האימונים הקצרים נחשבים ללהיט החדש של עולם הכושר. "10 תרגילים שיאפשרו לך לרזות", "5 דקות ביום ונפטרים מהכרס" וכו'. כל הכותרות האלה זועקות אלינו מכל עבר, והן אכן מפתות מאוד. האם ניתן לזכות בגזרה חטובה בלי לבזבז זמן וכוח, ולרזות בעצם בלי להתעייף? התשובה היא: לא, ההפך הוא הנכון, וגם כן, בהחלט.

ראשית, למה בעצם "לא"? מבחינה ביולוגית השרירים שלנו מגיבים לעומס ומאמץ. כשאנחנו מעייפים בצורה מספקת את השרירים שלנו, הם מתפתחים, ואנחנו מקבלים גוף יפה וחטוב. תוך 10 דקות, גם אם מדובר בעשר דקות של פעילות אינטנסיבית, לא ניתן לגרום לשרירים שלנו להתעייף בצורה שתגרום לגידולם. זה פשוט מעט מדי זמן. לכן אין טעם לצפות שתרגילים קצרים ישנו את צורת השרירים וכתוצאה מכך את מראה הגוף שלנו. תוך 10-15 דקות גם קשה עד בלתי אפשרי לשרוף כמות כזו של קלוריות כדי שהדבר יבוא לידי ביטוי במשקל הגוף. מה גם שאחרי אימון שכזה האנשים נוטים לפצות את עצמם במאכלים שהערך הקלורי שלהם עולה בהרבה על התועלת שבאימון עצמו.

ולמה "ההפך הוא הנכון"? כי במהלך עשר דקות לא ניתן לעבוד על כל שרירי הגוף, אבל בהחלט ניתן לעבוד על שרירים מסוימים, למשל שרירי הבטן. אם כל יום נבצע כפיפות ותרגילים אחרים שמיועדים לעזור לנו במאבק על בטן שטוחה, אכן נראה תוצאות. אבל לפעמים הפוכות מהרצוי... כי כפי שאמרנו, אימונים קצרים שמיועדים לקבוצת שרירים מסוימת אכן יעילים והשרירים מתחילים לגדול. אבל אם האימון הקצר הוא הדבר היחיד שנעשה לטובת ההרזיה, מה שקורה הוא שהרירים גדלים תחת שכבת שומן שלא נעלמת, וסך היקף אותו האזור בגוף גדל. לרוב זה בולט במיוחד כשהכוונה היא לצמצם את היקף הירכיים והרגליים. כשאנשים עושים אימונים מכוונים אך ורק עבור קבוצת השרירים הבעייתית כביכול, בלי לדאוג לכושר הכללי וחיזוק כל שרירי הגוף לצד הרזיה, התוצאה היא שהמידה של הבגדים רק עולה, ועל פניו נראה שהאימון השיג תוצאה הפוכה. כמובן, אם מוסיפים לאימון קצר גם את תהליך ההרזיה המבוקר ותרגילי כושר כלליים, חיזוק השרירים באזור הבעייתי נותן את אותותיו, אבל בשביל זה חשוב לראות באימון הקצר רק שלב אחד מתוך רבים, ולא התכנית בפני עצמה.

אז למה בכל זאת "כן, בהחלט"? כי ראשית, כל תנועה וכל פעילות הרבה יותר טובות לבריאות מאשר ישיבה בלתי פוסקת. גם אם האימון הקצר לא יאפשר לכם לרזות בארבע מידות תוך שבועיים ללא מאמץ, כפי שמבטיחים בפרסומות, הוא יטיב עם בריאותכם. והוא אכן מסוגל לסייע להרזיה! אך לא בזכות שריפת הקלוריות או אימון השרירים, אלא בזכות ההשפעה החיובית על חילוף החומרים. עבודה שמתבצעת בישיבה וריכוז קבוע מאטים את קצב חילוף החומרים בצורה ניכרת. כשעושים הפסקות פעילות קצרות לא ממש שורפים את השומן, אבל מכריחים את הגוף לחזור לרמת חילוף חומרים גבוהה, ובכך אכן מסייעים להרזיה. פעילות פיזית קצרה ואפילו קצרצרה לפני הארוחה מזרזת את קצב חילוף החומרים ברגע האמת ומאפשרת לאכול ביעילות רבה יותר, כשהקלוריות הופכות לאנרגיה ולא לשכבות שומן.

]]>