנו אוכלים אנו יורדים במשקל.

פחמימות - אאוט. ירקות וחלבונים - אין. נא להיוועץ ברופא (צילום: shutterstock)פחמימות - אאוט. ירקות וחלבונים - אין. נא להיוועץ ברופא (צילום: shutterstock)

היתרון של הדיאטה הזאת הוא ההיגיון שמאחוריה. תפריט מאוזן ודל קלוריות הוא הבסיס של כל דיאטה טובה.

החיסרון מתחיל רק כשהתפריט דל מדי בקלוריות, למשל כולל 800 קלוריות ליום בלבד. גם אם אנו נחושים מאוד בדעתנו לרזות כמה שיותר מהר, על מנת לא לפגוע בחילוף החומרים ולא לגרום נזק לבריאותנו, אנו חייבים לספק לגופנו מדי יום 1200-1500 קלוריות.

אסור לשכוח גם שמחסור בקלוריות גורם לגוף לחפש מקורות אנרגיה נוספים, ובמידה ולא נשלב את הדיאטה בפעילות גופנית, הגוף ייקח את האנרגיה ממקור הזמין ביותר עבורו ואלו הם השרירים, כשהוא משאיר את מאגרי השומן בשלמותם.

]]>