עצלנות: את לא עצלנית, את אולי בדיכאון

מסתבר שלעצלנות יש כמה סוגים וגוונים וגם סיבות. על עצלנות הגנתית, עצלנות מחתרתית ועוד

דינה פלר | כיכר השבת |
עד לפני זמן לא רב פירוש העצלנות היה חוסר רצון לעבוד. מי שלא רצה לצאת מהבית לעבוד נחשב לעצלן. אך היום רק עשירית מכלל העצלנים הם אלה שלא רוצים לעבוד.

העולם המודרני יוצר נטייה חזקה מדי לצרכנות, והנטייה הזאת גורמת לאנשים לצאת ולהרוויח כסף, לכן הסלידה מהעבודה היא דווקא העצלנות הנדירה בימי הצרכנות המפותחת. אבל אותה חברה צרכנית גידלה וטיפחה סוגים חדשים של עצלנות.

עצלנות הגנתית

זוהי עצלנות שבאה כתגובה לעומס יתר, הן פיזי והן נפשי. במילים פשוטות יותר, זוהי ההרגשה של אפיסת כוחות שרודפת אחרינו גם כשהמוטיבציה שלנו חזקה ביותר. עומס קבוע בעבודה יכול לגרום לגוף שלנו להפעיל מנגנון של האטה, שכביכול נראה כעצלנות ובטלנות באמצע יום עבודה.

דרך אגב, אם נאבקים בסוג זה של עצלנות בלי לטפל בגורמיה, הדבר עלול להיגמר במחלה פסיכוסומטית קשה שתגרום לנו לעשות הפסקה בכל מחיר. לעיתים קרובות האנשים חיים במצב של תחלופה מתמדת: חודש של פעילות אינטנסיבית וחודש של התקף עצלנות.

ברגעים של עצלנות הם די כועסים על עצמם ומצטערים על הדברים שהתחילו לעשות ולא מצליחים לסיים, אך בסך הכול מדובר בתגובה די בריאה של הגוף והנפש שלא מסוגלים לעמוד בלחץ של פעילות אינטנסיבית בלתי פוסקת.

כך שהפסקות הלו בעצם מגינות על הבריאות של בן אדם והן אלה שנותנו לו את הכוח להמשיך לתקופה אינטנסיבית הבאה.

עצלנות מרדנית

כשאנחנו נאלצים לעשות משהו שאנחנו ממש לא רוצים לעשות, למשל לעבוד במקום לגדל את הילדים בבית, או להפך לשבת בבית במקום לעשות קריירה, אין פלא שכל פעילות כפויה גורמת לנו להתקף עצלנות בלתי נשלט.

מקרה יותר קשה ומסוכן של העצלנות הוא מצב שבן אדם מתעצל אפילו לחשוב מה הוא באמת רוצה לעשות. הוא זורם עם החיים, לא מרוצה מהם, אך מתעצל אפילו לחפש פתרון לבעיה.

במקרה הגרוע ביותר אנחנו רואים ילדים ובני נוער שזורמים עם החיים שאחרים בחרו עבורם ולא מצליחים להביע רצונות משלהם.

עצלנות מחתרתית

עצלנות כזאת באה לידי ביטוי כשאנחנו רוצים לעשות שינוי שנראה לנו חשוב ביותר, ופתאום מתעצלים לעשות צעד כלשהו בכיוון החלום שלנו.

במקרה הזה התת-מודע שלנו מתנגד לשינויים, חושש מהם או סבור שהם לא שווים את המאמץ, לכן הוא מחבל בכל ניסיון שלנו לבצע את השינוי הזה. בדרך כלל, גם לא ניתן להתגבר על העצלנות מהסוג הזה בלי לטפל בהתנגדויות ופחדים פנימיים שמונעים את השינוי.

עצלנות דיכאונית

כאן כבר לא מדובר בעצלנות בפני עצמה, אלא באחד מהתסמינים של דיכאון קליני, שבמקרים רבים מאוד בא לידי ביטוי דווקא כעצלנות וחוסר רצון לעשות משהו. המאפיין הראשי של העצלנות הזאת היא תחושה שלא משנה מה בן אדם יעשה, שום דבר לא ישתנה לטובה.

עצלנות פסימית כזאת, אם היא לא עוברת תוך מספר ימים, יכולה להיות סיבה טובה לפנות לרופא.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית