רבים מהאנשים לא אוהבים את שעון החורף, ולמי שיש ילדים, המעבר לשעון חורף אף קשה יותר.

המעבר משעון קיץ לשעון חורף משפיע לא רק על השעון הביולוגי ושעות השינה, אלא גם על התיאבון ומצבי הרוח, כל זאת, עקב שינוי במקצב הביולוגי אשר משתנה, ועלול לשבש את המערכות הפנימיות שלנו.

השינוי לא תמיד פשוט עבור מבוגרים וילדים. יהיו מבוגרים וילדים שתוך יומיים שלושה יסתגלו לשעון החורף ולאחרים ייקח עד כשבועיים שלושה. הנפגעים העיקריים מהשינוי הם בעיקר ילדים וקשישים. ילדים בוגרים יתקשו פחות לקבל את השינוי בשעות השינה מאשר פעוטות ותינוקות רכים. ככל שיש לילדים סדר יום מובנה ועקבי (אכילה, שינה) יהיה להם קל יותר.
הפרעות שינה ושעון חורף

תינוקות, פעוטות וילדים, המתקשים עם הזזת המחוגים לשעון חורף, יתקשו להישאר ערים עוד כשעה ויראו סמני עייפות מוקדם יותר. ייתכן שהלילות הראשונים, לאחר המעבר לשעון חורף, יהיו שונים מהלילות עד אז. ילדכם עלול להתעורר יותר במהלך הלילה מכיוון שייתכן וגם שעות האכלה ישתנו מעט. בנוסף, הילדים עלולים להתעורר מוקדם יותר בבוקר עד שהשעון הביולוגי שלהם יתרגל למעבר לשעון חורף.

איך אפשר לעזור להם להתמודד?

שינוי הדרגתי בסדר יום

רצוי לשנות בהדרגה את סדר היום של התינוק בכדי למנוע שינוי פתאומי, וכדי לאפשר לילד הסתגלות הדרגתית. מומלץ להזיז בהדרגה את שעת ההשכבה במהלך היום ובהשכבה של הלילה.

טיפים לביצוע:

כל 3 לילות אחרו את שעת ההשכבה בכרבע שעה. במידה וקיים קושי לאחר את שעת ההשכבה בכרבע שעה, השכיבו את ילדכם באיחור של 5 דקות וכל יומיים תאחרו את זמן ההשכבה עד שתגיעו לשעה המיועדת.

יקיצות מוקדמות של בוקר

סביר להניח כי בעקבות הזזת השעון וסדר היום, תתכן יקיצה מוקדמת של ילדכם. מומלץ להיכנס לחדר הילד רק כשהוא מתחיל לבכות ולא כשהוא מתעורר.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

טיפים לביצוע:

כנסו לחדרו של הילד רק כשהוא מתחיל לבכות ולא ברגע שהוא מתעורר. לאחר הכניסה לחדר, לטפו אותו ועזרו לו להירגע. לאחר כחמש- עשר דקות הוציאו אותו מהמיטה. במהלך כל 3 בקרים הוציאו את הילד באיחור של עשר דקות. המשיכו כך עד שתגיעו לשעה בה ילדכם היה רגיל להתעורר לפני הזזת המחוגים.

שינה במהלך היום

ייתכן ובימים הראשונים לאחר החלפת שעון החורף, ילדכם לא ישן בשעות היום כמו שהיה רגיל ובמקביל ישן שינה ארוכה יותר כמו בעבר.

טיפים לביצוע:

במהלך היום השכיבו את ילדכם לישון בזמנים, שהיה רגיל אליהם לפני המעבר לשעון חורף. במידה וילדכם מתעורר לאחר תנומה קצרה, עזרו לו להירדם חזרה בכל דרך אפשרית. ניתן לשבת בחדר של ילדכם וברגע שאתם רואים שהוא מתעורר ולזוז במיטתו, טפחו עליו או לטפו אותו מעט. יש ילדים שמגע ידכם על פניהם ירגיע אותם ויחזיר אותם לשינה. במידה ולא הצלחתם להחזירו לשינה, הקפידו להשכיב אותו שוב ברגע שהוא מראה סימני עייפות, גם אם זה לא השעה שהוא רגיל להירדם.

קחו בחשבון שזו תקופה של מספר ימים, עד מספר שבועות, כך שייתכן וילדכם יהיה עצבני יותר, בעיקר בשעות הערב ואף במהלך היום. מאחלת מעבר קל ואל תשכחו: עם סבלנות שנת ילדכם תחזור להיות כמו בשעון קיץ.

הכותבת היא יועצת בכירה למותג פמפרס

]]>