סמארטפון: האם חכם לקנות טלפון חכם לילדים?

כיום, אף אחד כבר לא מופתע כאשר ילד בן 8 מבקש מההורים שלו לקבל סמארטפון. האם לתת לו?

רוני כצמן | כיכר השבת |
הסמארטפון הוא מכשיר קטן שהצליח לחולל שינוי גדול בחיים שלנו. פתאום אנחנו יכולות לגלוש באינטרנט בכל זמן ומקום, לדעת בעוד כמה דקות יגיע האוטובוס לתחנה, לתקשר עם אנשים מכל העולם ועוד אינסוף אפשרויות. אבל בנוסף ליתרונות הרבים, יש גם מחיר שאנחנו משלמות- החשיפה המתמשכת לקרינה, הסכנה להתמכרות, החשיפה לתכנים שלא בהכרח מטיבים עם הנפש שלנו ושל הילדים שלנו ועוד. יחד עם התפתחויות טכנולוגיות מסוג זה מגיעות גם הדילמות החינוכיות- האם לקנות סמארטפון לילדים? מאיזה גיל ובאיזה תנאים?

האם ילד צריך סמארטפון?

בכל הנוגע למכשירים סלולריים, חשוב להבין שמדובר בבחירה, שיש לה השפעה על איכות החיים שלנו (לכיוונים שונים), אך לא בהכרח בצורך אמתי. הרי עד לפני כ-15 שנה כולנו הצלחנו לחיות בלי זה ולא הרגשנו שמשהו חסר לנו.

כיום, אף אחד כבר לא מופתע כאשר ילד בן 8 מבקש מההורים שלו לקבל סמארטפון- אולי כי לחברים שלו כבר יש, אולי כי זה אטרקטיבי (משחקי מחשב, צפייה בסרטונים באינטרנט, לתקשר עם חברים ועוד).

האם נכון להיענות לבקשה שלו? האם ילד באמת צריך סלולרי? והאם זה צריך להיות סמארטפון, או אפשר להסתפק במכשיר זול יותר, מהדור הישן? מכשיר פשוט יאפשר לילד לתקשר בשיחות והודעות טקסט עם חברים ומשפחה.

עבור רבים זה מספק, מכוון שזה עונה על הצורך של ההורים להיות בקשר עם הילד ולדעת שהוא יהיה זמין במקרה הצורך.

אפליקציות ואינטרנט לילדים

לסמארטפון, כאמור, יש פונקציות רבות נוספות, כגון גלישה באינטרנט, מצלמה, משחקים ואפשרות להוריד אפליקציות שונות. יש לכך יתרונות, אך צריך להבין שככל שיש יותר אופציות כך גם זמן השימוש במכשיר במשך היום יהיה ממושך יותר. זה אומר זמן חשיפה לקרינה ממושך יותר.

כאשר מדובר בילדים בגיל צעיר זה משמעותי, מכוון שהם רגישים יותר לקרינה. מחקרים שונים מראים שלקרינה סלולרית יש נזקים מצטברים על הבריאות, אך ההשלכות המלאות טרם ידועות מכוון שהשימוש בגיל צעיר הוא יחסית חדש. חלק מהפונקציות, כגון גלישה באינטרנט ומשחקי מחשב, יכולות לקבל מענה גם באמצעות שימוש במחשב בבית.

הגלישה באינטרנט פותחת סוגיה חינוכית נוספת, הקשורה לחשיפה של הילדים לתכנים שאינם מתאימים לגילם או לתפיסת העולם של המשפחה.

מאיזה גיל קונים סמארטפון לילד?

במידת האפשר, כדאי לדחות את גיל התחלת השימוש במכשירים סלולריים כמה שיותר. זאת משום שבגיל צעיר הרגישות לקרינה גבוהה יותר וגם הצורך להגן על הילדים מחשיפה לתכנים לא מתאימים הוא גדול יותר.

אפשר לומר שסמארטפון מתאים יותר לבני נוער, ופחות מתאים לילדים בגיל צעיר. כמובן שמדובר גם בשיקולים אישיים, וכל אימא יכולה להחליט מה היא מרגישה שנכון עבור הילד שלה.

גם שיקולים כגון עלות כספית נכנסים לתמונה, בעיקר כאשר מדובר במשפחות מרובות ילדים.

תנאים לשימוש בטוח יותר בסמארטפון

אם החלטת לקנות סמארטפון לילד, כדאי לחשוב אלו תנאים יאפשרו שימוש בטוח יותר. תנאים אלו מתייחסים להגבלה בזמן השימוש היומי והן להגבלת תכנים מותרים לצפייה. כיום קיימות מספר תכנות, חלקן ניתן להוריד מהאינטרנט בחינם, אשר מאפשרות בקרת הורים על התכנים.

תכנות אלו מאפשרות להגדיר אלו תכנים אנחנו רוצות לחסום לצפייה. הגדרות אלו יכולות להיות גמישות, ולא מדובר רק באתרים ל"מבוגרים בלבד". חוסר צניעות יכולה להופיע גם בפרסומות במגוון אתרים, ותמונות אלימות יכולות להופיע למשל באתרי חדשות. חשוב לומר גם שזיהוי התכנים שעלולים להזיק לילדים אינו ב- 100%.

דאגה נוספת קשורה לנטייה להתמכרות למכשירים אלו. כאן ישנן גישות חינוכיות שונות. יש הדוגלים ב"לשים גבולות" ולהגדיר את זמן השימוש היומי המותר של הילד. האתגר הוא כיצד לעשות זאת מבלי להיכנס למאבקי כוחות עם הילדים.

חשוב לדעת גם שכהורים אנחנו מהווים מודל לחיקוי עבור הילדים וחשוב לתת דוגמה אישית. אם הילדים רואים שאימא צמודה לסמארטפון, זה ישפיע עליהם. חשוב שלא יהיה פער בין ההתנהגות שלנו בפועל ובין מה שאנחנו אומרות שנכון וטוב לעשות.

כמו כן, חשוב לעודד את הילדים למצוא עיסוקים אחרים בשעות הפנאי. ההתמכרות לסמארטפון קורת פעמים רבות כאשר לילד יש חסך בתכנים משמעותיים אחרים אשר ממלאים את חייו או חסך רגשי שקשור לחיי חברה בלתי מספקים.

שאלת המחיר

מגוון המכשירים המוצעים כיום הוא כמעט אינסופי וכמוהו גם טווח המחירים (תוכלי לבקר בדף זה כדי להתרשם). ניתן למצוא מכשיר איכותי שיכיל אפשרויות רבות גם במאות שקלים בלבד, או לבחור מכשיר מתוחכם יותר שיעלה אלפי שקלים. ההשקעה צריכה להיות מותאמת לגיל הילד ולגודל האחריות שביכולתו לשאת.

אם בחרת לצייד את ילדך בסמארטפון, מומלץ לקחת בחשבון אפשרות לאבדן, גניבה או תאונות שונות שעלולות להתרחש בזמן שהילד עסוק באחד מעיסוקיו.

על פי רוב, כאשר הילד הוא צעיר יש להימנע מלצייד אותו במכשיר יקר מדי שכן ייתכן כי הוא עוד אינו בשל לשאת באחריות גדולה אם יקרה לו משהו.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית