וירוס העצלנות ערמומי יותר מכל וירוס אחר, והוא מסוגל לתקוף אותנו בכל רגע. כשהוא תוקף אותנו אנחנו מוצאים את עצמנו בוהים באתרי חדשות במקום מכתב דחוף שעלינו להכין, או יושבים בתוך ערימת הבלגן בבית ותוהים האם יש כוח כלשהו בעולם הזה שמסוגל להרים אותנו מהספה.

במקום לבזבז את הזמן במלחמה בין וירוס העצלנות לייסורי המצפון, ניתן לעשות מספר פעולות פשוטות שיעזרו מאוד להחלמה מהתקף העצלנות הקשה.

1. ראשית, נקו קצת את הסביבה. סדרו עפרונות, תמיינו ניירות, תוציאו כוס עם שאריות הקפה. באופן כללי, כל פעם שאתם מרגישים תקועים במהלך העבודה, ניקיון קל באזור השולחן והסביבה הקרובה עוזר מאוד להירגע, לעשות סדר במחשבות ולחזור לתהליך בכוחות מחודשים.

גם אם אתם נמצאים בבית ומרגישים שאין לכם כוח להתחיל לעשות משהו, תבחרו נקודה אחת שמעצבנת אתכם במיוחד ונקו אותה: תשטפו כלים, תזרקו זבל, תמיינו ערימה כלשהי של החפצים ששכחו את מיקומם הנכון בבית. פעולה אחת כזאת יכולה לתת לכם הרבה מוטיבציה וכוח להמשיך גם לנקודות בעיתיות אחרות בבית.

2. אף שדברך כלל ממליצים לעשות תחילה את הדברים החשובים, במקרה של התקף קשה של עצלנות כדאי דווקא להתחיל במשהו קל ולא חשוב במיוחד. הניסיון להתחיל לעשות משהו שדורש ריכוז רב רק יגרום להמשך הדחיינות ויגביר את רגשי האשם.

כדי לחזור למעגל הפעילות כדאי דווקא לבחור משהו פשוט שיאפשר למחוק שורה ברשימת המשימות וישפר קצת את מצב הרוח. אומנם, גם כאן חשוב להציב גבולות ולא לשקוע בעשיית שטויות, אחרת לדברים החשובים פשוט לא יישאר זמן.

3. תנהלו מו"מ עם עצמכם וקבעו כמה דקות אתם בכל זאת מוכנים להקדיש לעבודה: 10 דקות, 15 דקות או אולי אפילו 20 דקות? תבטיחו לעצמכם שאחרי פרק זמן זה, למשל אחרי רבע שעה, תחזרו למנוחה ובהייה במסך, אבל את ה-15 דקות הקרובים אתם מקדישים לעבודה.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

לפעמים רבע שעה של עבודה מרוכזת תורמת לפרויקט הסופי יותר מאשר 5 שעות של דילוגים בין מסמכי עבודה למסכי הרשתות החברתיות.

4. תבחרו רק משימה אחת שתאפשר לכם לסיים את היום ללא ייסורי מצפון. תשאלו את עצמכם, מה הדבר החשוב באמת בכל הרשימה שנמצאת מול עיניכם, תקיפו אותו בעיגול ותתרכזו רק בו.

לעיתים קרובות גם דברים כביכול דחופים וחשובים סובלים דיחוי ויכולים לחכות ליום שבו תרגישו קצת יותר חזקים. ביום שבו אתם בקושי מסוגלים לתפקד, תבחרו דבר חשוב אחד. אבל את הדבר החשוב הזה תעשו כדי שתוכלו לסיים גם את היום הזה בחיוך.

5. גם אם בסופו של דבר באותו יום תעשו ממש מעט, תשמרו על הגישה החיובית, ואל תרשו לרגשי האשם להרוס לכם גם את היום למחרת. זכרו שהתקפים כאלה קורים לרוב האנשים, והדבר לא מעיד לא על היכולות ולא על הכישורים שלכם. תבדקו מה תוכלו לעשות ביום למחרת כדי למזער את הנזקים של היום הזה, ולכו לישון בלי לייסר את עצמכם.

]]>