השעה 2 בצהריים ואת מרגישה שהראש שלך כבד כברזל ועוד כמה שניות את פשוט תפלי על השולחן ותתחילי לנחור... מוכר, כן? התקפי הישנויות אופייניים לכולנו, אבל כשאלה חוזרים על עצמם מדי יום, זו כבר בעיה של ממש. כשאת ישנונית, את לא מרוכזת, עושה טעויות בעבודה, מתפקדת לאט ובחוסר יעילות. גם הצורך לנוע מתוך ערפל של נמנום העוטף אותך, גורם לעצבנות ומגביר עוד יותר את העייפות.

ראשית, חשוב להבין מה גורם לישנוניות הקבועה. הסיבה הנפוצה והפשוטה ביותר היא בעצם חוסר שעות שינה. במקרים כאלה אין מנוס מלעשות שינוים בסדר יום ולחפש אולי עזרה בבית, כדי להעלות את המכסה היומית של שעות שינה. המחסור בשעות שינה לא רק גורם לך להעביר את הימים בתוך ענן כבד של ישנויות, הוא גם פוגע במערכת החיסונית ובמצב הבריאותי באופן כללי. כשמדובר במצב זמני, הגוף מתגבר על כך, אך אם המצב הופך לאורח חיים, הישנויות היא פשוט נורה אדומה שמנסה לגרום לך לחשוב היטב על אורח החיים הבעייתי שלך.

סיבה נוספת לישנוניות היא סיבה בריאותית. מחסור בוויטמינים ואנמיה גם הם יכולים לגרום לתחושה של ישנוניות. תת-תפקוד של בלוטת התריס, בין יתר התסמינים, גורם גם לעייפות קבועה וישנוניות. הדרך הטובה ביותר לטפל בכך היא לפנות לרופא, לעשות את הבדיקות הנדרשות ויחד עם הרופא המטפל לגבש תכנית טיפול, שתכלול נטילת ויטמינים ותוספי תזונה, ובמידת הצורך גם תרופות.

גם מחסור בחמצן יכול לגרום לישנוניות. אנחנו נוהגים לבלות את ימינו בחדרים סגורים תחת מזגן, ולראות את הנוף במקרה הטוב דרך החלון, ובמקרה גרוע יותר רק על גבי מסך מחשב. טיול של חצי שעה בפארק הציבורי הסמוך יכול לעשות פלאים במקרה הזה. גם אם אין אפשרות לצאת מדי יום לטיול קצר, לפחות פעם בשבוע חשוב לפנות זמן לטיול בטבע שיתרום לא רק למצב רוחנו, אלא גם יעשיר את רקמות גופנו בחמצן ויעזור לנו להתגבר על הישנוניות.

אם הישנוניות תוקפת אותך בשעות קבועות של היום, למשל, אחרי ארוחת הצהריים, כדאי לבדוק את התפריט היומי. ארוחות דשנות וקינוחים כבדים ידועים בסגולות המרדימות שלהם. במקרה כזה כדאי במשך מספר ימים להפחית בכמות הפחמימות בארוחת הצהריים, להוסיף יותר ירקות ולקנח בכוס קפה שחור ולא בתה מתוק עם עוגיות.

אם הישנוניות תקפה אותך באמצע יום העבודה, ועלייך להתרכז ולהשלים את המשימה בכל מחיר, נסי מספר דרכים להתרעננות מהירה:

מים קרים יכולים להבריח את השינה, אך איפור ומים על הפנים לא תמיד הולכים טוב ביחד. במקום זה ניתן לשטוף את כפות הידיים והזרועות במים קרירים. גם פעולה פשוטה זו עוזרת להתעורר ולהתרכז.

גם מסרק ועיסוי הקרקפת עוזרים מאוד לחזור לשגרת היום ולהפסיק לחלום על המיטה.

מספר תרגילי התעמלות פשוטים, בעיקר מתיחות מסוגים שונים מגבירים את זרימת הדם ומבריחים את הישנוניות.

למי שסובל מהתקפי ישנוניות לעיתים קרובות, כדאי להשתמש באופן קבוע גם בשמנים אתריים בריח הדרים שונים: תפוז, אשכולית, לימון. כל אלה עוזרים להתעורר ולהתרכז.

]]>