לא, אני לא הולכת לפתוח את הכתבה הזו ב"אחרי החגים נתחיל דיאטה", כי הקלישאה הזו כבר מזמן לא 'עוברת מסך' אפילו כבדיחה דהויה. נראה לי שכל אחת כבר למדה על בשרה, שאם היא לא הצליחה להתחיל דיאטה לפני החגים - זה גם לא ממש יקרה לאחריהם.

זה נכון שממליצים לא להתחיל בפרוייקטים גרנדיוזיים בתקופת החגים. בגלל שימים אלו מאופיינים בחוסר עקביות של שגרה, קשה לקחת החלטות - בכל תחום שהוא - ולעמוד בהן.

נושא שמירת המשקל והדיאטה בעייתי אף יותר בתקופה הזו. גם אם את רוצה ליצור לעצמך תפריט מאוזן, ומגלה שיש לך את הכוח לעמוד בו, יבואו החגים הבאים עלינו לטובה וישבשו לך כל תכנית.

דיאטה בחגים - האם זה אפשרי?

את כבר לא יכולה להתמיד בדיאטה שאוסרת עלייך לאכול לאחר השעה 8 בערב, כשבשעה זו עדיין לא חוזרים מבית הכנסת, ומתחילים בסעודה ארוכה (שלוש מנות וקינוח) בשעת ערב מאוחרת, שממשיכה אל תוך הלילה. מה שאומר שגם תלכי לישון על בטן מלאה.

אולי את מאלו שמפרידות חלבונים מפחמימות? גם מזה תשכחי. כמחוייב בהלכה, אינך יכולה להתחמק מחלה של 'המוציא' כדי לצאת ידיד חובת סעודת חג, ומאותה סיבה את צריכה באותה ארוחה עצמה לטעום גם דגים ובשר.

עם כל זאת, יש לי בשורה. למה לחכות לאחרי החגים? האם לא יהיה חכם להתחיל להקפיד ולשים לב למה שאת מכניסה לגוף, כדי שלא תצטרכי להתחיל במינוס (או בפלוס של עודף משקל, יותר נכון) גדול יותר אחר כך?

את לא מוכרחה לאכול מכל מה שיש על השולחן (אילוסטרציה: shutterstock)את לא מוכרחה לאכול מכל מה שיש על השולחן (אילוסטרציה: shutterstock)

מה גם שיש לקחת בחשבון את כל ימי החול וחול המועד שעדיין מספרם גדול יותר מהחגים עצמם. לכן, אין שום סיבה שלא תחליטי להתחיל עכשיו, כי אחרי הכל - המודעות היא שיטת המפתח.

איך שומרים על דיאטה בחגים?

* החגים נחלקים בין ימים בהם את המארחת, וסעודות בהן את הולכת להתארח. כדאי שתדעי מראש איזו סעודה הולכת להיות איפה, כך תוכלי לשלוט בתפריט שאת מבשלת מראש.

* אם את המארחת, התאימי את המנות תוך מחשבה על הדיאטה. גם האורחים יודו לך. ואם את מתארחת, השולחן בוודאי מלא בשפע של מאכלי חג. מתוך כל המבחר וודאי תוכלי למצוא מנות בריאות יותר, ולא לרוץ דווקא לפחמימות.

* דווקא ריבוי החגים מאפשר לך לאכול מגוון מעניין של מאכלים, אם תחלקי אותם נכון בין הארוחות. לא חייבים לאכול הכל בכל סעודה.

* החגים אמנם עמוסים, אך גם מותירים לנו זמן פנוי לנשנושים בין לבין. מתכננים קניות בהתאם לתוכניות שבנינו לחודש החגים, אך קונים במידה.

* לא רק בגלל האסתטיקה, כדאי להגיש מנות אישיות לכל סועד, או לפחות לעצמכם. (כלי הגשה מרכזיים מגדילים את כמויות האכילה); וטוב תעשו אם תאכלו בצלחת קטנה. העין תראה צלחת עמוסה ותעזור לתחושת השובע.

* איכלו לאט. ביסים קטנים, לעיסות רבות. אם תרצו, חשבו על זה כהתענגות על כל ביס. עשו הפסקה של כמה דקות בין המנות. עיזרו לפנות ולהגיש. (כל תזוזה היא הפחתת קלוריות. שווה!)

יש סיכוי שהמשקל יפתיע אותך בסוף החודש. לטובה (צילום: shutterstock.com)יש סיכוי שהמשקל יפתיע אותך בסוף החודש. לטובה (צילום: shutterstock.com)

* ומה עם קינוחים? לא מוכרחים לוותר לגמרי, אבל צריך לבחור בחכמה. פרוסת עוגת שוקולד/שמנת יכולה להכיל כ 600 קלוריות. לכו על קינוחים אווריריים ופירותיים יותר. כן, אפשר גם עם ג'לי או קצת קצפת.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

ואם ממש קשה לכם לוותר? קחו מנה קטנה יותר.

* גם לבגדים שלכם יש תפקיד משמעותי. אם תהיו לבושים בבגדים מחוייטים שיושבים באופן מדויק על הגוף, גם תקבלו מחמאות ותרגישו טוב עם עצמכם (ואז חבל להרוס...) וגם תרגישו מתי הגזמתם באכילה.

* חול המועד הוא זמן נפלא לשמירה על הכושר. צאו לטיולים משפחתיים שישלבו פעילות גופנית: הליכה, משחקי כדור בפארק וכדו'

דיאטה במוח

אבל מעל הכל יש את מה שחשוב יותר מכל הכללים והטיפים לדיאטה ושמירה על המשקל: את.

הכל מתחיל ממך. את צריכה להחליט עם עצמך שהמשקל שלך אינה גזירת שמיים, והחגים הם לא הכרח שתפסיקי להקפיד על הדיאטה והבריאות. תמיד אפשר להגביר את הפעילות הגופנית ולבחור נכון את המזון שאנו אוכלים. חשוב לזכור את שלוש מילות הקסם לתזונה בריאה: איזון, גיוון ומינון.

]]>