אמת ומיתוסים על תרופות נוגדות דיכאון

מה נכון ומה לא נכון לגבי תרופות נוגדות דיכאון?

דינה פלר | כיכר השבת |
רק אנשים שסובלים מדיכאון קשה באמת צריכים ליטול תכשירים נוגדי דיכאון.

נכון ולא נכון. אנשים שסובלים מדיכאון קשה חייבים לקחת את התרופות המתאימות, ואין על כך עוררין. המצבים של דיכאון בינוני וקל כמובן מעוררים הרבה יותר שאלות. מחד, יותר ויותר רופאים נוטים היום לרשום תרופות כבר בשלבים המוקדמים של הדיכאון. ההגיון של המהלך הזה ברור. דיכאון לא מטופל נוטה להחמיר ולפגוע בצורה משמעותית באיכות חייו של הבן אדם. מאידך, ישנן לא מעט שיטות טובות ובדוקות, כגון פסיכותרפיה ותכישירים טבעיים, שבהחלט עשויות לעזור במצב של דיכאון קל ובינוני, ולשפר בצורה מהותית את מצב החולה גם במצבים קשים. הקלות של רישום ונטילת תרופות לעיתים גורמת הן לרופאים, והן לחולים להתעלם משיטות אחרות. הדרכים האחרות של טיפול בדיכאון אומנם לא מביאות לשיפור מיידי, אך פועלות בטווח הארוך. השאיפה לקבל תוצאות בולטות לעין ובמהירות גורמת לרבים לא למצות את האפשרויות האחרות או לא לשלב אותם בטיפול בצורה מספקת.

אם מתחילים פעם, חייבים לקחת את התרופות הללו כל החיים.

לא נכון. אומנם תרופות אלה הן לא סוג של אנטיביוטיקה ואי אפשר לקחת אותם במשך שבוע-שבועיים בלבד, אך בהחלט אין טעם לחשוש מהתמכרות לתכשירים האלה. אכן, הטיפול בתכשירים נוגדי דיכאון נמשך לפחות מספר חודשים ולעיתים קרובות יותר אפילו מספר שנים, אבל אחרי שיפור משמעותי במצב המטופל יש מקום לדון עם הרופא המטפל בהפסקה הדרגתית של נטילת התרופות או שינוי המינון. כמובן, אסור לעשות זאת בצורה חדה ולא מבוקרת. הפסקה פתאומית בנטילת התרופות מהסוג הזה עלולה לגרום להחמרה במצב. אך בהשגחת רופא ובעזרת ירידה הדרגתית במינון ניתן עם הזמן להפסיק לקחת את התרופה.

ואם הרופא לא ממליץ על הפסקת הטיפול? בסך הכול האופציה של שימוש קבוע בתכשירים האלה, במידה ויש לכך הצדקה רפואית, אינה נוראית כל כך. אנשים רבים נוטלים באופן קבוע תרופות נגד מחלות כרוניות, מרכיבים משקפיים לשיפור הראיה ומשתמשים בשאר עזרים רפואים לשיפור איכות החיים. לכן גם התרופות שמונעות התקפי דיכאון ומשפרות לאנשים רבים את איכות החיים אינן ראויות לגנאי, והשימוש הקבוע בהן אינו גזרה, אלא מצב רפואי כמו מצבים רפואיים רבים אחרים.

תכשירים נוגדי דיכאון גורמים להשמנה.

נכון באופן חלקי. היום קיים בשוק התרופות מבחר גדול מאוד של תכישירים נוגדי דיכאון. חלק מהם משפיעים על המשקל, חלק מהם משפיעים על התיאבון ובאופן עקיף גם על המשקל, אך רבים מהם לא משפיעים עליו כלל וכלל. חשוב לזכור שלתכשירים רבים קיימים תחליפים, לכן במידה ותכשיר אחד נראה למטופלת בעייתי וגורם לה לעלות במשקל, זו לא סיבה להפסיק את הטיפול. יש צורך רק לבקש מהרופא למצוא תחליף לתרופה הנוכחית.

נכון ולא נכון. אנשים שסובלים מדיכאון קשה חייבים לקחת את התרופות המתאימות, ואין על כך עוררין. המצבים של דיכאון בינוני וקל כמובן מעוררים הרבה יותר שאלות. מחד, יותר ויותר רופאים נוטים היום לרשום תרופות כבר בשלבים המוקדמים של הדיכאון. ההגיון של המהלך הזה ברור. דיכאון לא מטופל נוטה להחמיר ולפגוע בצורה משמעותית באיכות חייו של הבן אדם. מאידך, ישנן לא מעט שיטות טובות ובדוקות, כגון פסיכותרפיה ותכישירים טבעיים, שבהחלט עשויות לעזור במצב של דיכאון קל ובינוני, ולשפר בצורה מהותית את מצב החולה גם במצבים קשים. הקלות של רישום ונטילת תרופות לעיתים גורמת הן לרופאים, והן לחולים להתעלם משיטות אחרות. הדרכים האחרות של טיפול בדיכאון אומנם לא מביאות לשיפור מיידי, אך פועלות בטווח הארוך. השאיפה לקבל תוצאות בולטות לעין ובמהירות גורמת לרבים לא למצות את האפשרויות האחרות או לא לשלב אותם בטיפול בצורה מספקת.,אם מתחילים פעם, חייבים לקחת את התרופות הללו כל החיים.,לא נכון. אומנם תרופות אלה הן לא סוג של אנטיביוטיקה ואי אפשר לקחת אותם במשך שבוע-שבועיים בלבד, אך בהחלט אין טעם לחשוש מהתמכרות לתכשירים האלה. אכן, הטיפול בתכשירים נוגדי דיכאון נמשך לפחות מספר חודשים ולעיתים קרובות יותר אפילו מספר שנים, אבל אחרי שיפור משמעותי במצב המטופל יש מקום לדון עם הרופא המטפל בהפסקה הדרגתית של נטילת התרופות או שינוי המינון. כמובן, אסור לעשות זאת בצורה חדה ולא מבוקרת. הפסקה פתאומית בנטילת התרופות מהסוג הזה עלולה לגרום להחמרה במצב. אך בהשגחת רופא ובעזרת ירידה הדרגתית במינון ניתן עם הזמן להפסיק לקחת את התרופה.,ואם הרופא לא ממליץ על הפסקת הטיפול? בסך הכול האופציה של שימוש קבוע בתכשירים האלה, במידה ויש לכך הצדקה רפואית, אינה נוראית כל כך. אנשים רבים נוטלים באופן קבוע תרופות נגד מחלות כרוניות, מרכיבים משקפיים לשיפור הראיה ומשתמשים בשאר עזרים רפואים לשיפור איכות החיים. לכן גם התרופות שמונעות התקפי דיכאון ומשפרות לאנשים רבים את איכות החיים אינן ראויות לגנאי, והשימוש הקבוע בהן אינו גזרה, אלא מצב רפואי כמו מצבים רפואיים רבים אחרים.,תכשירים נוגדי דיכאון גורמים להשמנה.,נכון באופן חלקי. היום קיים בשוק התרופות מבחר גדול מאוד של תכישירים נוגדי דיכאון. חלק מהם משפיעים על המשקל, חלק מהם משפיעים על התיאבון ובאופן עקיף גם על המשקל, אך רבים מהם לא משפיעים עליו כלל וכלל. חשוב לזכור שלתכשירים רבים קיימים תחליפים, לכן במידה ותכשיר אחד נראה למטופלת בעייתי וגורם לה לעלות במשקל, זו לא סיבה להפסיק את הטיפול. יש צורך רק לבקש מהרופא למצוא תחליף לתרופה הנוכחית.,,תרופות נוגדי דיכאון נועדו לאנשים חלשים.,לא נכון. המילה "דיכאון" עברה בשנים האחרונות מהמילון הרפואי לאוצר מילים של כולנו. רבים נוטים לקרוא לכל מצב רוח רע, דכדוך והתקף עצלנות "דיכאון". מכאן גם הנטיה לחשוב שניתן להתגבר על הדיכאון ע"י שיחה עם חברות, סיבוב קניות במרכז המסחרי, עוגה או בילוי בים. חשוב להבין כי כל השיטות הנחמדות הללו בהחלט עשויות לעזור במקרה של "דיכאון" הנובע מיום קשה בעבודה, שגורלו לחלוף עם טיפול או בלעדיו. במקרה של דיכאון אמיתי, גם אם רופא יגדיר אותו כקל או בינוני, אין טעם לדרוש מבן אדם "לקחת עת עצמו בידיים:" או לצפות שהמצב ישתנה אחרי קניית זוג נעליים חדשות. איננו באים לבקש מחולה אסטמה לנשום עמוק ולהימנע מתכשירים ואינהלציות, אך מחולה דיכאון רבים דורשים "להיות חזק". אין כל פסול בקבלת הטיפול הרפואי מכל סוג שהוא, גם אם מדובר בטיפול נפשי.
לקחת כדור כדי למנוע מצב רוח רע? (שאטרסטוק)

תרופות נוגדי דיכאון נועדו לאנשים חלשים.

לא נכון. המילה "דיכאון" עברה בשנים האחרונות מהמילון הרפואי לאוצר מילים של כולנו. רבים נוטים לקרוא לכל מצב רוח רע, דכדוך והתקף עצלנות "דיכאון". מכאן גם הנטיה לחשוב שניתן להתגבר על הדיכאון ע"י שיחה עם חברות, סיבוב קניות במרכז המסחרי, עוגה או בילוי בים. חשוב להבין כי כל השיטות הנחמדות הללו בהחלט עשויות לעזור במקרה של "דיכאון" הנובע מיום קשה בעבודה, שגורלו לחלוף עם טיפול או בלעדיו. במקרה של דיכאון אמיתי, גם אם רופא יגדיר אותו כקל או בינוני, אין טעם לדרוש מבן אדם "לקחת עת עצמו בידיים:" או לצפות שהמצב ישתנה אחרי קניית זוג נעליים חדשות. איננו באים לבקש מחולה אסטמה לנשום עמוק ולהימנע מתכשירים ואינהלציות, אך מחולה דיכאון רבים דורשים "להיות חזק". אין כל פסול בקבלת הטיפול הרפואי מכל סוג שהוא, גם אם מדובר בטיפול נפשי.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית