איפור שבת: כל מה שרצית לדעת

קוסמטיקה בהלכה: תמי הולצמן, מאפרת מקצועית, חוקרת את המותר והאסור לטיפוח האישה

תמי הולצמן | כיכר השבת |
בפעם הקודמת הצעתי לכן לעשות שאלת רב בענייני קוסמטיקה ושבת. אבל איך עושים את זה נכון?

רבנים אינם יודעים מאומה בענייני איפור. מושגים כמו "אודם" ו"סומק" זרים להם לגמרי, מילה כמו "צלליות" היא טעונת הסבר. כיצד, אם כן, יכול רב לקבוע פסיקה הלכתית בעניין שלכאורה זר לו לחלוטין?

לפני קביעת הלכה על הרב להיות מומחה בפסיקות הלכתיות בעניינים טכניים. רב יודע ל"ט אבות מלאכה, הוא מתמצא בהלכות שבת, בהלכות טריפות, בהלכות חמץ בפסח. הוא מתמצא במה שמותר או אסור ברפואה, הוא יודע מה אומרת התורה בהלכות קעקוע, וכך הלאה.

איפור שבת - שאלת רב

כדי שאפשר יהיה לגשת עם השאלה, צריך להסביר לרב מה עומד מאחורי המושגים שאת מציעה בפניו. הרב מבקש לדעת את כל הפרטים לפני שהוא ממהר להציע פסיקה. כך, למשל, אם תרצי לדעת אם מותר למרוח סומק בשבת, עלייך להסביר לרב שמדובר בצבע הנמרח על עור הלחיים ונדרש לציין אם מדובר באבקה או בקרם.

ההלכה יכולה להשתנות לגמרי בין הסומק האבקתי לסומק הקרמי.

הרב יבקש לדעת, אם תשאלי אותו שאלה בקשר להלכות טבילה, כמה זמן לפני כן מרחת את הסומק. הוא ירצה לדעת כמה עמיד הסומק, ואם אפשר להסירו בקלות, או שצריך לשפשף אותו בצורה שתגרום לעור להפצע. לאחר שיקבל הרב את כל הפרטים, יפסוק לך את פסוקו. את הפסיקה יבסס על הבנת החומר, הטכניקה וההלכה.

ישבתי עם רב כדי לדון כמה בעיות ושאלות שתמיד צפות בקשר לאיפור. כדי לענות לקליינטיות, עלי לדעת מה מותר ומה אסור. את התשובות שאני קיבלתי, אשמור לשמושי הפרטי. בכתבה זו אעלה כמה הסברים וטכניקות, כדי שתוכל כל קוראת להציע את שאלותיה בפני הפוסק שלה.

עשי לך רב

המצווה "עשה לך רב" היא אבן יסוד בניהול בית יהודי. אפילו אדמו"רים היו מבקשים לפעמים מרב מורה הוראה לפסוק להם הלכות. ולעיתים, על אותה שאלה, מקבלים תשובה אחת מרב אחד, בעוד שרב אחר יפסוק אחרת.

עליכן להבין שההלכה שנוגעת לנו, כנשות ובנות ישראל, היא לא לבחור בין תשובה זו לאחרת. ההלכה היחידה שנוגעת לנו היא "עשה לך רב"- על כל אחת ל"אמץ" לעצמה רב שאתו היא מתייעצת. חשוב שלכל אשה יהודיה יהיה רב בהישג טלפון, שאותו היא מכירה, ואתו תוכל לשאול ולהתייעץ כשיעלה הצורך.

אומרת המשנה: "יהושע בן פרחיה אומר: עשה לך רב, וקנה לך חבר, והוי דן את כל האדם לכף זכות". (מסכת אבות פרק א' משנה ו'.) ר' עובדיה מברטנורא מפרש את המשנה: "ואני שמעתי: עשה לך רב- שיקבל לו רב אחד שילמוד ממנו תמיד, ולא ילמוד היום מן האחד ולמחר מן האחר".

אם הרב שאת שואלת באופן קבוע פסק משהו שלא כל כך נוח לך אתו- עדיין מוטל עלייך לציית, ולא ללכת לשאול רב שמקל יותר. לא מפנים שאלות לרבנים שונים לפי כדאיות העניין. בכל פסק מעורבת גם דעתו והסתכלותו האישית של הרב על העניין הנשאל, ועלינו לדעת שזה מאה אחוז בסדר.

כל הדיון בנושא האיפור מיועד כדי להבין על איזה חלק בהלכה מבוססות הבעיות והשאלות שיש לנו. אם נגיע לרב עם שאלה, נוכל לדעת- מדוע בעצם צצה כאן שאלה? על איזו הלכה היא מתבססת? לדעתי, על אשה יהודיה לדעת מספיק הלכות כדי לזהות בעיה פוטנציאלית כשהיא נתקלת בה.

כפי שנשים היו "רואות" בעיה בעוף והיו רצות עם העוף לשאול שאלת רב, עלינו להיות מספיק מלומדות כדי להבין שכאן מונחת שאלה לפתחנו!

איפור שבת - יש כזה דבר?

כשמישהי מספרת לך על "איפור של שבת", בררי על מה בדיוק היא מדברת. ישנן אלו שמדברות על איפור שלא דוהה ויורד בקלות. איפור כזה יכול ל"החזיק" על פנייך במשך חלק גדול מהשבת. גם בשבת ביום, כשכבר לא תיראי מאופרת, עדיין לא תיראי דהויה לגמרי. עדיין יהיה קצת צבע מסביב לעיניים, השפתיים לא יהיו צבועות- אבל גם לא חוורות.

ישנן טכניקות לגרום לאיפור להשאר זמן ממושך יותר על הפנים. מאחר שאינני נותנת כאן שיעור באיפור- אזכיר כאן בקצרה כמה מהן:

קרם לחות על העור, מתחת לאיפור, "מחזיק" את האיפור זמן רב יותר.

כל אבקה תשאר יותר זמן על פנייך אם השתמשת במברשת איפור לחה ולא יבשה- הרטיבי את המברשת, סחטי אותה היטב, ואז טבלי באבקה ומרחי. זה נכון לגבי סומק, וזה נכון לגבי צלליות.

שאלנו את הרב אם מותר למרוח בשבת אבקה צבעונית, כמו סומק, או צלליות. ללא לחות וללא קרם, ביד או במברשת יבשה.

צלליות עשירות בפיגמנטים

יש כאלו שכשהם מדברים על "איפור של שבת", הם טוענים שכל דבר ש"אינו מתקיים" ואין לו אחיזה, מותר למרוח על הפנים. צלליות עינים, למשל, או צללית אדומה על השפתים במקום אודם.

ישנן צלליות- פיגמנטים, שנשארות על העור ו"תופסות" זמן רב יותר מצלליות רגילות. אלו הן אבקות צבעוניות בתפזורת. בעבר היו שהתירו להניח אבקה בתפזורת בשבת. כמי שמכירה עד כמה עמידים הפיגמנטים המיוצרים כיום, אני בהחלט מזהה כאן שאלה להפנות לרב.

כשאני מאפרת לקוחה בצלליות האלו, אני מתחילה את האיפור בשעות הבוקר. כשאני רואה אותן בסוף החתונה, בשעה מאוחרת בלילה, קרוב לחצות, העיניים בדרך כלל עדיין צבעוניות ביותר!

איפור מינרלי או אודם 24 שעות?

ויש היום אפור "מינרלי", שהוא בעצם אבקה יבשה הנמרחת על העור במברשת, ודקות אחר כך נמסה על העור בגלל חום הגוף, ומקבלת מראה של קרם.המוצרים באיפור המינרלי כוללים: פאונדיישן (מייקאפ- שכבת בסיס), סומק וצלליות.

מה אומר על כך הרב שלכן? האם אפשר להתאפר במוצרים אלו בשבת?

אודם- ישנם אודמים שמתיימרים להשאר על השפתיים לשתים עשרה או לשמונה עשרה שעות. ה"טריק" מאחורי האודמים האלו הוא- הנוזל שבהם (כנראה אלכוהול) מתאדה במהירות, והצבע שהתייבש, נאחז בחוזקה בעור השפתיים.

ככל שהצבע יבש יותר, כך הוא ישאר זמן רב יותר. ביום רגיל מוסיפים עליו שכבת לחות כשהוא מתייבש. בשבת אי אפשר. ואז ההרגשה הופכת למציקה ולא נוחה, ולפעמים הצבע מתחיל לנשור חתיכות חתיכות. לא רק שלא נראים טוב יותר, אלא גרוע יותר.

שאלנה את הרב אם מותר להשתמש בשמן זית או שמן מאכל כלשהו למריחה על הצבע שהתייבש, כדי להעניק לו ברק, ולהתפטר מההרגשה הלא נוחה.

שאלה של מראית עין

גם בסדרת הצבעים הזאת (של האודמים) ישנם צבעים שנשארים זמן ארוך יותר מצבעים אחרים. פעם השתמשתי בצבע שנשאר על השפתיים שלי במשך כל השבת, בלי להתקלף, אבל אז נתקלתי בשאלה של "מראית עין".

מישהי נחמדה נעצרה לידי ואמרה בקולי קולות לחברה שישבה לידי, כשהיא מצביעה עלי: "אמרי לחברה שלך שלא שמים אודם בשבת!" כשהסברתי לה שמרחתי את האודם מלפני שבת, היא מיד שאלה:" אבל זו מראית עין!"

מאז החלטתי, שעדיף לא להתעסק עם איפור בשבת בכלל, כי אין דרך שלא להסתבך באיזושהיא צורה.

אבל כמובן- אפשר לשאול שאלת רב על כל דבר, וגם לקבל תשובות ואולי גם היתרים. האיסור של "מראית עין" לא תמיד תקף. שאלנה!

קרמים אסורים למריחה בשבת, כך קרם לחות וקרם עינים, המקור לאיסור הוא "ממרח", שהוא תולדה של אב המלאכה "ממחק".

תמי הולצמן הינה מאפרת מקצועית המתגוררת בניו יורק, ומאפרת באיפור רגיל וב"איירברש". תמי משלבת איפור וכתיבה, ומוסרת גם שעורי איפור אישיים

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית