כמו תמיד, השנה החדשה המתקרבת ובאה מבשרת על דף חדש ועל הזדמנויות חדשות, אך אם לא תיערכו בהתאם אתם עשויים לגלות זמן קצר לאחר ראש השנה כי הדף החדש די דומה לישן, וכי ההזדמנויות החדשות לא נוצלו כיאות. דרך אחת לוודא זאת היא באמצעות החלטה טובה.

החלטה טובה כמוה כנ.צ. (נקודת ציון). היא מאפשרת לכם לעקוב אחר התפתחותכם הרוחנית ונותנת לכם כלי רב עוצמה למדידה אישית זמן רב לאחר שטעם התפוח בדבש יפוג מן הפה.

אבל החלטתי בשנה שעברה, ולפני שנתיים, ולפני שלוש - ולא קיימתי.

ישנן כמה טעויות נפוצות שגורמות לאנשים לקבל את ההחלטות הלא נכונות, וכתוצאה מכך – בדרך כלל – לא לבצע אותן. ההחלטות טובות הפכו להיות מושא לבדיחות, כמו המשפט המפורסם "אני בדיאטה יום כן ויום לא, היום לא" או "מחר אתחיל בדיאטה."

משפטים אלה מבטאים הלך רוח הטוען כי החלטות טובות לא ישימות ולא מחזיקות מעמד. אך אם רק תדעו כיצד להימנע מטעויות אלו, תוכלו לקבל החלטה שתחזיק מעמד במשך זמן רב.

חשבון נפש מעשי

הטעות הנפוצה ביותר היא חוסר הקונקרטיות. הבה נכנה אותה "אשתדל להיות טוב יותר". כאשר שנה חדשה מתקרבת, כשאדם חוגג יום הולדת או סתם נמצא במצב-רוח מרומם, הוא נוטה לקבל על עצמו החלטה בעלת מילים מפוצצות אך לא פרקטית כלל.

החלטה כזו יכולה להיות "מהיום אהיה אדם יותר נחמד" או "יהודי יותר טוב" או "אתקרב יותר לאלוקים." בעוד הכוונות מאחורי ההחלטות האלו רצויות בהחלט, חוסר הקונקרטיות שבהן הופך אותן להחלטות שלא ניתנות לביצוע ולא מאפשר למדוד במועד מאוחר יותר את הצלחתן/כשלונן.

לאחר חשבון נפש מעמיק, קבלי החלטות מעשיות (shutterstock)לאחר חשבון נפש מעמיק, קבלי החלטות מעשיות (shutterstock)

לפיכך, כלל מספר 1 לקבלת החלטות טובות יהיה: קבלו על עצמכם החלטות ספציפיות. אל תאמרו "אהיה יותר נחמד", אלא "אאחל בוקר טוב לשכנתי" או "אפנה את הזבל מהבית לפני שאשתי מבקשת."

אל תאמרו "אהיה יהודי יותר טוב" אלא "אניח תפילין מדי בוקר", "אקבע מזוזה על פתח ביתי" או "אדליק נרות שבת וחג." אתם כבר קולטים את הרעיון.

החלטה שניתן לעמוד בה

קבלת החלטות גרנדיוזיות אף היא טעות נפוצה מפורסמת. בדרך-כלל, כשאתם מקבלים על עצמכם את ההחלטה הטובה, אתם נמצאים במצב שונה מהרגיל ונוטים לשכוח את אתגרי היומיום והשיגרה האפרורית, דבר שגורם לכם לקבל החלטות קשות לביצוע.

כך, למשל, אם לא החלפתם מילה עם אדם כלשהו בשל סכסוך ישן, החלטה לא נכונה תהיה: "מהיום והלאה נהפוך להיות החברים הכי טובים." אבל זה לא יקרה. לא ניתן - ביום אחד - להפוך משונאים בנפש לידידי נפש. החלטה נכונה תהיה: "מחר בבוקר אגש ל** ואתנצל לפניו על כך שרבנו.

מכאן ואילך, אשתדל לחייך אליו כשאני פוגש אותו." בתחום היהדות, החלטה כמו "אלמד תורה כל היום" עבור אדם שלא פתח ספר במשך תקופה ארוכה תהיה החלטה שהוא לא יוכל לבצע. במקומה, עליו להחליט להשתתף בשיעור תורה יומי או שבועי.

לסיכום, כלל מספר 2 אומר: קבלו על עצמכם החלטות שתוכלו לבצע גם אחרי שההתרגשות ומצב-הרוח המרומם יחלוף. נסו לחשוב האם ההחלטה ברת ביצוע בשיגרת היומיום, ורק אז קחו אותה על עצמכם.

קבעו זמן מוגדר

טעות נפוצה שלישית שאתם עלולים להיתקל בה היא החלטה ללא הגבלת זמן. ישנן החלטות שניתן לבצע במשך זמן ארוך, וישנן החלטות הדורשות מאיתנו מאמץ תמידי.

במקרה שאתם חשים שלא תוכלו לעמוד בהחלטה לתקופת זמן ארוכה, אל תאמרו "או הכול או לא כלום", אלא קחו על עצמכם החלטה שתגבילו את ביצועה למשך זמן מוגדר מראש.

זהו כלל מספר 3 הקובע ש: אם אתם חשים שלא תוכלו לבצע את ההחלטה לנצח, הגבילו את קיומה לזמן מוגדר מראש.

בהצלחה!


הרב מנדי קמינקר הוא עורך אתר בית חב"ד ושליח לקהילה הישראלית בצ'רי היל, ניו ג'רזי.

]]>