תאורת האשליות: אלישבע גליקסברג מאירה את הסתיו

לפעמים כל הטריק הוא במשחק תאורה חכם. ה-מעצבת של הציבור החרדי מגישה תעתועי תאורה

אלישבע גליקסברג | כיכר השבת |
בתערוכת עיצוב הבית בפריז, ביקרתי במיתחם בלתי נשכח, המייצג את תאורה האווירה דור רביעי. שולחנות, כסאות, פסנתרים וקירות, ארונות ומדפים-כולם עשויים פלסטיק לבן, חלק ונעים לעין, המוארים מבפנים בתאורת ניאון רכה, או לדים, בצבעים פסטליים הניתנים לבחירה באמצעות מחשב.

המרחק בין המיתחם ההוא לתאורות פלורוסנט שליוותה אותי בכל מקום שהלכתי בימי ילדותי- כרחוק שמים וארץ.

ברוכים הבאים לארץ האוטופיה, אשר אין בה כל קו מתח המסמל גבול בין מה שמעצב מעלה בדמיונו לבין מה שטכנאי תאורה יכול לבצע. יתכן שיקח עוד שמינית דור עד שריהוט מואר יחדור לשוק הצרכני, אך לבינתיים, ניתן לנצל פונקציות שונות ברות יישום, להשפעה על תת מודע של המתבונן.

כל אחד יכול לעשות: ויהי אור!

כשהקב"ה ברא את האור, ביום הראשון לששת ימי המעשה, כיוון זאת כאמצעי עזר להתמצאות בזמן ובמרחב. בעידן הפוסט מודרני מתפקד האור כאמצעי להעצמת האווירה.

בעוד שתאורה אדריכלית, מוכתבת מראש כבר בשלב הפרוגרמה, ולוקחת בחשבון את צרכי המקום ויושביו, תאורת האווירה משתנה ובלתי תלויה, יוצרת אשליות, ומספרת את הסיפור שלה באמצעות אור וצל הדגשה והסוואה.

אם תרצו, התאורה היא הטאץ' הסופי שמביא את המלאכה לידי גמר.

המרחק בין המיתחם ההוא לתאורות פלורוסנט שליוותה אותי בכל מקום שהלכתי בימי ילדותי- כרחוק שמים וארץ.,ברוכים הבאים לארץ האוטופיה, אשר אין בה כל קו מתח המסמל גבול בין מה שמעצב מעלה בדמיונו לבין מה שטכנאי תאורה יכול לבצע. יתכן שיקח עוד שמינית דור עד שריהוט מואר יחדור לשוק הצרכני, אך לבינתיים, ניתן לנצל פונקציות שונות ברות יישום, להשפעה על תת מודע של המתבונן.,כל אחד יכול לעשות: ויהי אור!,כשהקב"ה ברא את האור, ביום הראשון לששת ימי המעשה, כיוון זאת כאמצעי עזר להתמצאות בזמן ובמרחב. בעידן הפוסט מודרני מתפקד האור כאמצעי להעצמת האווירה.,בעוד שתאורה אדריכלית, מוכתבת מראש כבר בשלב הפרוגרמה, ולוקחת בחשבון את צרכי המקום ויושביו, תאורת האווירה משתנה ובלתי תלויה, יוצרת אשליות, ומספרת את הסיפור שלה באמצעות אור וצל הדגשה והסוואה.,אם תרצו, התאורה היא הטאץ' הסופי שמביא את המלאכה לידי גמר.,,כמו בכל יצירת אומנות, שיש להשכיל במינוני הצבע ועוצמותיהם, כך בתאורת אווירה, יש להחליט מראש היכן למקמה, מבלי לפגום בפקרטיות ובאפקטיביות של החלל.,תאורת אווירה ,מה שגורם לעומק ורב מימד באומנות פלסטית- בהירות והצללה, מתבטא גם בתאורה באמצעות משחקי אור וצל- גופים בעלי גימור וטקסטורות הזורקים צל על הקיר בהתאמה.,פונקציה בסיסית שחשוב לקחת בחשבון הוא החומר עליו נופלת קרן האור. ערכי התאורה משתנים מחומר אחד למשנהו, משטח בהיר מחזיר אור, משטח כהה בולע אור. בוהק השיש/זכוכית /מראה יכולים ליצור סינוור.,,מדינת ישראל, כהיותה מזרח תיכונית, שטופת שמש ומוארת רוב ימות השנה, מאפשרת למתכנני הדירות להתייחס לתאורה הטבעית כחלק בלתי נפרד מהתאורה הכללית.,זה מה שמאפשר לשחק עם תאורות האווירה שאינן באות על חשבון תאורות השטיפה והמיקוד.,תאורה מעוצבת לתחושת ריחוף,האופציה הפשוטה ביותר היא יכולת דימור. התקנת דימר השולט על עוצמות האור. ניקח את תאורת הריחוף כדוגמה: מסתבר שחלל קטן אינו גזירה משמים.,ברור שאם נדחס בו גופי תאורה בעלי נפח ונוכחות דומיננטית, השטח יקטן. במקרה זה, כדאי לנצל את תכונת העין, שיכולה להשלים בדמיון הרבה מעבר למה שנראה בשטח.,באמצעות הסוואת תאורת פלואורסנט צמוד לרצפה, ארון, או קיר גבס מרחף, נוצרת אשליית ריחוף. המרחק של התאורה מן הקיר אפקטיבי ביותר.,,דרך נוספת לאשלית הריחוף, שימוש בגופים שקופים שבסיסם בלתי נראה, המשדרים תחושה שהגיעו משום מקום.,תאורת אפ לייט- הזורקת קרניים בזווית ישרה מלמטה כלפי מעלה, יוצרת אשלית תחושת גובה ומרחב. פותחת את החלל מבלי להזיז קירות.,אור וצבע,תחום צביעת הקירות, שמתפתח בקצב מואץ, תורם רבות לאפקטואליות של התאורה. צריכה להיות הרמוניה בין כל החומרים היוצרים את הדבר השלם –בית.,תאוריה נוספת לתאורת האשליות: קיר צבוע בטכניקה ייחודית, מואר בתאורת אפ לייט, קיר נוסף בהיר, ללא טקסטורות, המואר בגוף תאורה שצובע את הקיר בטקסטורות.,הטקסטואליות בנפח סגולי שונה של אור ואבן, יוצרת חוויה ויזואלית מרחיקת לכת.,,משחקי אור וצל יוצרים דרמה בבית, מבלי להיות מנוי בתיאטרון, תאורת האפ לייט המוזכרת לעיל, המרחיבה חלל, בשילוב תאורת דאון לייט- מלמעלה כלפי מטה שמנמיכה חלל, תיצור אשליות אופטיות מעניינות. ,כמו כן תמהיל של תאורה חמה וקרה יוצר משחקי אווירה ותחושות.,במידה ויש בבית מונומנט, דוגמת עמוד מפוסל או תמונה יחודית, כדאי להאירם ממספר מוקדים ובזוויות שתטלנה מספר צללים מרוככים.,טיפ מעניין לתחושת ריחוף: תמונה מוארת. כל הדפס על בד, התלוי מעל תאורת פלורוסנט, יראה מרחף ולא צמוד קיר.תפישת התאורה מהפן היצירתי דרמטי, במקביל לתאורה ההקפית והמרכזית, תעצים את תחושת התלת מימד של החלל.,,תיכנון תאורה ראוי, משמעו להשביח את ערך הנכס לטווח הרחוק תוך שידרוג התיפקוד הכללי בטווח הקרוב.בימים של כסלו, שלהבות מספרות את הנס של הימים ההם, ביום יום, התאורה מספרת את הסיפור של הבית שלכם., אלישבע גליקסברג, מנכ"ל יופי של אירוע style academy ייזום והפקות וביה"ס גבוה לעיצוב אירועים,סטיילינג ותדמית. להזמנת הרצאות, סדנאות ורישום לאקדמיה: 050-6767697
גליקסברג, כוהנת העיצוב והסטיילינג החרדית בפעולה (צילום: דנה קופל)

כמו בכל יצירת אומנות, שיש להשכיל במינוני הצבע ועוצמותיהם, כך בתאורת אווירה, יש להחליט מראש היכן למקמה, מבלי לפגום בפקרטיות ובאפקטיביות של החלל.

תאורת אווירה

מה שגורם לעומק ורב מימד באומנות פלסטית- בהירות והצללה, מתבטא גם בתאורה באמצעות משחקי אור וצל- גופים בעלי גימור וטקסטורות הזורקים צל על הקיר בהתאמה.

פונקציה בסיסית שחשוב לקחת בחשבון הוא החומר עליו נופלת קרן האור. ערכי התאורה משתנים מחומר אחד למשנהו, משטח בהיר מחזיר אור, משטח כהה בולע אור. בוהק השיש/זכוכית /מראה יכולים ליצור סינוור.

מנורת ענק בעלת פונקציה אקוסטית, ממזערת רעשים ליושבים מתחתיה (פיטרו, צילום: יח"צ)

מדינת ישראל, כהיותה מזרח תיכונית, שטופת שמש ומוארת רוב ימות השנה, מאפשרת למתכנני הדירות להתייחס לתאורה הטבעית כחלק בלתי נפרד מהתאורה הכללית.

זה מה שמאפשר לשחק עם תאורות האווירה שאינן באות על חשבון תאורות השטיפה והמיקוד.

תאורה מעוצבת לתחושת ריחוף

האופציה הפשוטה ביותר היא יכולת דימור. התקנת דימר השולט על עוצמות האור. ניקח את תאורת הריחוף כדוגמה: מסתבר שחלל קטן אינו גזירה משמים.

ברור שאם נדחס בו גופי תאורה בעלי נפח ונוכחות דומיננטית, השטח יקטן. במקרה זה, כדאי לנצל את תכונת העין, שיכולה להשלים בדמיון הרבה מעבר למה שנראה בשטח.

באמצעות הסוואת תאורת פלואורסנט צמוד לרצפה, ארון, או קיר גבס מרחף, נוצרת אשליית ריחוף. המרחק של התאורה מן הקיר אפקטיבי ביותר.

תאורת לדים עוטפת את המים למראה מרהיב (חזי בנק, צילום: יח"צ)

דרך נוספת לאשלית הריחוף, שימוש בגופים שקופים שבסיסם בלתי נראה, המשדרים תחושה שהגיעו משום מקום.

תאורת אפ לייט- הזורקת קרניים בזווית ישרה מלמטה כלפי מעלה, יוצרת אשלית תחושת גובה ומרחב. פותחת את החלל מבלי להזיז קירות.

אור וצבע

תחום צביעת הקירות, שמתפתח בקצב מואץ, תורם רבות לאפקטואליות של התאורה. צריכה להיות הרמוניה בין כל החומרים היוצרים את הדבר השלם –בית.

תאוריה נוספת לתאורת האשליות: קיר צבוע בטכניקה ייחודית, מואר בתאורת אפ לייט, קיר נוסף בהיר, ללא טקסטורות, המואר בגוף תאורה שצובע את הקיר בטקסטורות.

הטקסטואליות בנפח סגולי שונה של אור ואבן, יוצרת חוויה ויזואלית מרחיקת לכת.

חיפוי קיר במראה מודפסת ומוארת (א.א. מראות צילום:יח"צ)

משחקי אור וצל יוצרים דרמה בבית, מבלי להיות מנוי בתיאטרון, תאורת האפ לייט המוזכרת לעיל, המרחיבה חלל, בשילוב תאורת דאון לייט- מלמעלה כלפי מטה שמנמיכה חלל, תיצור אשליות אופטיות מעניינות.

כמו כן תמהיל של תאורה חמה וקרה יוצר משחקי אווירה ותחושות.

במידה ויש בבית מונומנט, דוגמת עמוד מפוסל או תמונה יחודית, כדאי להאירם ממספר מוקדים ובזוויות שתטלנה מספר צללים מרוככים.

טיפ מעניין לתחושת ריחוף: תמונה מוארת. כל הדפס על בד, התלוי מעל תאורת פלורוסנט, יראה מרחף ולא צמוד קיר.
תפישת התאורה מהפן היצירתי דרמטי, במקביל לתאורה ההקפית והמרכזית, תעצים את תחושת התלת מימד של החלל.

הארון הכי גדול, עצמתו מודגשת בתאורת אפ לייט ודאון לייט (הרדור, צילום:יח"צ)

תיכנון תאורה ראוי, משמעו להשביח את ערך הנכס לטווח הרחוק תוך שידרוג התיפקוד הכללי בטווח הקרוב.
בימים של כסלו, שלהבות מספרות את הנס של הימים ההם, ביום יום, התאורה מספרת את הסיפור של הבית שלכם.

אלישבע גליקסברג, מנכ"ל יופי של אירוע style academy ייזום והפקות וביה"ס גבוה לעיצוב אירועים,סטיילינג ותדמית. להזמנת הרצאות, סדנאות ורישום לאקדמיה: 050-6767697

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית