חיסון נגד שפעת, זה סימן שבא הסתיו

בוא הסתיו מביא לא רק את הנחליאלי, אלא בעיקר מחלות חורף, ושפעת היא המפורסמת שבהן

Mame | כיכר השבת |
שפעת. אחת המחלות הנגיפיות השכיחות בעולם ואין בית בישראל שאין בו לפחות חולה שפעת אחד בסתיו ובחורף. המחלה נגרמת על ידי וירוסים שמתהדרים ביכולת התפשטות מהירה בקרב האוכלוסייה. הבעיה העיקרית עם השפעת היא ההידבקות. היא עוברת מאדם לאדם במגע טיפתי כגון התעטשויות.

קל לזהות את תסמיני המחלה: חום, כאבי שרירים, נזלת, שיעול, כאבי גרון, כאבי ראש וחולשה. לרוב הם נמשכים כשבוע עד עשרה ימים.

במקרים הקלים הטיפול המקובל למחלה הוא טיפול תומך וטיפול בתסמינים - מנוחה, שתייה, תרופות להורדת החום, טיפות אף וכדומה. מאחר והגורם למחלה הוא נגיף ולא חיידק, הרי שאין צורך באנטיביוטיקה.

סיבוכים אפשריים של השפעת

לא אחת אנחנו שומעים על מקרים בהם מחלת השפעת הלא מאיימת במיוחד, הופכת להיות מחלה קשה ומסוכנת. אפילו בזמנים המודרניים של המאה העשרים ואחת. כיצד זה קורה?

תינוקות, קשישים, חולים במחלות ריאה כרוניות ואנשים הסובלים מדיכוי של מערכת החיסון נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה לפתח סיבוכים לשפעת. במקרים אלה עשויים להתפתח סיבוכים כמו דלקת ריאות חיידקית משנית למחלה הנגיפית, אי-ספיקה נשימתית ואף מוות ל"ע.

מתחסנים נגד שפעת

עוד לפני שנוקטים בצעדים דרסטיים, אתם יכולים למנוע את סיכון ההידבקות בשפעת על ידי הקפדה על היגיינה אישית, לאוורר את החדרים בהם אתם שוהים עם אנשים אחרים ובאמצעות חיסון.

חיסון מקיף של האוכלוסייה, בפרט של אוכלוסיות הנמצאות בקבוצות סיכון, הינו אמצעי יעיל למניעת מחלת השפעת וסיבוכיה. מומלץ להתחסן כבר מאמצע חודש אוקטובר, עוד טרם גלי התחלואה שיגיעו אלינו בהמשך.

מהו החיסון?

החומר המחסן מורכב מנגיף המחלה מומת, והוא בשום אופן לא גורם לשפעת. אבל, עקב היכולת של הנגיפים להשתנות במהירות (הזנים מתחדשים כל שנה) צריך להתחסן נגד המחלה כל שנה מחדש.

החיסון פועל על המערכת החיסונית הטבעית, המתחילה לייצר נוגדנים כנגד הנגיף המומת שהוחדר לדם. נוגדנים אלו הם כמו חיילים שמתאמנים לקראת הקרב האמיתי, במידה וייפגשו עם וירוס השפעת החי.

קל לזהות את תסמיני המחלה: חום, כאבי שרירים, נזלת, שיעול, כאבי גרון, כאבי ראש וחולשה. לרוב הם נמשכים כשבוע עד עשרה ימים.,במקרים הקלים הטיפול המקובל למחלה הוא טיפול תומך וטיפול בתסמינים - מנוחה, שתייה, תרופות להורדת החום, טיפות אף וכדומה. מאחר והגורם למחלה הוא נגיף ולא חיידק, הרי שאין צורך באנטיביוטיקה.,סיבוכים אפשריים של השפעת,לא אחת אנחנו שומעים על מקרים בהם מחלת השפעת הלא מאיימת במיוחד, הופכת להיות מחלה קשה ומסוכנת. אפילו בזמנים המודרניים של המאה העשרים ואחת. כיצד זה קורה?,תינוקות, קשישים, חולים במחלות ריאה כרוניות ואנשים הסובלים מדיכוי של מערכת החיסון נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה לפתח סיבוכים לשפעת. במקרים אלה עשויים להתפתח סיבוכים כמו דלקת ריאות חיידקית משנית למחלה הנגיפית, אי-ספיקה נשימתית ואף מוות ל"ע. ,מתחסנים נגד שפעת,עוד לפני שנוקטים בצעדים דרסטיים, אתם יכולים למנוע את סיכון ההידבקות בשפעת על ידי הקפדה על היגיינה אישית, לאוורר את החדרים בהם אתם שוהים עם אנשים אחרים ובאמצעות חיסון.,חיסון מקיף של האוכלוסייה, בפרט של אוכלוסיות הנמצאות בקבוצות סיכון, הינו אמצעי יעיל למניעת מחלת השפעת וסיבוכיה. מומלץ להתחסן כבר מאמצע חודש אוקטובר, עוד טרם גלי התחלואה שיגיעו אלינו בהמשך.,מהו החיסון?,החומר המחסן מורכב מנגיף המחלה מומת, והוא בשום אופן לא גורם לשפעת. אבל, עקב היכולת של הנגיפים להשתנות במהירות (הזנים מתחדשים כל שנה) צריך להתחסן נגד המחלה כל שנה מחדש.,החיסון פועל על המערכת החיסונית הטבעית, המתחילה לייצר נוגדנים כנגד הנגיף המומת שהוחדר לדם. נוגדנים אלו הם כמו חיילים שמתאמנים לקראת הקרב האמיתי, במידה וייפגשו עם וירוס השפעת החי. ,,ההתחסנות מונעת לא רק הידבקות מחולה שפעת, אלא גם סיבוכים כגון דלקות ריאות, אשפוזים ותמותה. לחורף תשע"ד תרכיב החיסון כולל את הזנים העיקרים הצפויים לתקוף. ,תופעות לוואי,ד"ר דורון דושינצקי, מומחה ברפואת ילדים ב"לאומית שירותי בריאות" כותב: ככלל, תגובות לאחר מתן חיסון כנגד שפעת הן נדירות. החיסון כנגד השפעת מכיל נגיפים מומתים ולכן אינו יכול לגרום לשפעת.,במקרים בהם מופיע זיהום נשימתי סמוך לקבלת החיסון המשמעות היא כי החיסון ניתן כבר בתקופת הדגירה של השפעת (לאחר הדבקה)
אל תשכחי לקחת אישור מחלה לעשרה ימי חופשה (צילום: shutterstock)

ההתחסנות מונעת לא רק הידבקות מחולה שפעת, אלא גם סיבוכים כגון דלקות ריאות, אשפוזים ותמותה. לחורף תשע"ד תרכיב החיסון כולל את הזנים העיקרים הצפויים לתקוף.

תופעות לוואי

ד"ר דורון דושינצקי, מומחה ברפואת ילדים ב"לאומית שירותי בריאות" כותב: ככלל, תגובות לאחר מתן חיסון כנגד שפעת הן נדירות. החיסון כנגד השפעת מכיל נגיפים מומתים ולכן אינו יכול לגרום לשפעת.

במקרים בהם מופיע זיהום נשימתי סמוך לקבלת החיסון המשמעות היא כי החיסון ניתן כבר בתקופת הדגירה של השפעת (לאחר הדבקה) כך שהמחלה היתה מופיעה בכל מקרה ללא קשר לחיסון, או שהמחלה נגרמה על-ידי מחולל אחר ולא על ידי נגיף השפעת.

תופעות לוואי מקומיות: אודם, נפיחות ורגישות מקומית באיזור קבלת החיסון הנמשכים יום-יומיים, מופיעים בפחות משליש ממקבלי החיסון.

תופעות לוואי כלליות: חום, כאבי שרירים והרגשה כללית רעה הנמשכים יום-יומיים. תופעות אלה נדירות ועלולות להופיע בעיקר לאחר קבלת החיסון בפעם הראשונה. בכל מקרה תופעות אלה קלות בהרבה בהשוואה לתסמיני מחלת השפעת עצמה.

למי חשוב להתחסן נגד שפעת?

החיסון חשוב במיוחד לקבוצות האוכלוסייה הבאות:

- אנשים מעל גיל 65

- אנשים הסובלים ממחלות ריאה כרוניות

- אנשים הסובלים מתנגודת חיסונית ירודה

- נשים הרות ונשים אחרי לידה

- תינוקות מגיל חצי שנה וילדים עד גיל 6

- חולי סוכרת

- אנשי סגל רפואי

- אנשים החיים במוסדות

למי שמפחד ממחטים, הבשורה הטובה היא שאכן קיים חיסון ללא זריקה. פלומיסט הניתן בתרסיס לאף. השורה הפחות משמחת היא שהוא מבוסס על נגיף מוחלש ולא על נגיף מומת, מה שמגביר את תופעות הלוואי להיות מחלה קלה דמויית שפעת.

והעיקר שיהיה לנו חורף בריא!

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית