אסיפת הורים היא לא תמיד אירוע אהוב על המורים, לחלק מההורים הוא אף מרגיש כעול כבד, אך זה חלק מהתפקיד המתבקש כהורה וכמורה.

והנה זה מתחיל: היא מתיישבת מולך אותה אמא, ואת המורה של בנה האהוב אומרת לה: "הילד שלך סובל מבעיית קשב. איני יכולה ללמד רבע שעה מתוך שיעור שלם בלי הפרעה מצדו".

היא מסתכלת אלייך כהלומה, איך את מעזה לומר על בנה האהוב והרגוע לכאורה (כן, בבית הוא מלאך) משפט שכזה, אבל זו המציאות. גם אם היא כואבת, יש לכך פתרון.

אחד הפתרונות שתופסים תאוצה היא "מדיטציה מיינדפולנס" המכונה "קשב פתוח". מדיטציה יכולה להיות יעילה מאד כטיפול בכיתה וכמשלים בבית.

מחקרים מראים כי מורים שאימצו את השיטה, דווחו על שינוי באווירה הכללית, ירידה במקרי האלימות למידה טובה יותר, שיפור בקשרים החברתיים, שיפור ביכולות קשב וריכוז ופיתוח מודעות גופנית.

לשיטת המיינדפולנס השפעה חיובית על מגוון היבטים של למידה ואיכות חיים, מה גם שהיא קלה וניתנת ללמידה במהירות יחסית משאר המדיטציות הקיימות, השיטה אינה מצריכה סביבה מיוחדת וניתנת ליישום בכל מקום.

קשב פתוח – כך מכונה שיטת המדיטציה שהוכחה ונחשבת כיעילה מאד בקרב ילדים הסובלים מהפרעות קשה וריכוז, חרדות, סטרס וכדומה.

מהות השיטה באה לידי ביטוי ביכולת שלהיות במצב של ערנות מחשבתית וגופנית, תוך כדי שימת לב למתרחש מסביב, אך בלי להיסחף אחר המחשבות התמידיות המובילות למחוזות שונים ומונעות מאתנו להקשיב לגוף.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

מיקוד המחשבות נעשה על מה שמתרחש כעת בהווה, תוך כדי רגיעה והעלמות הדרגתית על החשש מפני העתיד, מה שגורם להתחבר ממש ולהקשיב 'נטו' למה שהגוף רוצה ממך כעת, על ידי שמנטרלים את המחשבות על העתיד שמובילות לדאגה, חרדה, חשש. בכך מתנקים ממחשבות העבר שמובילות לחוסר סיפוק, עצבות, שיפוט עצמי ודיכאון.

במהלך המדיטציה, המשתתפים לומדים להפחית עוררות יתר דרך נשימה, כניסה למצב גופני של רגיעה, יצירת פתיחות וקבלה לניסיון הרגשי שלהם. אימון זה מביא למחויבות למצב הרגשי מבלי להתעלם מהסובב אותך, הצפה או ניתוק, אלא צפייה בעצמי תוך כדי התמודדות עם הרגש. אחד מיתרונות השיטה הוא שניתן ליישם בקלות מה שניתן ואפשרי למורה ליישם מול תלמידיו ולהקנות להם הרגלי מודעות ויכולת להתמודד עם מצב נתון.

שיטת הקשב פתוח נלקחה אמנם מהעולם המערבי, הרקע התיאורטי והטכניקות ליישום השיטה, אך מקורות רבים ביהדות מראים כי מיומנות זו הייתה פשוטה אצל הקדמונים, היא היתה משמשת כבסיס לעבודה רוחנית עוד בשלבים המוקדמים בעבודת ה' ומעלה את המשתמשים לדרגות גבוהות מתוך התחברות ומודעות עצמית גבוהה.

מיינדפולנס מוכחת כדרך יעילה ביותר לשיפור איכות החיים: מה שמקנה לה ייחודיות בעיקר בעולם המתקדם, שהכל נעשה באופן מהיר ועכשווי, עם ציפייה לתוצאות טובות בכל הנוגע להסרת חרדות, שיפור התקשורת הבין-אישית, הפחתת דיכאון וסטרס, שיפור מיומנויות קשב וריכוז, התמודדות עם כאבים, הגברת הסבלנות, טיפול במחשבות טורדניות ועוד תועלות רבות מאד, כדאי לנו בתור הורים ומורים ללמוד על השיטה וליישם אותה כדי לעזור לילדינו ובעיקר גם לעצמנו.

]]>