הכירו את מיכל צ'רנוביצקי, הפגנת הכוח הנשי באלעד

ההפתעה הגדולה בבחירות לעיריית אלעד: רשימת נשים, בראשות אישה אחת אמיצה ומיוחדת

ישראל כהן | כיכר השבת |
לראשונה מפלגת נשים המורכבת כולה רק מנשים תתמודד במסגרת רשימה עצמאית בעיר אלעד בבחירות הקרובות. מי שעומדת בראש הרשימה המפתיעה היא מיכל צ'רנוביצקי, המתגוררת 8 שנים בעיר.

צ'רנוביצקי נשואה ואם לשלושה בנים שלומדים בתלמודי תורה באלעד. מה עוד מעניין לדעת עליה? היא עוסקת בבדיקות תוכנה, פעילה בכוח לעובדים - בליווי איגוד מטפלות המשפחתונים, ובעמותה שמסייעת לנשים דתיות וחרדיות שסובלות מאלימות במשפחה.

מיכל, את נראית אשה חרדית קלאסית מה גרם לך לעשות את הצעד המהפכני ולהחליט להתמודד ברשימה למועצה?

כתושבת העיר, שמודעת לבעיות של אלעד, ורואה את החוסר של המבט הנשי והאימהי בתוך המועצה, החלטתי להתמודד, כדי לייצג שם את האמהות, הילדים וכלל תושבי העיר, מנקודת מבט אימהית-משפחתית שכיום היא חסרה ולא קיימת.

האם זו מפלגת מחאה פמיניסטית?

ממש לא. אין פה מחאה, אלא צורך ברור שכולם מסכימים אתו. המציאות היא שמה לעשות, בכל מקום, ובטח בעיר חרדית, מי שבעיקר דואג ביום יום לילדים, אלו האימהות.

אנחנו חוזרות בצהריים או ב4 להוציא אותם מהגן. בחופשות, עיקר האחריות היא על האמהות. אנחנו יוצאות אתם לגינה. אנחנו גם אלו שמשתמשות יותר בתחבורה הציבורית. בסופו של דבר, רוב הגברים, יוצאים בבוקר לעבודה או לכולל, וחוזרים בערב. ובאמת מה שיותר מעניין אותם בעיר זה בתי הכנסת ובתי המדרש.

אולם יש עוד כל כך הרבה שירותים עירוניים, שמי שצריך אותם זה הנשים והילדים. תחבורה ציבורית. עבודה קרוב לבית. פארקים - שיהיה בהם צל וניקיון. חוגים ופעילויות לילדים בחינם או במחירים זולים, ספריה עירונית.

מפלגות חרדיות מבוססות על גדולי תורה האם אתן שאלתם רב או קיבלתם ברכה מאישיות תורנית כלשהיא?

לפני ההחלטה על ההתמודדות, עשינו בירור הלכתי עם כמה רבנים, ווידאנו את מה שהיה ברור לנו עוד קודם, שאין בעיה הלכתית בהתמודדות או בשיתוף נשים במועצה. קבלנו גם את ברכת הדרך.

כמובן שכולנו מבינים שלפי כללי המגזר, תמיכה פומבית הרבנים האלה לא יכולים לתת.

באילו תחומים הרשימה שלך מתמקדת?

הקמת מרכזי תעסוקה נוספים בתוך העיר. שיפור מערך התחבורה הציבורית, בעיקר בתוך העיר. שיפור מצב הגינות, הפארקים ומגרשי הספורט. קידום הרחבת הספרייה העירונית, והקמת מתנ"ס ובריכה.

כמו גם קידום ילדים ונוער בסיכון. שיפור תנאי ההעסקה בעיר ועזרה בהגנה על זכויות העובדות והעובדים.

למה שהנבחרים הקיימים או החדשים לא יטפלו בנושאים שאת מקדמת במצע?

נכון, גם גבר יכול וצריך לדאוג לנושאים האלה. ורבים אכן מעלים את הנושאים האלה עכשיו בקמפיין שלהם, אולי גם בעקבות זה שאנחנו נמצאות בשטח ומקדמות את הנושאים האלה. אבל מה לעשות, אדם פועל בעיקר במה שקרוב לליבו.

בסופו של דבר חבר המועצה, רואה את הגינה אולי פעם בשנה, אנחנו נמצאות שם כל יום. חבר המועצה מכיר את הנושאים שאנחנו מדברות עליהם, רק מכלי שני. אנחנו חוות אותם על בשרנו. מדובר פה על ענייני היום יום, וכמו שבבית האמא בדרך כלל מטפלת בנושאים האלה, אז כך זה צריך להיות גם במועצה.

האמת היא שגם בערים אחרות זיהו את הצורך הזה, והקימו מפלגות הורים שיש בהם בעיקר אמהות. אבל באלעד, שבה אין היום בכלל נשים במועצה, זה חשוב עוד יותר.

איך התגובות ברחוב החרדי, חיוביות שליליות?יש ביקורת? יש התפעלות?

תגובות חיוביות אפילו יותר ממה שציפינו. נשים וגברים מכל המגזרים מסכימים לחלוטין עם זה שנשים במועצה יכניסו כיוונים חדשים, וירחיבו את הנושאים שמתעסקים בהם, ושזה חשוב מאד.

ברור שלא כל מי שתומך וחושב שזה נכון, גם יצביע בסופו של דבר. אבל בגדול יש שמחה והתלהבות מזה שהרשימה שלנו מתמודדת.

נתקלתם בקשיים במהלך הקמפיין?

דבר ראשון יש את הקושי הכלכלי. להבדיל מכמעט כל שאר הרשימות. אין מאחורינו מפלגה, או גב כלכלי. וכל ההוצאות הם מכיסנו הפרטי, וקצת מתרומות. מה שמקטין כמובן את אפשרויות הפרסום והחשיפה.

מעבר לזה, למרות שלא היו התנגדויות מטעם רבני העיר, או רבנים מחוץ לעיר, מי שמערים קשיים זה דווקא חלק מכלי התקשורת החרדיים. שחלקם מתעלם לחלוטין מקיום הרשימה.

וכאן המקום להזכיר, שבתחנות רדיו חרדיות, קיים פאנלים בהשתתפות נציגי כל המפלגות בעיר, ולא הזמינו אותנו להשתתף בו, תוך התעלמות מופגנת מעצם קיום הרשימה לכן אני שמחה ומודה לאתר Mame שהרים את הכפפה ובחר שלא להתעלם מזכויות הנשים ונתן לנו במה kהשמיע את עמדתינו.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית