בהריון אנחנו עולות כ-15 ק"ג, ולא כולם שייכים כמובן לתינוק הקטן.

המקרים בהם אישה כבר כעבור שבועות בודדים חוזרת למידתה שלפני ההיריון הם חריגים ביותר, הרי קשה לצפות מהגוף להפטר תוך ימים ספורים ממה שהוא צבר במשך חודשים.

במצב תקין המשקל יורד במשך שנה אחרי הלידה. אבל לצערנו, זה לא תמיד קורה כפי שכתוב בספר.

מחסור בשעות שינה

אכן שנה ראשונה של הילד זה לא בדיוק הזמן שאנחנו נהנים משינה ארוכה ורציפה. מחסור בשעות שינה ויקיצות תדירות פוגעים לא רק במצב הרוח, אלא גם בחילוף החומרים ובהרגלי אכילה.

אחרי שלא ישנו מספיק בלילה אנחנו נוטים לאכול יותר, ובעיקר אוכל עתיר סוכר וקלוריות. ובגלל פגיעה בחילוף החומרים צבירת השומן מתרחשת מהר יותר מאשר בתקופות רגועות יותר.

דיכאון אחרי לידה

לפעמים הדיכאון מדכא את התיאבון, אבל פעמים רבות נשים שסובלות מדיכאון אחרי לידה מחפשות נחמה באוכל.

היות ואוכל שמגביר את יצירת הסרוטונין, כלומר הורמון ההנאה, הוא אוכל מתוק ועתיר פחמימות, קל לנחש שהן מחפשות נחמה בעוגות ושוקולדים, ולא גזר ומלפפון.

שינויים בהרגלי אכילה

בזמן ההיריון רבות מתרגלות "לאכול בשביל שניים" וממשיכות כך גם אחרי הלידה. אך אם בזמן ההיריון דחף לאוכל הוא הרבה פעמים בלתי נשלט, אחרי הלידה ההרגל לפינוקי שוקולד לפני השינה הוא כבר עניין של משמעת עצמית בלבד.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

אף שהנקה מגדילה מעט את מספר הקלוריות המומלצות ביום, אם בכוונתנו לרזות אחרי הלידה, אין לנו דרך אחרת מלבד הקפדה על מכסה הגיונית של קלוריות.

שתיה מועטה

חלק גדול מהקילוגרמים העודפים הם נוזלים. כדי לעזור להם לצאת מהגוף, חובה להקפיד על שתיה מרובה.

נשים מיניקות לרוב שותות הרבה, אבל נשים שלא מניקות, במיוחד אלה שילדו בחורף ולא מניקות, לעיתים קרובות שותות מעט מדי וסובלות מהצטברות הנוזלים בגוף.

שינויים הורמונאליים

הריון ולידה נקראים גם סערה הורמונאלית, ולפעמים היא מתפתחת לכיוונים לא רצויים. אם מלבד ההשמנה אחרי הלידה ישנם גם תסמינים נוספים, כמו למשל צמיחה מוגברת של שער לא רצוי, רגישות לקור או הזעת יתר וכו'.

כדאי לבדוק את התפקוד ההורמונאלי, ובמידת הצורך לקבל טיפול תרופתי מתאים.

]]>