מיומנות השיח: בואו נדבר על זה

אנשים רבים נחשבים לשתקנים או ביישנים, אף שאינם כאלה. הם פשוט מתקשים לנהל שיחה

דינה פלר | כיכר השבת |
אנשים רבים מתקשים לפתוח בשיחה, במיוחד עם אנשים שהם לא מכירים היטב. עוד יותר אנשים מתלוננים שלא מצליחים לנהל שיחה קלה וזורמת, ובקושי משתתפים בשיחות רבות משתתפים. בסך הכול מדובר במיומנות. חלק מהאנשים נולדים עם המיומנות של ניהול שיחות, וחלק נאלצים לרכוש אותה עם הזמן. להלן מספר טיפים לפיתוח המיומנות הזאת.

- קראו הרבה ספרים. ספרים מעשירים את השפה וגם נותנים הזדמנות לחזק את המיומנות החשובה של תמצות הסיפור. אחרי שקראתם פרק בסיפור סגרו את הספר ונסו לספר אותו בקצרה תוך הדגשת פרטים חשובים. לכולנו קשה לנהל שיחות עם אנשים שמעמיסים עלינו המון פרטים זניחים לפני שמגיעים אל העיקר. תתאמנו בעזרת ספרים לדבר בצורה עניינית וקולעת.

- תתרגלו לשאול שאלות. האנשים נוהגים להעריך את הבן אדם שמתעניין בדעתם ולא את זה שכופה עליהם את דעתו. תשאלו שאלות, תתעניינו בדעתו של בן השיח, תבררו פרטים. תעודדו את האנשים לענות בהרחבה ולאט לאט תרכשו מוניטין של בן אדם שיודע להקשיב, שנעים לשוחח אתו.

- אכן, להקשיב לא פחות חשוב מאשר לדבר. אל תשתקו כשמספרים לכם משהו. גם אם אין לכם מה להגיד בנושא, תעודדו את הבן אדם להמשיך בסיפור בעזרת משפטים קצרים שמוכיחים את התעניינות שלכם או באמצעות שאלות רלוונטיות. תסתכלו לכיוון מי שאתם מדברים אתו, אל תביטו לצדדים ואל תבדקו הודעות בטלפון.

- תשתדלו לא לשאול שאלות קשות. תאפשרו לאנשים לספר על עצמם דברים נעימים ותשבחו אותם על כך. אם בן השיח הזכיר פרט קשה או עצוב בסיפורו, אך לא פירט, אין צורך לדרוש זאת ממנו. אתם עלולים להביך את הבן אדם ובהמשך הוא ישתדל להימנע מהשיחות אתכם.

- דברו בבירור. אל תמלמלו, דברו בקול רם. לעיתים אנשים שמשתדלים להעניק חשיבות יתר לדבריהם, אומרים אותם בקול שקט במיוחד. אף שזה גורם לבן השיח להתרכז, זה גם גורם למתח ועצבנות. שלא נדבר על כך שבן אדם שלא שמע חצי ממה שאמרתם עלול גם לפרש בצורה לא נכונה את דבריכם. מאותה סיבה גם אל תשתמשו במונחים שבן השיח שלכם עשוי לא לדעת.

- תימנעו ככל האפשר מביקורת. תשתדלו לא לבקר לא רק את בן השיח שלכם, אבל גם לא צד שלישי כלשהו. לא רק שבמקרה כזה אתם מסתכנים בעבירת לשון הרע, אתם גם מסתכנים ברכישת מוניטין של בן אדם מריר ושלילי.

- שמרו על מרחב פרטי. אל תעמדו קרוב מדי לבן השיח שלכם. מרחק קצר מדי ביניכם לפעמים יוצר מתח לא מודע וגורם לבן אדם השני לרצות לסיים את השיחה בהקדם האפשרי.

- אל תחזרו על המשפטים, הסיפורים והבדיחות. גם אם הסיפור שסיפרתם בתחילת הערב עורר עניין רב והבדיחה הייתה מצחיקה מאוד, אל תנסו לשחזר את ההצלחה. בפעם השנייה הבדיחה בכל מקרה תהיה הרבה פחות מצחיקה, והסיפור לא ישמע מעניין כמו בפעם הראשונה.

- יחד עם זאת, גם אם הבדיחה של בן השיח שלכם לא נשמעת לכם מצחיקה מדי, אל תספרו לו על כך. תחייכו תמשיכו בשיחה. וגם אם אתם מכירים את הבדיחה, אל תנסו לסיים אותה במקום מי שהתחיל לספר אותה, או לקטוע את הסיפור בטענה שאתם יודעים את הסוף.

- בסוף השיחה תודו על הרגעים הנעימים ועל השיחה המעניינת. אם אתם רוצים לשוחח עם הבן אדם הזה בהמשך, תציעו את כרטיס הביקור שלכם. אל תתעקשו על קביעת שיחת המשך באופן מיידי, במיוחד אם בן השיח שלכם ממהר, אבל אל תשכחו לרשום את מספר הטלפון או לקחת כרטיס ביקור, כדי שתוכלו לתאם את הפגישה הבאה.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית