האישה החרדית בקולנוע: לא רק אידישע מאמע

בשנים האחרונות המודל החרדי-נשי מתרחב לגוונים רבים, אם בעבר דמותה של היידשע מאמע, האם היהודייה שאפיונה הבולט היה גבורה יהודית, האם ניתן להצביע על מאפיינים בולטים ומשותפים בין גיבורות הקולנוע החרדי? מרלין וניג (נשים חרדיות בקולנוע)

מרלין וניג | כיכר השבת |
האם ניתן להצביע על מאפיינים בולטים או/ו משותפים בין גיבורות הקולנוע החרדי? בעוד המחשבה הראשונה תהיה שברור הרי שבפועל כל יוצרת הטביעה את חותמה היצירתי על הגיבורות שעיצבה.

בשנים האחרונות המודל החרדי-נשי מתרחב לגוונים רבים. אם בעבר דמותה של היידשע מאמע, האם היהודייה שאפיונה הבולט היה גבורה יהודית, הייתה הדמות הרצויה והראויה לעמוד בטווח כמודל, הרי שבשנים האחרונות תופסות את מקומה מודלים נוספים של נשים רבות ומגוונות. ככל שהקולנוע החרדי מתרחב, מתרחבים הדימויים החזותיים והתוכניים של המודלים הנשיים. צריך לזכור שעצם העובדה כי ההתפתחות העלילתית תלויה בגיבורה נשית, מספקת העצמה ושחרור להמוני הצופות כאשר בתוך מגזר הולך ומתרחב כבר אין תשובה אחת למיהיה הצופה הפוטנציאלית.

יש לציין כי הסטרליזציה הנשית של הסרט מעמתת את הגיבורה עם נשים נוספות וטווה לה מערכות יחסים נשיות ומאתגרות. ומה קורה כשבכל זאת צריך גבר???

הרב דוד אברהם ספקטור (שו"ת דרמה) כותב כי לכתחילה יש לנשים להציג דמויות נשיות:

"לכתחילה יש לנשים להציג רק דמויות של נשים בהצגה. מקובל בהצגה, במיוחד בהצגת יחיד, לדבר על דמויות אחרות, כולל גברים, בלי להציג אותם אלא רק לספר עליהם וזה מותר לכתחילה וכך רצוי לנהוג.

מכל מקום בשעת הצורך החינוכי יש להקל בהצגת דמויות של גברים כגון דמויות של רבנים לחיבוב התורה, יש לשחקניות אז ללבוש חצאית או שמלה ולמעלה מזה אפשר להתחפש כאיש וללבוש חולצה סגורה וצנועה וכובע שגם נשים לובשות לפעמים. כן אפשר ללבוש סוגי חלוקים ושמלות שגם לפעמים נשים לובשות במקומות שונים בעולם ולהציג את האיש בחלוק ארוך הדומה לגלימה של רב חשוב או בחלוק לבן הדומה לבגדי כהן גדול או בחצאית הדומה לחצאית של איש מסקוטלנד או בחלוק לבן לרופא או חלוק כחול לעובד במפעל או בחלוק ביתי וכו'.

יוצרות רבות לאור התוצאות הלא מספקות של נשים המחופשות לגברים בניסיון לעצב דמויות גבריות לליהוק הנשי פנו לגישה הרווחת של העלמת הגבר מהסט, אם יש דוד הוא יהפוך לדודה ואם יש אב הוא לא יהיה בבית.

כך למשל, אביה של הגיבורה חיה תאומים בסרט "לב טהור" לא קיים. לא רואים אותו ואף לא מדברים עליו.
בסרט "סגורים" אביה של בתיה שוהה בחו"ל ואנו שומעים את קולו רק מבעד לטלפון ובסעודות גם הנשואות מופיעות לבדן, פשוט לא קיימים גברים. בסרט "חשיפה גורלית" רק בסוף הסרט שומעים את קול האב במכתב שהגיבורה קוראת. ואילו בלילות באגם בזמן הנסיעה במונית אין נהג.

הפיתרון של אב בחו"ל שקולו נשמע ממרחקים או מכתב מדובב מאפשר לצופות לשמוע קול גברי המעניק אשליה לנוכחות הדמות הגברית בעלילה. פתרון יצירתי נוסף הוא להראות את הנוכחות הגברית באמצעות התמקדות המצלמה בחפצים שלו או בסמלים המסמלים את נוכחות- לדוגמא- ארון ספרי הקודש.

לעומת הנשים שמצאו פתרונות, לגברים ישנה בעיה גדולה יותר. כיצד ישמיעו קול אישה? ולכן נוכחות האישה מובאת באמצעות צל או באמצעות אזכור הדמות הנשית בגוף הטכסט: אמא אמרה, אחותי לא נמצאת, דודה שלי וכדומה. המשך אי"ה יבוא.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית