עור של תינוק: איך שומרים על עדינות עור התינוקות?

לקראת עונת היובש הקרבה, ד"ר שמואל גור מלמד כיצד להגן על עור התינוק בעונת החורף הקרה

Mame | כיכר השבת |
"עורו של תינוק הוא רך, עדין וגמיש ולכן חשוב כל כך לשמור עליו, במיוחד בעונות הקיץ ובעונה הקרה – תקופת החורף: החימום, הלבוש הארוך ובמספר שכבות יוצרים "אטימות" דבר שמשפיע על עורם העדין של התינוקות.

"תינוקות בחודשים והשנים הראשונות לחייהם נוטים לסבול מתפרחות וזיהומי עור שונים המחייבים התייחסות וטיפול-תפרחות חיתולים, אודם, סימני זיהום פטרייתי, חיידקים, אי שקט ובכי- אלו הם תסמינים הנובעים מזיהום וגירוי עור התינוק", מסביר ד"ר שמואל גור, מומחה ברפואת ילדים ויועץ למותג המסייע למניעה וטיפול בתפרחת חיתולים.

ד"ר גור מוסיף "חלק מהפריחות והכתמים הם מולדים ויחלפו מעצמם ללא צורך בהתערבות וטיפול וחלקן קשורות לרגישות העור לאלרגנים וגורמי גירוי אחרים ומחייבים טיפול תואם ונאות".

תופעות שפירות שנתקל ביילוד הן:

- ציפוי שומני – Vernix caseosa – הפרשה המכסה את גוף התינוק המאפשרת מעבר חלק בתעלת הלידה – נשטפת ברובה ברחצה הראשונה.
- עור מקומט – הנובע מהירידה פיזיולוגית במשקל של כ10% ממשקל גוף התינוק. בימים שלאחר מכן עם העלייה במשקל הגוף, חוזר העור למצבו הרגיל האלסטי.
- עור יבש ומקולף – תופעה המאפיינת תינוקות שנולדו בסוף תקופת ההיריון – בייחוד בכפות ידיים ורגליים.

תפרחות המופיעות לאחר הלידה:

מגוון תפרחות עשויות להופיע על עור התינוק, רובן ככולן שפירות ותחלופנה מעצמן.

הנפוצות שבהן:

תפרחת אדומה- אריתמה טוקסיקום, סבוריאה, תפרחות כתוצאה מהתחממות – או בשמה המוכר יותר: "חררה", זיהום פטרייתי באזור הלשון או החיתול, אטופיק דרמאטיטיטס - אסטמה של העור.

דרמטיטיס אטופית- ממצא נפוץ באוכלוסיית התינוקות ששכיחותה עשויה להגיע עד ל-20%. התופעה חולפת בגיל הינקות אך עשויה להמשך עד גיל בוגר יותר. לתופעה יש קשר לרקע משפחתי גנטי.

כינוי נפוץ למחלה הוא "אסטמה של העור" מכוון שבמקביל לתופעות העוריות עשויים להופיע ממצאים חסימתיים בדרכי הנשימה.

התופעות העוריות כוללות: עור יבש, מגורה ואדום, תחושת גרד העשויה להוביל לאי שקט, גרד וזיהום משני של העור.
התפרחת מופיעה באזורי קפלים – צוואר, מרפקים, מאחורי הברכיים ובמפשעה. התופעה מוחמרת במצבים בהם התינוק נחשף לגירויים כגון: חום סביבתי וגורמים אלרגנים.

הטיפול מיועד ל"שליטה" על התופעות ואינו מרפא. המטרה היא מניעת גרד, שמירה על עור לח, שמירה על טמפרטורה תקינה, טיפול בתהליך הדלקתי המקומי ומניעת זיהומים משניים.

הטיפול יכלול שימוש בהחלפות תכופות של חיתולים, אוורור העור, שימוש בשמני אמבטיה, משחות מסככות, משחות המיועדות לטפל בתהליך הדלקתי, או משחות לטיפול בזיהומים. למחלה אופי כרוני התקפי אך במרבים המקרים תעלם עם השנים.

"תינוקות בחודשים והשנים הראשונות לחייהם נוטים לסבול מתפרחות וזיהומי עור שונים המחייבים התייחסות וטיפול-תפרחות חיתולים, אודם, סימני זיהום פטרייתי, חיידקים, אי שקט ובכי- אלו הם תסמינים הנובעים מזיהום וגירוי עור התינוק", מסביר ד"ר שמואל גור, מומחה ברפואת ילדים ויועץ למותג המסייע למניעה וטיפול בתפרחת חיתולים.,ד"ר גור מוסיף "חלק מהפריחות והכתמים הם מולדים ויחלפו מעצמם ללא צורך בהתערבות וטיפול וחלקן קשורות לרגישות העור לאלרגנים וגורמי גירוי אחרים ומחייבים טיפול תואם ונאות".,תופעות שפירות שנתקל ביילוד הן:,- ציפוי שומני – Vernix caseosa – הפרשה המכסה את גוף התינוק המאפשרת מעבר חלק בתעלת הלידה – נשטפת ברובה ברחצה הראשונה.- עור מקומט – הנובע מהירידה פיזיולוגית במשקל של כ10% ממשקל גוף התינוק. בימים שלאחר מכן עם העלייה במשקל הגוף, חוזר העור למצבו הרגיל האלסטי.- עור יבש ומקולף – תופעה המאפיינת תינוקות שנולדו בסוף תקופת ההיריון – בייחוד בכפות ידיים ורגליים.,תפרחות המופיעות לאחר הלידה:,מגוון תפרחות עשויות להופיע על עור התינוק, רובן ככולן שפירות ותחלופנה מעצמן.,הנפוצות שבהן:,תפרחת אדומה- אריתמה טוקסיקום, סבוריאה, תפרחות כתוצאה מהתחממות – או בשמה המוכר יותר: "חררה", זיהום פטרייתי באזור הלשון או החיתול, אטופיק דרמאטיטיטס - אסטמה של העור.,דרמטיטיס אטופית- ממצא נפוץ באוכלוסיית התינוקות ששכיחותה עשויה להגיע עד ל-20%. התופעה חולפת בגיל הינקות אך עשויה להמשך עד גיל בוגר יותר. לתופעה יש קשר לרקע משפחתי גנטי.,כינוי נפוץ למחלה הוא "אסטמה של העור" מכוון שבמקביל לתופעות העוריות עשויים להופיע ממצאים חסימתיים בדרכי הנשימה.,התופעות העוריות כוללות: עור יבש, מגורה ואדום, תחושת גרד העשויה להוביל לאי שקט, גרד וזיהום משני של העור.התפרחת מופיעה באזורי קפלים – צוואר, מרפקים, מאחורי הברכיים ובמפשעה. התופעה מוחמרת במצבים בהם התינוק נחשף לגירויים כגון: חום סביבתי וגורמים אלרגנים.,הטיפול מיועד ל"שליטה" על התופעות ואינו מרפא. המטרה היא מניעת גרד, שמירה על עור לח, שמירה על טמפרטורה תקינה, טיפול בתהליך הדלקתי המקומי ומניעת זיהומים משניים.,הטיפול יכלול שימוש בהחלפות תכופות של חיתולים, אוורור העור, שימוש בשמני אמבטיה, משחות מסככות, משחות המיועדות לטפל בתהליך הדלקתי, או משחות לטיפול בזיהומים. למחלה אופי כרוני התקפי אך במרבים המקרים תעלם עם השנים.,,תפרחת חיתולים,החיתולים גרמו למהפכה בטיפול בתינוק. הימים בהם נאלצנו לנקות, לכבס, לייבש, לקפל את החיתולים המלוכלכים חלפו (וטוב שכך...). עם השיפור באיכות חיינו והנוחות התחלנו "לשלם" בשכיחות גבוה יותר של תפרחות.,מקור התפרחת הוא בזיהום פטרייתי הנוצר משילוב של עור שחשוף לרטיבות שמקורה בצואה ובשתן – כתוצאה מ"האיטום" של העור - נוצר על גבי העור זיהום פטרייתי שעובר זיהום משני ע"י חיידקים המצויים על גבי העור.התוצאה היא עור מגורה המלווה בהפרשות שתואם בהיקפו את אזור החיתול.,רוב הפריחות באזור החיתול אינן דורשות טיפול תרופתי. הטיפול מתבסס על הפחתת הגורמים לזיהום – החלפה בתדירות גבוהה יותר של החיתול, ניקוי העור (רצוי במים פושרים ולא במטליות המכילות אלכוהול – שעשוי להגביר את הגירוי והפריחה)
עור רך וחלק של תינוק, האתגר לשמור עליו (צילום: shutterstock)

תפרחת חיתולים

החיתולים גרמו למהפכה בטיפול בתינוק. הימים בהם נאלצנו לנקות, לכבס, לייבש, לקפל את החיתולים המלוכלכים חלפו (וטוב שכך...). עם השיפור באיכות חיינו והנוחות התחלנו "לשלם" בשכיחות גבוה יותר של תפרחות.

מקור התפרחת הוא בזיהום פטרייתי הנוצר משילוב של עור שחשוף לרטיבות שמקורה בצואה ובשתן – כתוצאה מ"האיטום" של העור - נוצר על גבי העור זיהום פטרייתי שעובר זיהום משני ע"י חיידקים המצויים על גבי העור.
התוצאה היא עור מגורה המלווה בהפרשות שתואם בהיקפו את אזור החיתול.

רוב הפריחות באזור החיתול אינן דורשות טיפול תרופתי. הטיפול מתבסס על הפחתת הגורמים לזיהום – החלפה בתדירות גבוהה יותר של החיתול, ניקוי העור (רצוי במים פושרים ולא במטליות המכילות אלכוהול – שעשוי להגביר את הגירוי והפריחה), ייבוש העור, מניעת השימוש בטלק – המבוסס על עמילן וגורם להתפתחות הפטרייה.

הגנה על עור התינוק

כעת, כשהעונה הקרה לפנינו, שכיחות התפרחות העוריות כגון: דלקת חיתולים, והתופעות האלרגיות- עולה. מצב זה מחייב אותנו כהורים- וכצוות מטפל – לשמירה טובה יותר על עור התינוק כשהכוונה למניעת חימום יתר, אוורור טוב יותר וגם שימוש במשחות המונעות את יובש העור ונותנות מענה טוב לצרכי עור התינוק.

יש למשוח משחות המכילות פרו ויטמין B5 המזרז את תהליכי הריפוי וההתחדשות של העור ושומרת על גמישותו, וכן לנולין חומר המסייע בהגנה חיצונית של העור מאחר והוא מכיל רבים מסוגי השומנים הקיימים בעור האדם. הקפידו של תכשירים חסרי צבע, ריח, ללא חומרים משמרים וללא צורך ברוקח או במרשם רופא.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית