מעטים הם אנשים שאוהבים את שעות הבוקר המוקדמות והלחוצות. ברוב המשפחות בשעות האלה ההורים המאחרים, המותשים והעצבניים מנסים למשוך מהמיטה ילדים מנומנמים, עצבניים ומאחרים עוד יותר. אכן, לא קל לאהוב את הבוקר, אבל בהחלט ניתן לעשות אותו קצת פחות קשה. והדרך הטובה ביותר היא לנקוט מספר צעדים שיעזרו להימנע מסכסוכי בוקר קבועים.

השכמה. השמיכה הרכה והממגנטת גורמת לנו למשוך את רגע ההשכמה עד השנייה האחרונה. ודווקא בחורף עלינו לצאת כמה דקות לפני הזמן כי הגשם גורם לפקקי תנועה נוראיים. לכן שעת ההשכמה בחורף במקרים רבים הופכת לשעת מריבה משפחתית קבועה. ואף שזה נשמע אכזרי, דווקא בחורף מומלץ מאוד לכוון את השעון רבע שעה לפני הזמן הרגיל. ניתן להשלים את דקות השינה החסרות ע"י כניסה מוקדמת יותר למיטה בערב, אבל לא ניתן לפצות על העצבים שמתבזבזים לנו מדי בוקר בניסיון להספיק הכול ולא לאחר.

אור. כשבחוץ קר וגשום, המוח שלנו זועק לנו ששעון המעורר טעה, ולא יתכן שהשעה כבר שבע בבוקר. אין הצדקה להתעללות בגופנו והשכמה אל תוך החשכה החורפית המצמררת. אבל גם השכמה זריזה לאור מנורה שנדלקת בפתאומיות לא מיטיבה עם גופינו העדין, ומתאימה יותר לאימונים צבאיים ולא להשכמה ביתית רגועה. הפתרון המושלם הוא מנורה בעלת אור עמום. האור הזה עוזר לנו להתעורר, אך הופך את הפרידה מהשינה לאיטית ונעימה יותר.

אוכל. אכן, ארוחת בוקר במיטה לכל הבטלנים המאחרים לבית הספר זה כנראה הדבר האחרון שיעלה בראשה של אמא שביד אחת מנסה להתאפר, ביד השנייה להכין כרירים ובשלישית למצוא מטריה לקטנה. אך כוס מלאה בשוקו חם במטבח עוזרת גם למתבגרים הדיכאוניים ביותר להשלים עם המציאות של הבוקר ומשכנעת אותם להתארגן לבית הספר ללא סצנות מקדימות.

ריגוש. אף אחד לא מעיף את השמיכה בהתלהבות מהמחשבה על הישיבה הקרובה עם הבוס. קשה גם לצפות שהילדים יזנקו מהמיטה ברגע שיזכרו בשיעורים והמבחנים המתקרבים. כמה מילים על הדברים הטובים שמצפים לנו באותו יום יעזרו לכל בני הבית להיפרד מהחלומות האחרונים ולהתחיל בהתארגנות בוקר.

בריאות. אם גם אדם בריא מתקשה לקום בבוקר, על אחת כמה וכמה בן אדם שלא חש בטוב מתקשה להיפרד מהמזרן. לעיתים קרובות אנחנו מתעוררים בחורף ומרגישים חולים בגלל השיעול המציק. אך השיעול החורפי לא תמיד נובע מווירוס או הצטננות. במקרים רבים אנחנו משתעלים בגלל האוויר היבש והמחניק בחדר. אנחנו מפעילים מכשירי חימום ואוטמים היטב את הבית בניסיון לברוח מהקור. לא רק שלחיידקים אין דרך לצאת מהבית ההרמטי שלנו, וכל וירוס קטן מקבל מתחם אופטימאלי להתרבות והדבקת כל בני המשפחה, גם האוויר בבית כזה לא מיטיב עם ההרגשה הכללית. גם בימי חורף קרים וגשומים חשוב מאוד לאוורר את הבית. עדיף לעשות זאת לפני השינה. אם נאוורר את החדר ורק לאחר מכן נחמם אותו, נגדיל בצורה משמעותית את הסיכויים שלנו לישון בחדר חם, אך לא מחניק, ולהתעורר ללא שיעול וכאב ראש.

]]>