בשורת הקיירוס: לנהל את הספונטניות

בשורת הקיירוס החדשה תעזור לך לייצר את השילוב המנצח בחייך: ספונטניות עם ניהול זמן

רינה כספי | כיכר השבת |
"קיירוס" היא מילה יוונית שמשמעותה "רגע קט". המילה הזאת מהווה בסיס לאחת משיטות ניהול הזמן הגמישות ביותר. כל עוד שאר השיטות דורשות מאתנו לבנות רשימה מסודרת של משימות ומטלות, ולעמוד ביעדים ברורים ומוגדרים, השיטה הזאת מוכנה להתחשב בכל ההיבטים הקטנים שלעיתים רבות כל כך מונעים מאתנו את העמידה המיוחלת ביעדים.

מחשבה תחילה לסוף מעשה

שיטות ניהול זמן קלאסיות הן שיטות מותאמות זמן. "בשעה 12 יש ישיבה, בשעה 3 צריך לשלוח מכתב" וכו'. אך חלק גדול מהמשימות שלנו פשוט לא מתאימות לשיטה הזאת, היות והן מותאמות בכלל למקום ולא לזמן.

למשל, משימה חשובה כמו "לסכם עם מרים השכנה לגבי ההסעות לשנה הבאה" היא משימה שאם לא נבצע אותה, נמצא את עצמנו בבעיה גדולה בתחילת שנה"ל הבאה. אבל איך נוכל לרשום את זה בלוח המטלות שלנו ביומן? ביום ראשון או ביום שני? בבוקר או בערב?

מחשבה תחילה לסוף מעשה,שיטות ניהול זמן קלאסיות הן שיטות מותאמות זמן. "בשעה 12 יש ישיבה, בשעה 3 צריך לשלוח מכתב" וכו'. אך חלק גדול מהמשימות שלנו פשוט לא מתאימות לשיטה הזאת, היות והן מותאמות בכלל למקום ולא לזמן.,למשל, משימה חשובה כמו "לסכם עם מרים השכנה לגבי ההסעות לשנה הבאה" היא משימה שאם לא נבצע אותה, נמצא את עצמנו בבעיה גדולה בתחילת שנה"ל הבאה. אבל איך נוכל לרשום את זה בלוח המטלות שלנו ביומן? ביום ראשון או ביום שני? בבוקר או בערב?,,אין לנו תשובה לזה, כי התשובה הנכונה היא בעצם "ברגע שאפגוש את נועה ברחוב". יחד עם זאת, אם לא נרשום לעצמנו תזכורת שכזאת, יש סיכוי סביר שפשוט נשכח מהשיחה הזאת ונזכר בה כשיהיה כבר מאוחר מדי.,רשימה חדשה,מה הפתרון? לרשום את המשימות לא לפי שעת ביצוע משוערת, אלא לפי מקום הביצוע: "בגינה הציבורית", "בדרך לבנק", "בתל-אביב". חשוב כמובן לפני שיוצאים לסידורים במקום זה או אחר לפתוח את הרשימה המתאימה ולוודא שיש לך כל מה שצריך לביצוע כל המשימות הקשורות לאותו מקום.,באופן דומה ניתן לארגן סידורים לפי אירוע שתאריך קיומו עדיין לא ברור: "בישיבה אצל הבוס", "בביקור אצל חמות", "באסיפת הורים".,שיטת ניהול זמן,שיטת סידור משימות כזאת נקראת סידור לפי קיירוס, כלומר לפי מצבים, רגעים מתאימים לביצוע משימה זו או אחרת. מכאן קל מאוד להסיק שאין בעצם מגבלה לאופי סידור המשימות.,נשים רבות אוהבות לסדר משימות לא דחופות לפי מצבי הרוח. למשל, במצב רוח עצבני ניתן להתקשר לעירייה לבדוק מתי כבר יגיע התור להחלפת מונה. כשמשעמם אפשר סוף-סוף לעשות מעשה טוב ולהתקשר לדודה הזקנה. ואחרי ישיבה מתישה מגיע זמן מצוין לבדיקת קולקציה חדשה באתר אופנה והזמנת מתנות לחגים קרובים לכל בני הבית.,,כל מה שצריך גם במקרה הזה זה פשוט לארגן את המשימות לפי מכנה משותף שנוח לך ורק לך, וברגע המתאים לבדוק ברשימות מה כי טוב לעשות במקום הזה, בשעה הזאת ובמצב הרוח הזה.,משימות קטנות ומעצבנות,רעיון נחמד של שיטת הקיירוס הוא לעשות רשימה של משימות קטנות ומעצבנות שלוקחות ממש כמה דקות, אבל איכשהו אף פעם אין לנו זמן וכוח לעשות אותן.,ניתן לארגן אותן אפילו בצורת פתקים קטנים בתוך קופסה. ואז ברגע של החלטיות ונחישות להכניס קצת סדר לחיים תוכלי לשלוף אחד מהפתקים האלה.,בלי לחשוב פעמים תוך כמה דקות להסיר מעצמך עוד מטלה קטנה ומעצבנת שרדפה אותך במשך כמה שבועות.
איך נרגעים בסחרחורת של כל העיסוקים? קיירוס! (צילום: shutterstock)

אין לנו תשובה לזה, כי התשובה הנכונה היא בעצם "ברגע שאפגוש את נועה ברחוב". יחד עם זאת, אם לא נרשום לעצמנו תזכורת שכזאת, יש סיכוי סביר שפשוט נשכח מהשיחה הזאת ונזכר בה כשיהיה כבר מאוחר מדי.

רשימה חדשה

מה הפתרון? לרשום את המשימות לא לפי שעת ביצוע משוערת, אלא לפי מקום הביצוע: "בגינה הציבורית", "בדרך לבנק", "בתל-אביב". חשוב כמובן לפני שיוצאים לסידורים במקום זה או אחר לפתוח את הרשימה המתאימה ולוודא שיש לך כל מה שצריך לביצוע כל המשימות הקשורות לאותו מקום.

באופן דומה ניתן לארגן סידורים לפי אירוע שתאריך קיומו עדיין לא ברור: "בישיבה אצל הבוס", "בביקור אצל חמות", "באסיפת הורים".

שיטת ניהול זמן

שיטת סידור משימות כזאת נקראת סידור לפי קיירוס, כלומר לפי מצבים, רגעים מתאימים לביצוע משימה זו או אחרת. מכאן קל מאוד להסיק שאין בעצם מגבלה לאופי סידור המשימות.

נשים רבות אוהבות לסדר משימות לא דחופות לפי מצבי הרוח. למשל, במצב רוח עצבני ניתן להתקשר לעירייה לבדוק מתי כבר יגיע התור להחלפת מונה. כשמשעמם אפשר סוף-סוף לעשות מעשה טוב ולהתקשר לדודה הזקנה. ואחרי ישיבה מתישה מגיע זמן מצוין לבדיקת קולקציה חדשה באתר אופנה והזמנת מתנות לחגים קרובים לכל בני הבית.

רגע קט באמצע כל הלחץ יציל לך את כל היום (אילוסטרציה: shutterstock)

כל מה שצריך גם במקרה הזה זה פשוט לארגן את המשימות לפי מכנה משותף שנוח לך ורק לך, וברגע המתאים לבדוק ברשימות מה כי טוב לעשות במקום הזה, בשעה הזאת ובמצב הרוח הזה.

משימות קטנות ומעצבנות

רעיון נחמד של שיטת הקיירוס הוא לעשות רשימה של משימות קטנות ומעצבנות שלוקחות ממש כמה דקות, אבל איכשהו אף פעם אין לנו זמן וכוח לעשות אותן.

ניתן לארגן אותן אפילו בצורת פתקים קטנים בתוך קופסה. ואז ברגע של החלטיות ונחישות להכניס קצת סדר לחיים תוכלי לשלוף אחד מהפתקים האלה.

בלי לחשוב פעמים תוך כמה דקות להסיר מעצמך עוד מטלה קטנה ומעצבנת שרדפה אותך במשך כמה שבועות.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית