בילוי עם הילדים: כן מדברים בשעת הסעודה!

הסעודות המשפחתיות עם הילדים הן השעות חשובות מאוד שיכולות להעצים את הילדים שלנו

דינה פלר | כיכר השבת |
הקצב המטורף של חיינו הופך את הסעודות המשפחתיות מעניין שבשגרה לאירוע מיוחד. ביום-יום כל אחד אוכל לבד ולרוב גם ליד מסך כלשהו.

לאחרונה יותר ויותר משפחות התחילו לשים לב לתחום זה בחייהן ולקבוע סעודות משפחתיות גם באמצע השבוע.

הארוחה המשפחתית בכל צורה שהיא מחזקת את הקשרים בתוך המשפחה ומשפרת את התקשורת בין בני הבית. אבל אם יודעים לקיים את המפגשים סביב השולחן נכון, ניתן להפיק מהם תועלת רבה יותר.

נוסחת הקסם לסעודה היא 10-50-1

10 הוא מספר הדקות המינימאלי שעלינו להקדיש לשיחה שלא קשורה לאוכל. דווקא האוכל הוא לא הנושא המרכזי בארוחה, בטח שלא בפן הרגשי. ויחד עם זאת רוב השיחות ליד השולחן עוסקות באוכל ובאכילה.

אם במהלך כל ארוחה משפחתית נקדיש לפחות 10 דקות לשיחות בנושאים חשובים יותר שלא קשורים למנות הנמצאות על השולחן, נשדרג מאוד את איכות הסעודה.

טיפ קטן: ככל שנושאי השיחות מתרחקים מהמזון עצמו, כך הילדים נוטים פחות למשוך תשומת לב ע"י הצגת היחסים הקשים שלהם עם האוכל.

ארוחה עם הילדים

50 אחוזים מזמן השיחה סביב השולחן צריכים להיות שייכים לילדים. זה הזמן שלהם לדבר, לשתף, לשאול, אפילו להתווכח. ארוחה משפחתית היא כלי חינוכי עוצמתי, אבל כדי שהוא באמת יהיה כזה עלינו לשתף בה את הילדים.

ו-1 הוא מושג, מונח, מילה חדשה או כל דבר אחר שנראה לכם חשוב שהילדים ילמדו בזמן הסעודה. תנצלו את הזמן הזה בו שום דבר לא מסיח את דעתם של הילדים, ותלמדו אותם דברים, תרחיבו את אופקיהם.

בעידן המסרונים הקצרים מיומנות הסיפור הופכת ליתרון משמעותי. האנשים שיודעים לספר ולתאר דברים בצורה מרתקת וחווייתית זוכים ליתרונות קטנים אך משמעותיים בתחומים רבים בחיים. ארוחות משפחתיות זהו זמן מצוין לפתח את המיומנות הזאת.

הציעו לילדים לתאר את מה שעבר עליהם במהלך היום, להיזכר בסיפורים ואירועים משפחתיים, לתאר אנשים אותם הם פגשו.

ניתן לשדרג את התרגיל ולהציע לכל אחד מבני המשפחה להיזכר במשהו טוב ובמשהו רע שקרה לו במשך היום, אך אין צורך להתעקש על זה, במיוחד אם מישהו מבני המשפחה נוטה לשיפוטיות יתר ועלול לפגוע ברגשות הילד הצעיר המתאר את חוויותיו.

במה לשיחה עם הילדים

ארוחות משפחתיות מתאימות מאוד לא רק לפיתוח מיומנות הסיפור, כלומר המונולוג, אלא גם לפיתוח מיומנות הדיון, הדו-שיח. כל הורה רוצה שהילדים ישתפו אותו בבעיות שלהם ויאפשרו לו לעזור להם לפתור את הבעיות שלהם.

אם נתחיל מכך שנספר לילדים על הבעיות הקטנות והדילמות שלנו, ונאפשר להם להביע את דעתם ולהציע פתרונות, נעלה מאוד את הסיכוי לשמוע גם דברים אמתיים שמטרידים אותם.

אין זה אומר שעלינו לחשוף בפני הילדים את כל היחסים המורכבים שלנו עם הבוס או להפחיד אותם בבעיות כלכליות. אבל בעיות יום-יומיות קטנות שנפתרות במהלך הסעודה משרתות אותנו מצוין בכל הנוגע לבניית אמון וחיזוק תקשורת עם הילדים.

עם ילדים גדולים יותר ניתן ורצוי לדון גם בבעיות כלליות יותר ואפילו בחדשות. דיונים כאלה עשויים להיות מועילים מאוד היות והם מאפשרים לילדים להביע דעה בלי להסתכן בפגיעה במישהו מבני המשפחה, ללמוד מושגים חדשים מתחומי מדעי החברה, ולחזק את כישורי השפה שלהם.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית